„Szybowiec” - trzecia moneta kolekcjonerska z serii „Jak cz³owiek
zdobywa³ przestworza”.
Od niepamiêtnych
czasów ludzie
marzyli o zdobywaniu przestworzy i podziwianiu ¶wiata z lotu ptaka.
Chc±c przybli¿yæ têsknotê za czynami wielkimi i wznios³ymi, Mennica
Polska postanowi³a wybiæ now± srebrn± seriê monet kolekcjonerskich
zatytu³owan± "Jak
cz³owiek zdobywa³ przestworza", upamiêtniaj±c± próby wzbicia
siê w powietrze
na przestrzeni lat.
Srebrna moneta szybowiec
- Awers:
wizerunki obiektów lataj±cych - plan skrzyd³a samolotu Antonowa, silnik z uk³adem gwia¼dzistym t³oków, profil silnika samolotu akrobacyjnego oraz unosz±ce siê skrzyd³o ptaka.
- Rewers:
w centralnej czê¶ci monety - stylizowany wizerunek
szybowca. U do³u, z
lewej strony wizerunek konstruktora oraz podpis: OTTO
LILIENTHAL. W tle
linie ukazuj±ce trajektoriê lotu szybowca.
Otto Lilienthal (1848-1896)
by³ konstruktorem i oblatywaczem pierwszych szybowców.
Pracom tym
po¶wiêci³ 25 lat swojego ¿ycia. Wraz z bratem Gustawem w latach 1867-68
przeprowadzili wiele badañ ze skrzyd³owcami, na podstawie
których
doszli do wniosku, ¿e tajemnic± du¿ej si³y no¶nej jest przesuwanie w
powietrzu uko¶nie nastawionych p³aszczyzn.
Wykonany lot
¶lizgowy latawca zaprojektowanego w kszta³cie ptaka utwierdzi³ ich w
przekonaniu, ¿e lot z nieruchomymi skrzyd³ami jest mo¿liwy. Otto du¿o
czasu po¶wieci³ na obserwacjê ptaków i badania
pr±dów powietrznych.
Nastêpnie opublikowa³ ksi±¿kê pt. „Lot ptaków jako
podstawa sztuki
latania”, w której opisa³ swoje spostrze¿enia.
W roku 1890 roku
bracia Lilienthal zbudowali szybowiec o rozpiêto¶ci 11
metrów. Pierwsze
odleg³o¶ci jakie uzyskiwa³ Otto na tym urz±dzeniu wynosi³y 6-7
metrów,
a po dodaniu usterzenia skacz±c z wysoko¶ci 5 metrów
przelatywa³ 25
metrów.
W 1893 roku uzyska³ patent na swój szybowiec, który
mia³
kszta³t skrzyde³ zbli¿ony do skrzyde³ nietoperza, a jego szkielet by³
pokryty drewnianym p³ótnem. W ¶rodku p³ata znajdowa³ siê
otwór dla
pilota, który to sterowa³ urz±dzeniem poprzez przenoszenie
¶rodka
ciê¿ko¶ci aparatu wysuwaj±c nogi do przodu, ty³u lub na boki.
Maksymalna d³ugo¶æ lotów dochodzi³a do 250-300
metrów.
W 1896
roku rozpocz±³ budowê szybowca wyposa¿onego w stery, z ruchomymi
koñcami skrzyde³, które mia³y byæ poruszane ma³ym silnikiem
dwucylindrowym. Badania te przyp³aci³ ¿yciem. Dnia 9 sierpnia 1896 roku
podczas lotu na wysoko¶ci kilkunastu metrów nieoczekiwany
podmuch
wiatru spowodowa³, ¿e Otto spad³ na ziemiê.
Otto Lilienthal jest
uwa¿any za „ojca szybownictwa” poniewa¿ by³
pierwszym cz³owiekiem,
który opanowa³ w du¿ym stopniu lot szybowy. Prowadzone przez
konstruktora liczne badania profili oraz wybór
najkorzystniejszych
kszta³tów, u³atwi³ pracê przysz³ym lotnikom.
Lilienthal
opracowa³ tak¿e metody przedstawiania charakterystyki profilu w postaci
biegunowej, zwanej te¿ krzyw± Lilienthala. Metoda ta, po dzi¶ dzieñ
jest obowi±zuj±ca w pomiarach aerodynamicznych oraz przy projektowaniu
szybowców, samolotów, ¶mig³owców i
rakiet.