HomeNowo¶ciO firmieRegulaminTwój koszykKontakt
Sklep numizmatyczny zaprasza, 21 stycznia 2021 r. U¿ytkownicy online: 55
Poleæ znajonemu  |  Dodaj do ulubionych
Nowo¶ci
10 z³, Stulecie odzyskania przez Polskê niepodleg³o¶ci - Roman Dmowski, 2017
NBP - srebrne monety
Cena brutto: 139.00 PLN

Klipa kanonizacyjna - medal srebrzony i oksydowany
Mennica Polska: Numizmatyka
Cena brutto: 109.00 PLN
Stara cena: 114.00

10 z³, 100. rocznica podpisania Dekretu o archiwach pañstwowych, 2019
NBP - srebrne monety
Cena brutto: 119.00 PLN


Informacje
Plan emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:


Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil Fieldorf „Nil”
- 10 zł

Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł

Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości
- 5 zł

Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł

100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł

Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł

Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł

760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł

100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł

POLONIA RESTITUTA
- 10 zł

125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł

Niepodległość
- 20 zł (banknot kolekcjonerski)

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni – Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł

100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł

Wiadomo¶ci

Emisje NBP
Emisja monet NBP 2018

Emisja monet NBP 2017

Emisja monet NBP 2016

Emisja monet NBP 2015

Emisja monet NBP 2014

Emisja monet NBP 2013

Emisja monet NBP 2012

Emisja monet NBP 2011

Emisja monet NBP 2010

Emisja monet NBP 2009

Emisja monet NBP 2008

Emisja monet NBP 2007

Emisje monet NBP 1995 - 2006


 
20 Euro, Austrian Railways - Kolej elektryczna, 2009
Nazwa Cena brutto Cena brutto
20 Euro, Austrian Railways - Kolej elektryczna, 2009
199.00 PLN
249.00 PLN

Producent: Austrian Mint

ID: 1814

Seria: Austriackie koleje

Kraj: Austria
Emitent: Narodowy Bank Austrii
Producent: Mennica Austrian Mint
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nomina³: 20 Euro (20 €)
Srebro: Ag 900
Stempel: lustrzany (frosted proof)
¦rednica:
34,00 mm
Waga: 20,00 g
Nak³ad:
50.000 szt.
Data emisji: 17.06.2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, indywidualnie numerowany certyfikat autentyczno¶ci (!), stylowe etui, kartonowe opakowanie ochronne

20 Euro, Kolej elektryczna, 2009

Wspania³a gratka dla fanów kolejnictwa! Wyró¿niaj±ce siê ciekaw± tematyk±, przyci±gaj±cym wzrok bogactwem detali i dopracowanym w szczegó³ach projekcie urzekaj±ce dzie³o sztuki mincerskiej - srebrna moneta kolekcjonerska o nominale 20 Euro - Kolej elektryczna.

Pi±ta z fascynuj±cej serii "Austriackie koleje" srebrna moneta kolekcjonerska "Kolej elektryczna" zosta³a wybita w nak³adzie 50.000 sztuk stemplem lustrzanym w istniej±cej od 1194 roku renomowanej mennicy Austrian Mint.

¦wiatowa renoma, ciekawy projekt i niski nak³ad monety to gwarancja powodzenia Twojej kolekcji!

20 Euro, Kolej elektryczna, 2009

S
rebrna moneta umieszczona jest wraz z indywidualnie numerowanym certyfikatem autentyczno¶ci w atrakcyjnym etui koloru bordowego, który podkre¶la urok szlachetnego kruszcu.
Do przechowywania wszystkich sze¶ciu monet z tej serii mennica przygotowa³a specjaln±, drewnian± kasetê, która widoczna jest na ostatnim zdjêciu (nie wchodzi ona w sk³ad tego produktu).

Kolejna, a zarazem ostatnia moneta z serii "Austriackie koleje" -
"Kolej przysz³o¶ci" ("The Railway of the Future") - zostanie
wyemitowana w dniu 9 wrze¶nia 2009 roku.

Ta srebrna moneta kolekcjonerska stanowi wyraz uznania i ho³du dla niezwyk³ego wynalazku, który u³atwi³ podró¿owanie oraz transport produktów. Austriackie koleje s³yn± z czysto¶ci i punktualno¶ci, czêsto kursuj± i docieraj± w najbardziej oddalone górskie zak±tki. St±d te¿ ciesz± siê wielkim powodzeniem w¶ród turystów i s± chlub± Austriaków.



 
 Na awersie monety zosta³a uwieczniona wyje¿d¿aj±ca z tunelu s³ynna, prototypowa lokomotywa elektryczna E-Lok Baureihe serii 1189 ci±gn±ca wagony towarowe. Z uwagi na swój specyficzny wygl±d i zielony kolor lokomotywa ta potocznie okre¶lana jest jako "Krokodyl". By³a ona wykorzystywana g³ównie na odcinku kolejowym obejmuj±cym prze³êcz Arlberg po³o¿on± w Alpach na wysoko¶ci 1793 m n.p.m. Kolej górska Arlbergbahn pomiêdzy Landeck (Tyrol) i Bludenz (Vorarlberg), licz±ca 63 km d³ugo¶ci, zosta³a zbudowana w latach 1880-1884 pod nadzorem Juliusza Lott w celu po³±czenia Tyrolu i Vorarlberg w Szwajcarii.



Rewers monety przedstawia lokomotywê serii 1189 wraz z poci±giem osobowym, które ukazane s± na tle znajduj±cego siê w zachodniej Austrii tyrolskiego zamku Wiesberg. Poci±g jedzie po rozpostartym nad górskim strumieniem lodowcowym Trisanna -
mo¶cie Trisannabrücke. Na odcinku Arlbergbahn znajduje siê ³±cznie 31 tuneli, jak równie¿ 26 du¿ych mostów i wiaduktów. Jednak najs³ynniejszym mostem jest imponuj±cy most kolejowy nad rzek± Trisanna. Wybudowany w latach 1883-1884 most o wysoko¶ci 86 m po dwunastomiesiêcznym okresie budowy by³ najd³u¿szym stalowym mostem na ¶wiecie.



Ze wzglêdu na rosn±ce naciski osi lokomotyw w 1923 roku most zosta³ ca³kowicie odnowiony. W 1964 roku konstrukcja stalowa zosta³a zast±piona na now±. Obecnie most Trisanna nadaje specjalnego uroku alpejskiemu krajobrazowi. Stanowi jedn± z najbardziej imponuj±cych budowli na trasie Arlberg i jako atrakcja przyci±ga fotografów z ca³ego ¶wiata.
 


Kto nie podró¿owa³ kolej±, ten nie zna magii tego ¶rodka lokomocji, charakterystycznego odg³osu zestawów ko³owych, potocznie nazywanych ko³ami, czy odg³osu wydawanego przez lokomotywê.

Zdjêcia lokomotyw okre¶lanych jako krokodyle oraz piêkne, alpejskie widoki mo¿na podziwiaæ TUTAJ. Historiê kolei warszawsko-wiedeñskiej, w tym pierwszych, pionierskich kolei elektrycznych w Austrii w ciekawy sposób opisano TUTAJ.

From Steam Engines to Electric Power

The Advent of the Electric Train

The fifth coin in the series “Austrian Railways” to be issued on 17th June, 2009, is dedicated to the electric train. What began as a fair ground attraction in 1880 in the Vienna Prater rapidly became the most revolutionary step in transportation since the harnessing of steam almost a century before.

The first electric train in Austria was a small locomotive circling in the great exhibition pavilion in the Prater on the occasion of the Emperor Franz Joseph’s 50th birthday. The same monarch issued a licence two years later in 1882 for the first public electric railway. It used direct current and was a five kilometer long stretch carrying day-trippers from the country town of Mödling into the popular Brühl valley. Other short branch lines soon followed.

The introduction of alternating current proved the most reliable for longer railway lines, and in 1911 electric engines using alternating current were put into service on the 90 kilometer stretch to the pilgrimage centre of Mariazell. These engines were to set the trend for future development and in 1913 an agreement between Austria, Germany, Switzerland, Sweden and Norway stipulated the use of alternating current of 15,000 volts. Unfortunately, other railways authorities did not follow suit and today Europe still has no unified electric rail transport.

The First World War interrupted further progress and brought to an end the Austro-Hungarian Monarchy in 1918. The new Austrian Republic found the problem of coal supplies for steam engines almost insurmountable and turned to an old imperial study on electrification of the railways. In the 1920’s the alpine lines of the Arlberg railway and the Salzkammergut railway were converted. Electric power improved not only the performance on steep inclines but also freed staff and passengers from unpleasant smoke concentrations in tunnels.

New engines were developed. One such was the model 1100 which, because of its appearance and green colour, was dubbed the “Crocodile”. Electrification went on until 1940 when the Second World War again brought it to a standstill. Bombing inflicted extensive damage to Austria’s railway lines, but the survival of hydro power stations enabled a rapid resumption of electric powered trains. The conversion of the major lines was completed in the 1950’s. By 1988 only 54% of Austrian lines were electric, but those lines carried 92% of the passenger and freight transport. The era of steam-driven locomotives was at an end.

The obverse of the new 20 Euro proof silver coin shows an electric engine model 1189 (also a “Crocodile”) emerging from the western exit of the Arlberg tunnel. The reverse has one of the loveliest alpine railway scenes for its design: the spectacular Trisanna Bridge on the Arlberg line with Wiesburg Castle and the mountains towering behind. A passenger train pulled by the electric engine model 1100 is crossing the 231 meter long bridge, which at its opening in 1884 ranked as the then longest arched steel railway bridge in the world.

The new coin is struck in 900 fine silver in proof quality only. Each coin in an attractive box is accompanied by a numbered certificate of authenticity. A separate collection case for the six coin series is available for purchase.

The coin goes on sale on Wednesday, 17th June, 2009, and will be followed in September by a coin for “The Railway of the Future”, which will complete the series on “Austrian Railways”.
¼ród³o: Austrian Mint / Wikipedia

Dostêpno¶æ: produkt dostêpny




 |  Strona g³ówna  |  Nowo¶ci  |  O firmie  |  Regulamin  |  Aktualny stan koszyka  |  Kontakt  | 
oprogramowanie Sklepy internetowe

Sklep numizmatyczny - Polskie i zagraniczne monety kolekcjonerskie, banknoty polimerowe
Monety z³ote, monety srebrne, monety Kanonizacja Jana Paw³a II, monety okolicznoœciowe 5 z³
Numizmatyka: Z³oto lokacyjne: Z³ote sztabki: Abonament numizmatyczny 2015
Skarby Stanis³awa Augusta, Kanonizacja Jan Pawe³ II
Sitemap