Nazywana
jest
"pierwsz± poetk± polskiej
piosenki". Wielu pokoleniom Polaków znana jest jako autorka
tekstów piosenek i ballad. Napisa³a ich oko³o 2000! Oto najpiêkniejsze
z nich takie jak:
Ma³go¶ka", "Niech
¿yje bal", "Uciekaj moje serce", "Dzi¶ prawdziwych Cyganów ju¿ nie ma",
"Ballada wagonowa", "A ja wolê moj± mamê", "Polska madonna" i
wiele wiele innych.
Agnieszka Osiecka jest te¿ autork± scenariusza widowiska muzycznego
"Niech no tylko zakwitn± jab³onie"
(1964, prapremiera w Teatrze Ateneum w Warszawie w re¿yserii Jana
Biczyckiego), który zdoby³ g³ówn± nagrodê na Festiwalu Polskiej
Dramaturgii Wspó³czesnej w 1964 i sta³ siê najwiêkszym przebojem
teatralnym lat 60. XX wieku w Polsce.
Pisa³a te¿ opowiadania (
Bia³a bluzka),
ksi±¿ki fabularne (m.in.
Czarna
wiewiórka, Salon gier), wspomnieniowe (
Szpetni czterdziestoletni, Na pocz±tku by³
negatyw, Rozmowy w tañcu) i skierowane do najm³odszych
czytelników (m.in.
Dzieñ dobry
Eugeniuszu, Wzór na diabelski ogon, Ptakowiec, Szczególnie ma³e sny,
Dixie – opowiadanie, na podstawie którego powsta³ serial
animowany oraz sztuki teatralne (m.in. adaptacje Singera:
Sztukmistrz z Lublina; Wilki, Darcie pierza).
Przez kilka miesiêcy 1985 prowadzi³a dziennik, dedykowany Adamowi
Michnikowi, skazanemu wtedy na 3 lata wiêzienia. Ksi±¿ka
Na wolno¶ci. Dziennik dla Adama
ukaza³ siê w 2008. W 1995 zakoñczy³a pracê nad librettem do opery
dzieciêcej
Pan Marimba.
Niestety nie mia³a okazji obejrzeæ spektaklu, bo jego premiera mia³a
miejsce krótko po jej ¶mierci. Na podstawie ksi±¿ki powsta³ serial
animowany p.t.
Dixie, do
którego napisa³a równie¿ dialogi.
Jest autork± s³ynnego sloganu reklamowego
"Coca cola – to jest to"!
AGNIESZKA OSIECKA
Agnieszka by³a niespokojnym
duchem, stale otwarta na nowych ludzi, nowe miejsca, nowe
do¶wiadczenia. Kiedy ukoñczy³a studia dziennikarskie, rozpoczê³a nowe w
³ódzkiej „Filmówce”. Kiedy okaza³a siê
geniuszem
tekstów, pisa³a utwory sceniczne − „
Niech no tylko zakwitn± jab³onie”,
a gdy „
Jab³onie” latami nie
schodzi³y ze sceny, napisa³a „
Apetyt
na czere¶nie”. Kiedy odnios³a sukcesy w teatrze, zaczê³a pisaæ
widowiska dla telewizji. Po telewizji przysz³y opowiadania, monodramy i
powie¶ci. Stale co¶ nowego, ci±gle naprzód − nowe piosenki, nowi
kompozytorzy, nowi wykonawcy, teatry, festiwale, ludzie, miejsca.
Wszystko to sk³ada siê na ¶wiat Agnieszki.
Utwory Agnieszki Osieckiej
wykonuj±
znakomite polskie wokalistki i wokali¶ci: Maryla Rodowicz,
Seweryn Krajewski, Magda Umer, zespó³ Skaldowie, £ucja Prus, Katarzyna
Nosowska, Stanis³aw Soyka, Iga Cembrzyñska, Edmund Fetting, Piotr
Fronczewski, El¿bieta Czy¿ewska...
Pisa³a poezjê
do muzyki wielkich
polskich kompozytorów, m.in. Adama S³awiñskiego, Krzysztofa
Komedy, Katarzyny Gaertner, W³odzimierza Korcza, W³odzimierza
Nahornego, Zygmunta Koniecznego.
Agnieszka by³a doskona³± obserwatork± ludzi i obyczajów, czemu da³a
wyraz nie tylko w poezji i w prozie artystycznej, ale tak¿e w ksi±¿kach
wspomnieniowych: „
Szpetni
czterdziestoletni” (1985), „
Rozmowy
w tañcu” (1992), „
Na pocz±tku
by³ negatyw” (1995).
Niczego i nikogo nie trzyma³a siê kurczowo. Gdy wypala³ siê jeden
zwi±zek − zawiera³a nowy, gdy odp³ywa³a od jednych przyjació³ −
cumowa³a sw± ³ódkê w innej przystani.
By³a
szczególnie ciekawa ludzi, z których wielu sportretowa³a w „
Galerii potworów” − od najwiêkszych
artystów i luminarzy Londynu, Pary¿a i Nowego Jorku, po wiejsk±
dziewczynê z Mazur.
Z ka¿dym
rozmawia³a równie bezpo¶rednio, w
ka¿dym dostrzega³a co¶ interesuj±cego,
umia³a s³uchaæ i uwielbia³a opowiadaæ, dlatego ludzie czuli siê tak
dobrze w Jej towarzystwie.
Daniel Passent
Agata Passent
¼ród³o: NBP/Wikipedia