|
Nowo¶ci |
|
|
Informacje |
|
|
Plan
emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:
Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10
zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil
Fieldorf „Nil”
- 10 zł
Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł
Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 5 zł
Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł
100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł
Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł
Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł
760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł
100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł
POLONIA RESTITUTA
- 10 zł
125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł
Niepodległość
- 20 zł (banknot
kolekcjonerski)
Stulecie odzyskania przez Polskę
niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł
100. rocznica odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni
– Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł
100. rocznica wybuchu Powstania
Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł
|
|
|
|
|
|
Wiadomo¶ci |
|
|
|
|
10 dolarów, S³ynne okrêty II Wojny ¦wiatowej - Pancernik Bismarck (2 oz), 2009 |
|
|
Nazwa |
|
10 dolarów, S³ynne okrêty II Wojny ¦wiatowej - Pancernik Bismarck (2 oz), 2009 |
|
Producent: B.H. Mayer’s Kunstprägeanstalt GmbH
ID: 1718
Kolekcja: S³ynne okrêty II Wojny ¦wiatowej
Emitent: Palau Stan zachowania monety: I (menniczy)Nomina³: 10 dolarów (ang. 10 $ - 10 dollars)Srebro: Ag 999 Techniki dodatkowe: znak bandery platerowany z³otem Stempel: lustrzany Wymiary: 42 mm x 42 mmWaga: 62,20 g (2 oz - 2 uncje trojañskie czystego srebra)Wielko¶æ emisji: 1.000 szt.!Rok emisji: 2009 r.
Nowo¶æ - srebrna moneta kolekcjonerska o ciekawej tematyce marynistycznej - trzecia z serii
"S³ynne okrêty II Wojny ¦wiatowej"!
Dopracowana w szczegó³ach srebrna moneta ze
znakiem bandery platerowanym z³otem. Na rewersie monety jest uwieczniony
jeden z
okrêtów wojennych - niemiecki pancernik BISMARCK.
Urzekaj±ca moneta o niecodziennej tematyce, o wadze 62,20 g, czyli
dwóch uncji srebra wysokiej próby Ag 999 / 1.000 !
Ze wzglêdu na tematykê, jak i
projekt, monety z tej serii ciesz± siê ogromnym uznaniem i powodzeniem
w¶ród kolekcjonerów.
Dodatkow± atrakcjê stanowi niesamowicie niski nak³ad,
wynosz±cy jedynie 1.000 sztuk!
Dziêki temu ta srebrna moneta kolekcjonerska posiada du¿y potencja³ inwestycyjny.
Zwi±zane jest to przede wszystkim z oficjalnym wyprzedaniem ca³ego
nak³adu oraz emisj± kolejnych monet z tej topowej serii, w ramach której ukaza³y siê:
- w 2008 roku - srebrna
moneta uwieczniaj±ca japoñski
pancernik YAMATO
- w 2008 roku - na drugiej monecie
kolekcjonerskiej zosta³
uwieczniony amerykañski
okrêt wojenny USS MISSOURI.
USS Missouri - American
Battleship
Bismarck - niemiecki
pancernik z okresu II wojny ¶wiatowej. G³ówna jednostka,
licz±cego dwa okrêty, typu Bismarck.
Historia Bismarcka
Budowê okrêtu rozpoczêto 1 lipca 1936 roku w stoczni Blohm und Voss w
Hamburgu. Pancernik "Bismarck" wszed³ do s³u¿by w Kriegsmarine 24
sierpnia 1940 r. Jego dowódc± zosta³ komandor Ernst
Lindemann. 28 wrze¶nia 1940 "Bismarck" wyszed³ w swój
pierwszy rejs do Gdyni (Gotenhafen), która mia³a byæ jego
g³ównym portem postojowym. Okrêt zosta³ przeznaczony wraz z
"Scharnhorstem", "Gneisenau", "Prinz Eugenem" i "Tirpitzem" do dzia³añ
maj±cych wi±zaæ okrêty Royal Navy i tym samym umo¿liwiaæ innym
jednostkom swobodê dzia³ania przeciwko konwojom zaopatrzeniowym.
Rozkazem z 22 kwietnia 1941 r. dowódca flotylli admira³
Günther Lütjens nakaza³ rozpoczêcie akcji
Rheinübung. Okrêt flagowy dowódcy floty "Bismarck"
i "Prinz Eugen" mia³y przebiæ siê na pó³nocny Atlantyk i
niszczyæ aliancki tona¿. W dniu 5 maja na pok³ad okrêtu wszed³ Hitler,
który wi±za³ du¿e nadzieje z okrêtem.
Grupa operacyjna -
pancernik, ciê¿ki kr±¿ownik i eskorta niszczycieli - wysz³a w morze 19
maja, bior±c kurs na Cie¶niny Duñskie. 21 maja okrêty zacumowa³y w
fiordzie w Bergen, gdzie zosta³y wykryte przez samoloty RAF. Do
wykrycia i zniszczenia niemieckiej grupy dowódca Home Fleet
admira³ sir John Tovey wyznaczy³ armadê w sk³ad, której
wchodzi³y jednostki : "Prince of Wales", "King George V", "Hood",
"Repulse" i "Victorious".
W dniu 22 maja niemieckie pancerniki wysz³y ponownie w morze kieruj±c
siê na pó³noc, na tzw. Drogê Duñsk±. 23 maja lewym trawersem
minê³y Islandiê, osi±gaj±c granicê lodów, i obra³y kurs na
po³udnie. Podczas tego manewru Bismarck zosta³ dostrze¿ony przez
brytyjski ciê¿ki kr±¿ownik HMS Suffolk i wezwany potem do pomocy HMS
Norfolk, do którego Bismarck otworzy³ nieskuteczny ogieñ.
W dniu 24 maja dosz³o do spotkania grupy niemieckiej z Hoodem i Prince
of Wales. W trakcie pojedynku artyleryjskiego zosta³ zatopiony
najwiêkszy brytyjski okrêt HMS "Hood", a Bismarck zosta³ trafiony trzema
pociskami kalibru 356 mm. Uszkodzenia spowodowa³y m.in. ograniczenie
maksymalnej prêdko¶ci Bismarcka do 21 wêz³ów.
Lütjens postanowi³ p³yn±æ do portu w St. Nazaire i
odkomenderowa³ Prinz Eugena do prowadzenia samodzielnych dzia³añ. Prinz
Eugen wzi±³ kurs na Brest, do którego bezpiecznie dop³yn±³ w dniu 1
czerwca.
Mimo licznych manewrów Bismarckowi nie udawa³o siê zerwaæ
kontaktu z brytyjskimi jednostkami, które by³y wyposa¿one w
radary. Bismarck stoczy³ krótk± potyczkê z Prince of Wales
oraz z samolotami z lotniskowca Victorious. W po¶cig za Bismarckiem,
prócz okrêtów ju¿ zaanga¿owanych w dzia³ania,
Admiralicja rzuci³a wszystkie jednostki operuj±ce w tej partii akwenu:
pancerniki Rodney i "Ramilies", kr±¿ownik liniowy "Renown",
lotniskowiec "Ark Royal", kr±¿owniki "Sheffield", "London",
"Edinbourgh" i grupa 21 niszczycieli.
Mimo tak licznego po¶cigu 25 maja uda³o siê Bismarckowi wymanewrowaæ
okrêty brytyjskie i zerwaæ kontakt z po¶cigiem. Przez 31 godzin
Bismarck p³yn±³ niezauwa¿ony w kierunku francuskich portów.
Dopiero 26 maja o 10:30 Bismarck zosta³ namierzony przez za³ogê
lataj±cej ³odzi Catalina, a Sheffield nawi±za³ kontakt wzrokowy z
niemieckim pancernikiem o godz. 17:40. Admira³ Tovey rozkaza³ samolotom
z Ark Royal wykonanie ataku torpedowego. Atak samolotów
Swordfish okaza³ siê skuteczny; jedna z torped trafi³a w stery
Bismarcka, który straci³ zdolno¶æ do manewrowania. Na pomoc
Bismarckowi wys³ano U-booty operuj±ce w Zatoce Biskajskiej. Oko³o 22:30
najpierw polski niszczyciel ORP Piorun, a potem angielski "Zulu"
odkry³y Bismarcka.
Polski okrêt wda³ siê w skuteczn± wymianê ognia z pancernikiem, nie
daj±c siê trafiæ. 27 maja o godz. 08:43 dowódcy "King George
V" i "Rodneya" zobaczyli uszkodzonego Bismarcka. Do tych
okrêtów do³±czy³y jeszcze "Norfolk" i ciê¿ki kr±¿ownik
"Dorsetshire". Wywi±za³a siê za¿arta bitwa. O godzinie 09:31 ciê¿ka
artyleria na Bismarcku zamilk³a. Anglicy wstrzymali ogieñ o 10:16. O
godzinie 10:25 ciê¿ki kr±¿ownik Dorsetshire odpali³ w stronê pancernika
2 torpedy, a w chwilê potem trzeci±. Dziesiêæ minut pó¼niej
Bismarck zacz±³ pogr±¿aæ siê w morzu, po czym przewróci³ siê
do góry stêpk± i zaton±³. Z 2220 zaokrêtowanych na Bismarcku
marynarzy uratowa³o siê 115 rozbitków.
Ostateczne rozstrzygniêcie, co by³o przyczyn± zatopienia Bismarcka jest
dyskusyjne. Anglicy twierdz±, ¿e pancernik zaton±³ na skutek trafienia
przez torpedy wystrzelone z kr±¿ownika "Dorsetshire", natomiast Niemcy
uwa¿aj±, ze p³ywalno¶æ okrêtu do koñca nie by³a zagro¿ona, i ¿e
pancernik zaton±³ na skutek odpalenia przez za³ogê ³adunków
wybuchowych umieszczonych w dnie okrêtu.
Historia pancernika
Bismarck
Po³o¿enie
stêpki: 1 lipca 1936 r.
Wodowanie: 14
luty 1939 r.
Oddanie do s³u¿by: 24
sierpnia 1940 r.
Stocznia: Blohm
& Voss
Status okrêtu: zaton±³
27 maja 1941 r.
Dane taktyczno-techniczne
Wyporno¶æ
standardowa: 45 000 t
Wyporno¶æ pe³na: 53
000 t
D³ugo¶æ: 251
m
Szeroko¶æ: 36
m
Zanurzenie: 8,7
m
Napêd: 3
turbiny Blohm & Voss o ³±cznej mocy 163 tys. KM, 3 ¶ruby
Prêdko¶æ: 30
wêz³ów (51,8 km/h)
Zasiêg: 9280
Mm przy 16 wêz³ach; 8870 Mm/19 w
Za³oga: 2200
Uzbrojenie:
- 8 dzia³ 380 mm
- 12 dzia³ 150 mm
- 16 dzia³ 105 mm
- 16 dzia³ 37 mm
- 20 dzia³ 20 mm
Opancerzenie burty: 320
mm
Pok³ad pancerny: 80-100
mm
Pok³ad górny: 50
mm
Wyposa¿enie lotnicze: 4
samoloty Arado Ar 196
¼ród³o:
Wikipedia
|
|
|
|
|