HomeNowo¶ciO firmieRegulaminTwój koszykKontakt
Sklep numizmatyczny zaprasza, 16 pa¼dziernika 2024 r. U¿ytkownicy online: 67
Poleæ znajonemu  |  Dodaj do ulubionych
Nowo¶ci
5 z³, Kopiec Wyzwolenia - Odkryj Polskê, 2019
Mennica Polska: Numizmatyka
Cena brutto: 7.00 PLN

10 z³, W Polskê wierzê - Polska wolna i suwerenna, 2024
Mennica Polska
Cena brutto: 259.00 PLN

50 z³, 230. rocznica Konstytucji 3 Maja - dzie³a odrodzonej Rzeczypospolitej, 2021
NBP
Cena brutto: 1790.00 PLN


Informacje
Plan emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:


Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil Fieldorf „Nil”
- 10 zł

Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł

Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości
- 5 zł

Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł

100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł

Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł

Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł

760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł

100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł

POLONIA RESTITUTA
- 10 zł

125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł

Niepodległość
- 20 zł (banknot kolekcjonerski)

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni – Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł

100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł

Wiadomo¶ci

Emisje NBP
Emisja monet NBP 2018

Emisja monet NBP 2017

Emisja monet NBP 2016

Emisja monet NBP 2015

Emisja monet NBP 2014

Emisja monet NBP 2013

Emisja monet NBP 2012

Emisja monet NBP 2011

Emisja monet NBP 2010

Emisja monet NBP 2009

Emisja monet NBP 2008

Emisja monet NBP 2007

Emisje monet NBP 1995 - 2006


 
20 dollars, Masterpieces of Art - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009
Nazwa Cena brutto Cena brutto
20 dollars, Masterpieces of Art - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009
590.00 PLN
899.00 PLN

Producent: B.H. Mayer’s Kunstprägeanstalt GmbH

ID: 1777

Seria: "Arcydzie³a sztuki"
"Masterpieces of Art" Series


Emitent
:
Wyspy Cooka
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nomina³: 20 dolarów (20 dollars)
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe: 17 kryszta³ów Swarovskiego®
 
Stempel: lustrzany
¦rednica: 55,00 mm
Waga
: 
93,3 g (3 oz) 3 uncje trojañskie srebra !
Wielko¶æ emisji: 1.642 szt. !
Rok emisji: 2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej i gustownym etui, certyfikat autentyczno¶ci

2009 Cook Islands 20 dollars
- Rembrandt - Night Watch


Ekskluzywna moneta kolekcjonerska umieszczona w stylowym etui - pi±ta z przepiêknej serii "Arcydzie³a sztuki" ("Masterpieces of Art").

Srebrna moneta uwiecznia klasyczne arcydzie³o sztuki baroku - obraz Stra¿ nocna (Night Watch), który namalowa³ holenderski malarz Rembrandt van Rijn w 1642 roku. Ten rarytas numizmatyczny zosta³ wybity z 3 uncji czystego srebra w rewelacyjnie niskim nak³adzie - jedynie 1.642 sztuk!

Rembrandt Night Watch - Stra¿ Nocna Arcydzie³a sztuki
obraz Wymarsz strzelców / Stra¿ nocna,
Rembrandt van Rijn, 1642 r.
 

Fantastyczne uzupe³nienie kolekcji ¶wiatowych monet. Arcydzie³o sztuki menniczej. Doskona³e po³±czenie piêkna, sztuki, estetyki i wzrastaj±cej warto¶ci kruszcu. Prawdziwa per³a numizmatyczna wy¶mienita na prezent, jak te¿ do presti¿owej kolekcji monet!
  • Ekstremalnie niski nak³ad wynosz±cy jedynie 1642 sztuki!
  • Siedemna¶cie autentycznych kryszta³ów Swarovskiego l¶ni±cych na monecie.
  • Trzy uncje czystego srebra wybite stemplem lustrzanym, czyni±ce t± monetê prawdziw± per³± numizmatyczn±.
  • Certyfikat autentyczno¶ci potwierdzaj±cy specyfikacjê monety, w tym jej limitowany nak³ad.
  • Perfekcyjny prezent dla osób, które pasjonuj± siê numizmatyk± lub sztuk± w najlepszym wydaniu!
Ta srebrna moneta kolekcjonerska jest pi±t± monet± wchodz±c± w sk³ad jednej z naj³adniejszych serii tematycznych "Masterpieces of Art", od lat zbieraj±cej wysokie noty na wystawach numizmatycznych.

20 dollars, Arcydzie³a sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009 

Kolekcja  "Arcydzie³a sztuki" uwiecznia bowiem najwiêksze klejnoty w postaci dzie³ sztuki i jest ¶ci¶le limitowanym kolekcjonerskim rarytasem najlepszej jako¶ci.

Poprzednie cztery monety z tej popularnej serii prezentowa³y dzie³a sztuki nale¿±ce do Watykanu, okre¶lane jako Ars Vaticana. W¶ród autorów tych dzie³ znale¼li siê tak znamienici arty¶ci, jak:
  • Micha³ Anio³, Rafael Santi, Leonardo da Vinci, Sandro Boticelli.
Na pi±tej monecie z serii "Arcydzie³a sztuki" upamiêtniony zosta³ malarz Rembrandt van Rijn i jego s³ynne dzie³o Stra¿ nocna (Night Watch), okre¶lane te¿ jako Wymarsz strzelców. Ka¿de z wybitnych dzie³ malarskich uwiecznione zosta³o na 3 uncjach czystego srebra.

20 dollars, Arcydzie³a sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009
20 dollars, Arcydzie³a sztuki - Rembrandt van Rijn
- Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009

K
a¿da moneta to UNIKAT posiadaj±cy certyfikat autentyczno¶ci. Moneta wyemitowana przez Wyspy Cooka jest prawnym ¶rodkiem p³atniczym. Nak³ad srebrnych monet jest ¶ci¶le limitowany i wynosi TYLKO 1.642 sztuki, co stanowi nawi±zanie do roku powstania arcydzie³a!

Ta urzekaj±ca seria srebrnych monet przedstawia najbardziej znane i podziwiane na ca³ym ¶wiecie dzie³a sztuki. Moneta przyci±ga wzrok swoim projektem i precyzj± wykonania. Stanowi piêkn±, a zarazem wiern± reprodukcjê s³ynnego obrazu, który ukazano wraz z najmniejszymi szczegó³ami i precyzyjn± dok³adno¶ci±.

Dodatkowego blasku dodaje monecie tampodruk i 17 prawdziwych, misternie oszlifowanych kryszta³ów z oryginalnej kolekcji SWAROVSKIEGO (17 Swarovski® crystals), umieszczonych powy¿ej i poni¿ej centrum obrazu. Piêkno tych kryszta³ów zainspirowa³o do wybicia niezwyk³ych i ol¶niewaj±cych blaskiem monet. CRYSTALLIZED™ - Swarovski Elements wywo³uj± podziw, zachwyt i po¿±danie. Budz± mi³o¶æ i emocje. Przekszta³caj± monety w mieni±ce siê klejnoty.

20 dollars, Arcydzie³a sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Stra¿ Nocna (Night Watch - 1642), 2009

Wszystko to czyni seriê srebrnych monet kolekcjonerskich "Arcydzie³a sztuki" rarytasem, seri± ekskluzywn± i poszukiwanym przez kolekcjonerów na ca³ym ¶wiecie prawdziwym klejnotem kolekcji.

Monety z tej serii ciesz± siê ogromn± popularno¶ci±, a wysoki popyt oraz ograniczone zasoby sprawi³y, ¿e monety te szybko sta³y siê hitem numizmatycznym, zyskuj±c znacz±co na warto¶ci.


W¶ród monet z serii "Arcydzie³a sztuki" znajduj± siê piêkne monety, które stanowi± ho³d oddany wybitnym dzie³om:
  • "Stworzenie Adama" - Micha³ Anio³ - 1 moneta z serii Arcydzie³a sztuki,
  • "Szko³a Ateñska" - Rafael Santi - 2 moneta z serii Arcydzie³a sztuki,
  • "Ostatnia Wieczerza" - Leonardo da Vinci - 3 moneta z serii Arcydzie³a sztuki,
  • "Narodziny Wenus" - Sandro Botticelli - 4 moneta z serii Arcydzie³a sztuki,
  • "Wymarsz Strzelców" - Rembrandt van Rijn - 5 moneta z serii Arcydzie³a sztuki,
  • "Mona Lisa" - Leonardo da Vinci - 6 moneta z serii Arcydzie³a sztuki.
Warto¶æ wyemitowanych uprzednio monet znacz±co wzros³a, gdy¿ seria ta z uwagi na tematykê, projekt, estetykê wykonania i niski nak³ad posiada du¿y potencja³ inwestycyjny.

Pi±ta moneta z wyj±tkowej serii uwiecznia dzie³o holenderskiego malarza, rysownika i grafika Rembrandta vav Rijn - namalowany w 1642 roku obraz Stra¿ nocna, okre¶lany te¿ jako Wymarsz strzelców.

Rembrandt Night Watch - Stra¿ Nocna Arcydzie³a sztuki
Na drugim planie: dwuwymiarowe dzie³o Rembrandta
"Autoportret",
1661 r., Kenwood House, Londyn

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) powszechnie uwa¿any jest za jednego z najwiêkszych artystów europejskich i jednego z najwa¿niejszych malarzy holenderskich. Tworzy³ on w okresie Z³otego Wieku, czyli okresie, w którym kultura, nauka, gospodarka, potêga militarna i wp³ywy polityczne Holandii osi±gnê³y swoje apogeum. Malarz bêd±cy autorem oko³o 700 obrazów olejnych, 300 grafik i oko³o 2000 rysunków zwany jest "malarzem duszy" w przeciwieñstwie do Rubensa, "malarza cia³a".

Stra¿ nocna lub Wymarsz strzelców lub Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha - to jeden z obrazów holenderskiego malarza Rembrandta Harmenszoona van Rijn. Dzie³o obecnie znajduje siê w zbiorach Rijksmuseum - holenderskiego Muzeum Narodowego w Amsterdamie. Obraz w postaci oleju na p³ótnie o wymiarach 363 × 437 cm powsta³ w 1642 roku na zamówienie z³o¿one w 1639 roku przez amsterdamsk± kompaniê arkebuzerów, nazwanych tak od arkebuza - szesnastowiecznej broni palnej.

Historia zwi±zana z powstaniem obrazu

Holenderskie kompanie gwardii cywilnej stanowi³y w czasach Rembrandta kluby zamo¿nych i wp³ywowych mieszczan. Pierwotnym celem tych jednostek by³o utrzymywanie porz±dku w mie¶cie, lecz z czasem zaczê³y one pe³niæ funkcje z gruntu ceremonialne.

W salach zebrañ czêsto wieszano grupowe portrety co wa¿niejszych cz³onków kompanii, zazwyczaj zasiadaj±cych wokó³ sto³u lub stoj±cych w zwartej grupie. Rembrandt zdecydowa³ siê jednak zastosowaæ w tym olbrzymim dziele zupe³nie inne podej¶cie, przekszta³caj±c tradycyjny portret grupowy w kompozycjê pe³n± indywidualnych postaci, w o¿ywionej interakcji.

Obraz Wymarsz Strzelców powsta³ w 1642 roku i prawdopodobnie mia³ uwieczniæ fakt wizyty w Amsterdamie w 1638 roku wygnanej Królowej Francji - Marii Medycejskiej. Miasto przygotowywa³o siê do wizyty niezwykle starannie: dekoracje, bramy tryumfalne, przedstawienia, uczty. Kulminacyjnym momentem by³a defilada pod komend± Andriesa Bickera. Dowodzi³ on dwudziestoma kompaniami strzelców, które w pe³nej zbroi przemaszerowa³y przed królow±.

Dla uwiecznienia tych wa¿nych chwil strzelcy postanowili udekorowaæ Siedzibê Bractwa Muszkieterów przy Niuwe Doelenstraat sze¶cioma obrazami. Zlecenie przyjêli wówczas: Govert Flinck, Eliasz Pickenoy, Joachim von Standrart, Bartholomeus van der Helst, Jakub Backe i Rembrandt. Kapitan Cocq, dowódca II kompanii, zamówi³ obraz u Rembrandta i post±pi³ najbardziej dalekowzrocznie, choæ w tamtym czasie nie wydawa³o siê to tak oczywiste.

Rozwój sztuki niderlandzkiej sta³ siê przyk³adem powi±zañ polityki, gospodarki i sztuki. Dotychczas jednolite malarstwo niderlandzkie, w XVII w., po wyzwoleniu siê pó³nocnych prowincji spod panowania hiszpañskiego i powstaniu Republiki Holenderskiej spowodowa³o oddzielny rozwój dwóch czê¶ci. Z jednej strony mamy malarstwo holenderskie z Rembrandtem van Rijn, Fransem Halsem, Vermeerem van Delft, a z drugiej Niderlandy Hiszpañskie z Peterem Rubensem, Anthonisem van Dyck, Jacobem Jordensem, jako najwybitniejsi przedstawiciele.

Republika holenderska "Zjednoczonych Prowincji Niderlandów", by³a cudem siedemnastowiecznej Europy. Stawiwszy opór najwiêkszej potêdze militarnej swoich czasów, sama zdoby³a pozycjê jednej z najwiêkszych potêg morskich. Jej krzepka mieszczañska ludno¶æ powszechnie wprowadza³a w ¿ycie cnoty rozs±dnych rz±dów, demokracji i tolerancji.

Republika holenderska szybko stawa³a siê przystani± dla kupców, filozofów i malarzy. Powstaje pytanie: "w jaki sposób skromny zespó³ gmin rolników, rybaków i ¿eglarzy, którzy nie mieli ¿adnego wspólnego jêzyka, religii ani rz±du, zdo³a³ siê przekszta³ciæ w ¶wiatowe imperium" ...ów cud nie by³ pojedynczej klasy spo³ecznej. Lecz przedwcze¶nie dojrza³ej "wspólnoty narodowej".

Rembrandt Night Watch - Stra¿ Nocna Arcydzie³a sztuki
obraz Wymarsz strzelców po usuniêciu werniksu

Tytu³ obrazu
Nazwa Stra¿ nocna wywodzi siê z XIX wieku, kiedy to werniks pokrywaj±cy obraz zbr±zowia³ i dzie³o utraci³o swój dawny blask. Warstwa zu¿ytego werniksu (a wraz z nim mroczny klimat sceny) zosta³a usuniêta w 1975 r., lecz nowa nazwa zd±¿y³a ju¿ na dobre przylgn±æ do obrazu.

Obraz mimo swej nazwy - Stra¿ nocna - po zdjêciu pociemnia³ego werniksu okaza³ siê przedstawiaæ o¶wietlenie dzienne. Wymarsz strzelców ukazuje bardziej w±sk±, niezbyt o¶wietlon± ulicê, ni¿ scenê nocn±, ale w³a¶nie ciemnienie u¿ytych materia³ów malarskich da³o nocne efekty i nazwê obrazowi, poniewa¿ Rembrandt tylko podpisa³ i datowa³ obraz "Rembrandt f. 1642".
Rembrandt autograf
autograf Rembrandta

Opis obrazu Wymarsz strzelców
Gwardzi¶ci zostali ukazani na obrazie podczas wymarszu z wielkiej bramy. Kompania zebra³a siê pod sklepieniem bramy na zewnêtrznych schodach. Wzniesiona d³oñ kapitana Fransa Banninga Cocqa identyfikuje go jako dowódcê wydaj±cego swym podkomendnym rozkaz wymarszu. Widzimy go na czele pochodu ubranego na czarno z czerwon± szarf±. Kapitan Cocq raczej zaprasza, opowiada, ni¿ rzuca such± komendê.

Cieñ wyci±gniêtego ramienia pada na jasno o¶wietlon± postaæ krocz±cego obok w ¿ó³tym stroju porucznika Willema van Ruytenburcha. Van Ruytenburch trzyma w d³oni tzw. partyzanê - paradn± broni± drzewcow± zwieñczon± szerokim ostrzem, symbol oficera. Widoczny na jego tunice cieñ kciuka i palca wskazuj±cego Cocqa skierowany jest na wizerunek lwa z herbem Amsterdamu (trzema krzy¿ami).

Rembrandt Night Watch - Stra¿ Nocna Arcydzie³a sztuki

Tarcza herbowa nad bram± zawiera nazwiska osiemnastu gwardzistów. Ciekawostk± jest to, ¿e aby znale¼æ siê na obrazie, nale¿a³o wnie¶æ odpowiedni± op³atê. Jedynym wyj±tkiem by³ wynajêty dobosz, który ukazany jest blisko prawej krawêdzi dzie³a. W XVIII wieku usuniêto fragment o szeroko¶ci 65 cm z lewej strony p³ótna, przedstawiaj±cy trzy osoby. Pierwotny stan znamy dziêki kopii wykonanej w XVII wieku.

Za dwójk± prowadz±cych pod±¿aj± trzy osoby. Postaæ pomiêdzy kapitanem i porucznikiem niesie, prawdopodobnie zabytkowy miecz i ma wyj¶æ na czo³o kompanii, woln± rêk±, jakby podbija³ muszkiet swawolnikowi w he³mie uwieñczonym ga³±zk± dêbow± strzelaj±cemu na wiwat, niemal¿e w t³um strzelców. Z drugiej strony muszkieter w czerwieni z muszkietem w d³oni w trakcie ³adowania - szykuj±cy sw± broñ do strza³u.

Rembrandt Night Watch - Stra¿ Nocna Arcydzie³a sztuki

Za nimi ustawia siê grupa z chor±¿ym Janem Visscherem dumnie prezentuj±cym sztandar. Z prawej obszczekiwany przez psa dobosz Jan van Campoort wybija rytm, wraz z nim ustawia siê nastêpna grupa. Za nim t³ocz± siê nastêpni, choæ sier¿ant Rejinier Engelen z halabard± w d³oni siedzi spokojnie na murze stopni. Giermek z zawieszonym na szyi rogiem z prochem biegnie na przód. Kierunek marszu wskazuje rêka kapitana i partyzanta lub bardziej szponton porucznika ukazany w du¿ym skrócie perspektywicznym. Widzimy wiêc na obrazie zgie³k, ruch, przygotowanie do wymarszu.

Po¶ród strzelców, niezwykle o¶wietlone, pojawiaj± siê dwie dziewczynki. W ¶rodku grupy widoczna jest dziewczyna w ¿ó³tych szatach, obrócona w prawo, prostopadle do szyku gwardzistów. Widaæ przytroczonego do jej pasa kurczaka z nienaturalnie wielkimi pazurami - aluzja do holenderskiego s³owa oznaczaj±cego arkebuzera (klovenier brzmi jak klauvwenier, a klauw to "pazur").

Dziewczynki s± postaciami najbardziej zagadkowymi. Có¿ tam robi±? Czy pierwsza niesie srebrny róg - puchar do toastów? Có¿ znaczy kura, a mo¿e kogut przy jej pasku? W dzisiejszych czasach mo¿na by powiedzieæ, ¿e dziewczyna jest "maskotk±" kompanii.

Bracia holenderscy dobrze nam znani z wspó³czesnych parad, id± w przemarszu z muzyk±, strza³ami z muszkietów w asy¶cie dzieci i gapiów. Rembrandt przedstawia nam wiêc wielki spektakl, tym ciekawszy, ¿e nie jest on sum± pewnej liczby portretów osób zamawiaj±cych obraz. Artysta stworzy³ bowiem dzie³o przedstawiaj±ce tytu³owe wydarzenie.

Uchwycone jakby w kadrze filmowym, z jednej strony nies³ychanie precyzyjnie uporz±dkowane, skomponowane, a z drugiej ³api±ce ¿ycie na gor±co. A wszystko o¶wietlone ¶wiat³em niezwyk³ym, rembrandtowskim, nierzeczywistym, ale sta³ym jakby wiecznym. Istotne jest to, ¿e malarz uwieczni³ strzelców, jak nikt inny dot±d.

¦wietnie uj±³ to Jerzy Wolff:
" W Roncie przy tym nic nie ma z tego czego¶, co siê zwykle nam ³±czy najzwyczajniej z ¿o³nierstwem - drapie¿no¶ci jakiejkolwiek okrutnej. Wszystko tu siê odbywa nie na niby, ni trochê, a jednak¿e nie po to, aby komu¶ dokuczyæ, oprymowaæ, zabijaæ czy gwa³ciæ. Rozwalona wpó³ chata wiele wiêcej nam mówi³a o wojnie ni¼li wszystkie muszkiety i piki Rontu tego nam mówi±. On jest tylko obrazem, gdzie krew ¿ywa pulsuje - to wszystko".

Akty wandalizmu
W roku 1975, obraz zosta³ porysowany no¿em przez niezrównowa¿onego umys³owo mê¿czyznê. Dzie³o zosta³o odrestaurowane, choæ pewne ¶lady uszkodzenia s± nadal widoczne.

W roku 1990 wandal rozpyli³ na dzie³o kwas. Interweniowa³a s³u¿ba ochrony i szybko zneutralizowa³a naniesion± na p³ótno substancjê. Kwas prze¿ar³ jedynie wierzchni± warstwê lakieru i ostatecznie obraz zosta³ w pe³ni odrestaurowany.

Ciekawostki
  • Obraz zosta³ sparodiowany przez Paula Kidby'ego na ok³adce ksi±¿ki Terry'ego Pratchetta Stra¿ nocna.
  • Wokó³ kradzie¿y obrazu toczy siê akcja powie¶ci Alistaira MacLeana Nocna Stra¿.
  • Historia powstania obrazu, jak równie¿ zupe³ne inne spojrzenie na postaci na nim uwiecznione mo¿na obejrzeæ w filmie Nightwatching.
  • Obraz tez zosta³ przyciêty z czterech stron po ¶mierci artysty.
  • Tenebryzm - to sposób ujêcia obrazu, polegaj±cy na u¿yciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte s± z mrocznego t³a ostrym ¶wiat³ocieniem. Tenebryzm stosowany by³ w malarstwie pó³nocnow³oskim II po³owie XVI wieku (maniera tenebrosa) i w malarstwie barokowym, zw³aszcza przez Caravaggia (Caravaggionizm) i Rembrandta.
Rembrandt, Portret szlachcica polskiego, 1637 r.
Rembrandt, Portret polskiego szlachcica, 1637 r.,
The National Gallery of Art, Washington, DC, USA


Ocena obrazu w przesz³o¶ci
"Przysz³o¶æ jednak szykowa³a cz³onkom bractwa ca³kiem niezwyk³e niespodzianki, bo kiedy w kilkana¶cie lat pó¼niej, w Amsterdamie, tamtejsze bractwo strzeleckie zamówi³o swój portret zbiorowy u pewnego amsterdamskiego malarza, zdumienie, a nawet oburzenie strzelców nie mia³o granic.

Nie chodzi³o nawet o to, ¿e jedni z nich ró¿ni± siê od drugich i s± pokazani w rozmaitych pozach; ale jedni byli na obrazie widoczni, a inni niewidoczni, jakby po³kn±³ ich cieñ; a co do dos³ownego podobieñstwa, to lepiej o tym nie mówiæ; i jeszcze nie wiadomo dlaczego, na obrazie przypl±ta³a siê dziewczynka i kogut; i w ogóle wszystko razem wygl±da³o tak, jakby to nie szacowni cz³onkowie bractwa zostali pokazani, ale jacy¶ aktorzy na scenie teatru: pe³no tu zgie³ku, niepokoju, ¶wiate³, ruchu.

Nie, tego by³o ju¿ nadto i ¿adne piêkne malowanie nie mog³o obrazu uratowaæ. Ten portret zbiorowy, nosz±cy nazwê Stra¿ nocna albo Wymarsz strzelców, nale¿y do najs³awniejszych obrazów ¶wiata; a namalowa³ go jeden z najwiêkszych malarzy, jacy kiedykolwiek ¿yli na ziemi, Rembrandt van Rijn." W taki sposób
w ksi±¿ce "Na tropach sztuki" opisuje J. Guze historiê zwi±zan± z powstaniem s³ynnego obrazu.

Jak ju¿ wspomniano, tu¿ po namalowaniu obrazu, pocz±tkowo obraz nie spodoba³ siê wszystkim braciom, a wrêcz wywo³a³ skandal. Zamawiaj±cy poczuli siê zawiedzeni, gdy¿ sportretowani nie zostali w pe³ni uwidocznieni. Dosz³o nawet do procesu! Zaproponowany przez artystê uk³ad kompozycyjny okaza³ siê zbyt nowatorski, za bardzo odbiega³ od przyjêtego sposobu sporz±dzania portretu grupowego, tak popularnego w Holandii, a najbardziej znanego z twórczo¶ci Fransa Halsa czy Bartholomeusa van der Helsta.

Rembrandt van Rijn marzy³ bowiem o wykonaniu dzie³a monumentalnego. Namalowany przez niego grupowy portret sta³ siê scen± grupow±, w której strzelcy wy³aniaj± siê z koszar, wezwani alarmem, aby uformowaæ siê w bojowym szyku. Na pierwszym planie malarz umie¶ci³ przywódców bractwa: kapitana Fransa Banninga Cocqa i porucznika Willema van Ruytenborcha. Oprócz dowodz±cych wprowadzono te¿ dodatkowe postacie, dziêki czemu ca³o¶æ kompozycji jest do¶æ lu¼n± wizj± artysty, nie przypominaj±c± klasycznych portretów grupowych.

Aby uzyskaæ efekt dynamiki i hierarchii, Rembrandt w charakterystyczny dla siebie sposób manipulowa³ ¶wiat³em. Postacie dowodz±cych wyeksponowa³ dziêki silnemu o¶wietleniu, w którym inne pozosta³y w cieniu. To wra¿enie spowodowa³o, ¿e obraz "Wymarsz Strzelców" jest powszechnie znany pod nazw± "Stra¿ nocna". Co ciekawe, oba tytu³y s± b³êdne.

Nale¿y bowiem dobrze przyjrzeæ siê obrazowi, aby zauwa¿yæ, ¿e przedstawiona przez Rembrandta scena rozgrywa siê nie w nocy, lecz w dzieñ, w pe³nym ¶wietle s³onecznym. Ponadto w rzeczywisto¶ci nie jest to ani "stra¿", ani "wymarsz", tylko portret cz³onków bractwa strzeleckiego. Powstawa³y one w miastach niderlandzkich w XVI wieku jako organizacje paramilitarne, które mia³y strzec bezpieczeñstwa w mie¶cie i broniæ go przed zagro¿eniem zewnêtrznym.

Ocena obrazu w tera¼niejszo¶ci
Obecnie obraz "Wymarsz strzelców" jest uznawany za szczytowe osi±gniêcie twórczo¶ci Rembrandta. Jednocze¶nie jest to dzie³o najbardziej nowatorskie, demonstruj±ce rewolucyjny styl artysty. Zerwanie z tradycj± malarsk± polega³o na wprowadzeniu akcji do portretu grupowego, a tym samym poprzez to udramatyzowanie, nadaniu mu warto¶ci emocjonalnej.

Portret nie jest tu odtworzeniem wygl±du osób, ale jest swoistym, indywidualnym przekazem artysty. W arcydziele tym malarz doprowadzi³ do mistrzostwa barokowe poszukiwania efektu teatralnego, czemu towarzyszy³a szeroka gama kolorów.

W rzeczywisto¶ci obraz namalowany przez Rembrandta jest niezwykle ¿ywy, zarówno dziêki ró¿nokierunkowemu ruchowi grup postaci, biegaj±cych w¶ród strzelców dzieci, krzy¿uj±cych siê broni, jak te¿ kontrastom o¶wietlenia i du¿ej barwno¶ci.

Faktura obrazu jest tak¿e zró¿nicowana, raz g³adka, drobiazgowa, to znów nak³adana grubo farba. Nies³usznie uwa¿ano kiedy¶, ¿e obraz by³ ¼le przyjêty i rozpocz±³ seriê niepowodzeñ artysty. Odwrotnie, uznano go za arcydzie³o, a w roku 1715 przeniesiono do ratusza w Amsterdamie.

Czê¶æ p³ótna zosta³a jednak odciêta (usuniêto oko³o 20 % obrazu z lewej strony), aby zmie¶ciæ obraz w ratuszu. Obecnie s³ynny obraz wisi obecnie w Rijksmuseum - Muzeum Narodowym w Amsterdamie, gdzie zajmuje ca³± tyln± ¶cian± w najwiêkszej z galerii.

Podziwiaj±c ten obraz obecnie, mo¿na odczuæ niezwyk³± swojsko¶æ. Z jednej strony sceny brackie, wczoraj i dzi¶ s± niezwykle podobne, z drugiej istnieje pewna zbie¿no¶æ historii Polski i Holandii. A wszystko to zawarte we wspania³ym dziele malarskim, przez wielu uznanym za jedno z najlepszych p³ócien ¶wiata.

To w³a¶nie wci±ga, fascynuje i sprawia, ¿e pragniemy dalej odczytywaæ historiê, któr± przedstawi³ nam Rembrandt.

¼ród³o: Rembrandt Harmenszoon van Rijn - Wikipedia.pl / Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha - Wikipedia.pl / J. Guze - "Na tropach sztuki" / bractwakurkowe.org.pl / rijksmuseum.nl

Dostêpno¶æ: brak




 |  Strona g³ówna  |  Nowo¶ci  |  O firmie  |  Regulamin  |  Aktualny stan koszyka  |  Kontakt  | 
oprogramowanie Sklepy internetowe

Sklep numizmatyczny - Polskie i zagraniczne monety kolekcjonerskie, banknoty polimerowe
Monety z³ote, monety srebrne, monety Kanonizacja Jana Paw³a II, monety okolicznoœciowe 5 z³
Numizmatyka: Z³oto lokacyjne: Z³ote sztabki: Abonament numizmatyczny 2015
Skarby Stanis³awa Augusta, Kanonizacja Jan Pawe³ II
Sitemap