HomeNowo¶ciO firmieRegulaminTwój koszykKontakt
Sklep numizmatyczny zaprasza, 12 grudnia 2019 r. U¿ytkownicy online: 15
Poleæ znajonemu  |  Dodaj do ulubionych
Nowo¶ci
10 z³, 100-lecie powstania Komitetu Narodowego Polskiego, 2017
NBP - srebrne monety
Cena brutto: 110.00 PLN

2 $, Carskie Jaja Faberge - Jajo Moskiewski Kreml - Moscow Kremlin Egg, 2013
Mennica Polska: Numizmatyka
Cena brutto: 490.00 PLN

2 $, Carskie Jaja Faberge - Jajo Kolej Transsyberyjska - Trans-Siberian Railway Egg, 2014
Mennica Polska: Numizmatyka
Cena brutto: 490.00 PLN


Informacje
Plan emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:


Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil Fieldorf „Nil”
- 10 zł

Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł

Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości
- 5 zł

Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł

100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł

Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł

Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł

760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł

100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł

POLONIA RESTITUTA
- 10 zł

125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł

Niepodległość
- 20 zł (banknot kolekcjonerski)

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni – Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł

100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł

Wiadomo¶ci

Emisje NBP
Emisja monet NBP 2018

Emisja monet NBP 2017

Emisja monet NBP 2016

Emisja monet NBP 2015

Emisja monet NBP 2014

Emisja monet NBP 2013

Emisja monet NBP 2012

Emisja monet NBP 2011

Emisja monet NBP 2010

Emisja monet NBP 2009

Emisja monet NBP 2008

Emisja monet NBP 2007

Emisje monet NBP 1995 - 2006


 
20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: Piotr Micha³owski (1800-1855), 2012
Nazwa Cena brutto
20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: Piotr Micha³owski (1800-1855), 2012
205.00 PLN

Producent: NBP - srebrne monety

ID: 2478

Kolekcja: Srebrne monety o tematyce artystycznej
Seria: Polscy Malarze XIX/XX w.
Temat: Piotr Micha³owski

Stan zachowania monety:
I (menniczy)
Nomina³: 20 z³
Srebro: Ag 925
Stempel: lustrzany
Techniki dodatkowe: tampondruk
Wymiary: 40 mm x 28 mm
Waga: 28,28 g
Wielko¶æ emisji: 30.000 szt.
Cena emisyjna NBP: 185 z³
Data emisji monet: 28.11.2012 r.
Projektant monety: Dobrochna Surajewska
W zestawie: srebrna moneta w kapsule ochronnej, folder emisyjny

Piotr Micha³owski - dziesi±ta moneta z ciekawej kolekcji "Polscy Malarze XIX/XX wieku".

Piotr Micha³owski Autoportret
Piotr Micha³owski (1800-1855)
- Autoportret (1850),
olej na p³ótnie

  • Awers: stylizowany wizerunek akwareli Micha³owskiego "Stajenni z koñmi i psem". U do³u, z prawej strony, wizerunek or³a ustalony dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej. Wokó³ or³a, od do³u, od prawej do lewej, napis: 20 Z£ i, po oddzielaj±cej kropce, napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz oznaczenie roku emisji: 2012. Pod or³em, po prawej stronie, znak mennicy: MW.
  • Rewers: wzd³u¿ lewej krawêdzi monety, w jej górnej czê¶ci, napis: 1800-1855. Z lewej strony monety, na tle pejza¿u z Sieniawy wed³ug akwareli Piotra Micha³owskiego, stylizowany wizerunek popiersia artysty. Wzd³u¿ dolnej krawêdzi monety, na wyodrêbnionej p³aszczy¼nie, napis: Piotr Micha³owski. Z prawej strony, u do³u, stylizowany wizerunek palety i trzech pêdzli. Na palecie farby: czerwona, zó³ta, zielona i niebieska.
 
Narodowy Bank Polski emituje seriê monet „Polscy Malarze XIX/XX wieku” od 2002 roku. 

Dotychczas w ramach tej wspania³ej kolekcji wyemitowano 9 tematów:
Pojedyncze monety z tej serii mo¿esz umie¶ciæ w:
Piotrowi Micha³owskiemu po¶wiêcono dwie monety:
Dwudziestoz³otówka - jak wszystkie srebrne monety z tej serii - ma kszta³t prostok±ta.

Piotr Micha³owski G³owa konia
Piotr Micha³owski - Studium g³owy koñskiej, 1846,
olej na p³ótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie

Piotr Micha³owski (1800–1855) by³ dla swoich wspó³czesnych wzorem m±drego obywatela, dobrego rolnika i urzêdnika pañstwowego; podkre¶lano jego dzia³alno¶æ spo³eczn±, zw³aszcza filantropijn±.

Oczywi¶cie, wszyscy wiedzieli, ¿e malowa³, a niektórzy potrafili nawet doceniæ jego malarstwo, ale nikomu nie przychodzi³o do g³owy, by traktowaæ to zajêcie jako co¶ wiêcej ni¿ prywatn± pasjê uprawian± po amatorsku w domowym zaciszu.

Dopiero w ostatnich latach XIX wieku odkryto fenomen jego twórczo¶ci i uznano za najwybitniejszego malarza polskiego romantyzmu, godnego zestawienia ze s³awami europejskimi tego czasu.

Malarz pochodzi³ z zamo¿nej rodziny szlacheckiej. Zdoby³ wszechstronne wykszta³cenie – studiowa³ nauki ¶cis³e i przyrodnicze, matematykê, filologiê klasyczn± i orientaln± oraz prawo. Odby³ liczne podró¿e po kraju i Europie, podczas których rozszerza³ swoj± wiedzê, a tak¿e pog³êbia³ znajomo¶æ sztuki w odwiedzanych muzeach.

Podczas powstania listopadowego kierowa³ produkcj± broni dla walcz±cych Polaków, a po kapitulacji wyemigrowa³ do Pary¿a. Tam zacz±³ zajmowaæ siê malarstwem, którego podstawy opanowa³ jako kilkunastolatek, bior±c lekcje u kilku krakowskich malarzy. Uczêszcza³ do pracowni malarzy batalistów i utrzymywa³ kontakty z artystami z krêgu Théodore’a Géricault.

Prowadzi³ w³asne studia, zwiedzaj±c Luwr i miejscowe rze¼nie, gdzie bada³ anatomiê konia. Pocz±tkowo malowa³ g³ównie akwarele przedstawiaj±ce konne zaprzêgi, z czasem podj±³ próby rze¼biarskie i coraz czê¶ciej pos³ugiwa³ siê technik± olejn±.

Po powrocie do Krakowa w 1835 r. nadal po¶wiêca³ siê twórczo¶ci, któr± kontynuowa³ do koñca ¿ycia – jednocze¶nie prowadzi³ wzorowo maj±tki ziemskie Krzy¿toporzyce i Bolestraszyce oraz podró¿owa³ po Europie. W ostatnich latach ¿ycia pe³ni³ wa¿ne funkcje administracyjne.

Twórczo¶æ Piotra Micha³owskiego trudno jest uporz±dkowaæ chronologicznie – nie datowa³ on swoich prac, a do wiêkszo¶ci pomys³ów i tematów wielokrotnie powraca³. Czêsto malowa³ nowe obrazy na studiach wcze¶niejszych, których fragmenty prze¶wituj± nieraz spod warstwy farby.

W¶ród zaledwie kilku w±tków tematycznych podejmowanych przez artystê do najistotniejszych nale¿y okres napoleoñski, przewa¿aj±c ilo¶ciowo nad nawi±zaniami do powstania listopadowego czy scenami z odleg³ej historii. Bitwê pod Somosierr± Micha³owski malowa³ w ró¿nych wersjach od lat trzydziestych XIX w. do koñca ¿ycia – przedstawiaj±c grupy je¼d¼ców zarówno w uk³adach poziomych, jak i pionowych.

Stworzy³ kilka konnych portretów wodza, z wieñcz±cym tê seriê monumentalnym p³ótnem Napoleon na siwym koniu. W latach 1845–1848 powsta³y najwybitniejsze ze studiów fizjonomicznych – Ch³op, Señko, Kardyna³ oraz portrety ¯ydów, jak równie¿ liczne przedstawienia rycerzy, lisowczyków i hetmanów.

W ostatnim okresie ¿ycia, mimo licznych obowi±zków i z³ego stanu zdrowia, Micha³owski osi±gn±³ maksymalnie syntetyczn± formê malarsk± oraz wirtuozeriê w operowaniu kolorem, czego przyk³adem mog± byæ konne portrety dzieci artysty – B³êkitny ch³opiec i Amazonka.

Micha³owski prawie nie pokazywa³ swoich prac publicznie. Jego sztukê kszta³towa³y bezb³êdnie zapamiêtane z muzeów dzie³a wielkich mistrzów, które pó¼niej kopiowa³ z rycin. Najwiêcej zawdziêcza³ inspiracji malarstwem Velázqueza, co znalaz³o wyraz w dominacji roli koloru nad innymi ¶rodkami ekspresji artystycznej.

Rezygnuj±c z konturu, sam± plam± sugestywnie budowa³ formê – konkretn±, materialn±, znajduj±c± swój odpowiednik w naturze. Ruch konia, czy py³ wzniesiony przez kawalkadê je¼d¼ców, kszta³t sylwetki ludzkiej, czy spojrzenie portretowanego zawieraj± prawdê, bêd±c± wynikiem wnikliwej obserwacji.

Jasne barwy, wibruj±ce lub st³umione, k³adzione ¶mia³ymi, a nieomylnymi poci±gniêciami pêdzla, wydobywaj± kszta³ty z mroku, unaoczniaj± je jakby w nag³ym b³ysku ¶wiat³a.

Nadaje to nawet zupe³nie statycznym kompozycjom jak±¶ wewnêtrzn± dynamikê. Dlatego obcuj±c z obrazami Micha³owskiego, ma siê do czynienia z czym¶ nieustannie ¿ywym, z wizj±, która zdaje siê powstawaæ na naszych oczach.

autor tekstu: dr Urszula Makowska - Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

¼ród³o: NBP / Mennica Polska

Dostêpno¶æ: brak




 |  Strona g³ówna  |  Nowo¶ci  |  O firmie  |  Regulamin  |  Aktualny stan koszyka  |  Kontakt  | 
oprogramowanie Sklepy internetowe

Sklep numizmatyczny - Polskie i zagraniczne monety kolekcjonerskie, banknoty polimerowe
Monety z³ote, monety srebrne, monety Kanonizacja Jana Paw³a II, monety okolicznoœciowe 5 z³
Numizmatyka: Z³oto lokacyjne: Z³ote sztabki: Abonament numizmatyczny 2015
Skarby Stanis³awa Augusta, Kanonizacja Jan Pawe³ II
Sitemap