HomeNowo¶ciO firmieRegulaminTwój koszykKontakt
Sklep numizmatyczny zaprasza, 19 marca 2024 r. U¿ytkownicy online: 246
Poleæ znajonemu  |  Dodaj do ulubionych
Nowo¶ci
10 z³, 100-lecie powstania Zwi±zku Ochotniczych Stra¿y Po¿arnych RP, 2021
NBP
Cena brutto: 189.00 PLN

10 z³, Wielcy polscy ekonomi¶ci - Adam Krzy¿anowski, 2021
NBP
Cena brutto: 169.00 PLN

10 z³, 100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego, 2019
NBP
Cena brutto: 189.00 PLN


Informacje
Plan emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:


Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil Fieldorf „Nil”
- 10 zł

Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł

Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości
- 5 zł

Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł

100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł

Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł

Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł

760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł

100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł

POLONIA RESTITUTA
- 10 zł

125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł

Niepodległość
- 20 zł (banknot kolekcjonerski)

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni – Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł

100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł

Wiadomo¶ci

Emisje NBP
Emisja monet NBP 2018

Emisja monet NBP 2017

Emisja monet NBP 2016

Emisja monet NBP 2015

Emisja monet NBP 2014

Emisja monet NBP 2013

Emisja monet NBP 2012

Emisja monet NBP 2011

Emisja monet NBP 2010

Emisja monet NBP 2009

Emisja monet NBP 2008

Emisja monet NBP 2007

Emisje monet NBP 1995 - 2006


 
Kolekcja Polskie okrêty - 8 monet Nordic Gold
Nazwa Cena brutto
Kolekcja Polskie okrêty - 8 monet Nordic Gold
56.00 PLN

Producent: NBP - monety Nordic Gold

ID: 2755

Kolekcja: Monety obiegowe NG o nominale 2 z³
Seria: Polskie okrêty


Nomina³: 2 z³
Metal: stop CuAl5Zn5Sn1
Stempel: zwyk³y
¦rednica: 27,00 mm
Waga: 8,15 g
Wielko¶æ emisji: 800 000 szt.
Data emisji monet w NBP: od 26.04.2012 r.

Nowo¶æ! Osiem monet z nordyckiego z³ota z nowej serii NBP o ciekawej tematyce marynistycznej - "Polskie okrêty.

Awers: wizerunek or³a ustalony dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej. Po bokach or³a oznaczenie roku emisji: 20-12, poni¿ej or³a napis: Z£ 2 Z£. W otoku napis: RZECZPOSPOLITA POL SKA, poprzedzony oraz zakoñczony sze¶cioma pere³kami. Pod or³em, po prawej stronie, znak mennicy: M/W.

Rewers: na poszczególnych monetach wizerunki nastêpuj±cych okrêtów:


Na boku:
o¶miokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.

Projektant monety: Ewa Tyc-Karpiñska (awers), Andrzej Nowakowski (rewers)

*****

ORP „B³yskawica”

Monety Nordic Gold Polskie okrêty


ORP „B³yskawica” by³ okrêtem Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej, bra³ udzia³ w II wojnie ¶wiatowej, a po powrocie do kraju i uczestnictwie w dzia³alno¶ci szkoleniowej, zosta³ okrêtem muzealnym.

Jest symbolem ci±g³o¶ci tradycji Marynarki Wojennej. To znany i dostêpny okrêt, stale prezentuj±cy jej znaki i symbole, pozwalaj±cy obserwowaæ elementy ceremonia³u morskiego oraz spotkaæ siê z kadr± floty.

● „B³yskawicê” zbudowa³a dla polskiej Marynarki Wojennej w latach 1935–1937 brytyjska stocznia John Samuel White & Company Ltd. Shipbuilders and Engineers w Cowes, na wyspie Wight.

Okrêt zwodowano 1 pa¼dziernika 1936 r., polsk± banderê wojenn± podniesiono na nim 25 listopada 1937 r., a 1 grudnia tego roku po raz pierwszy wszed³ do macierzystego portu w Gdyni. Projekt okrêtu zosta³ wzbogacony polsk± my¶l± techniczn±. Czê¶æ jego wyposa¿enia pochodzi³a z kraju.

● „B³yskawica” wesz³a w sk³ad Dywizjonu Kontrtorpedowców. Przed wybuchem wojny, w wyniku realizacji planu operacyjnego „Peking”, dywizjon (z wyj±tkiem „Wichra”) zosta³ skierowany do Wielkiej Brytanii.

Podczas wojny okrêt walczy³ w sk³adzie Polskiej Marynarki Wojennej z baz Wielkiej Brytanii. Bra³ udzia³ w operacji norweskiej, os³onie ewakuacji z Dunkierki, bitwie o Atlantyk, operacjach desantowych w Afryce Pó³nocnej i Normandii oraz innych operacjach morskich.

W 1942 r. broni³ bohatersko miasta Cowes przed niemieckim bombardowaniem (w mie¶cie dzia³a stowarzyszenie Friends of the ORP „B³yskawica” Society).

Przeby³ 146 000 mil morskich, bra³ udzia³ w os³anianiu 83 konwojów, przeprowadzi³ 108 patroli, uczestniczy³ w zatopieniu dwóch okrêtów nawodnych przeciwnika, uszkodzi³ trzy okrêty podwodne, zestrzeli³ na pewno cztery samoloty, a trzy prawdopodobnie.

Trzykrotnie uleg³ powa¿nym uszkodzeniom.

● W 1947 r. powróci³ do Polski i po remoncie oraz przezbrojeniu zosta³ sklasyfikowany jako okrêt obrony przeciwlotniczej. Gdy zakoñczy³ ostatni etap s³u¿by, po odpowiednim dostosowaniu, w 1976 r. zast±pi³ zu¿yt± „Burzê” – pierwszy polski okrêt muzealny.

Na okrêcie muzeum „B³yskawica”, który sam jest wielkim eksponatem, mo¿na podziwiaæ uzbrojenie artyleryjskie i broñ podwodn±, przedzia³y maszynowo-kot³owe, fragmenty pomieszczeñ za³ogi i radiostacjê oraz sta³± wystawê historyczn±.

Zasadnicze dane taktyczno-techniczne ORP „B³yskawica”: wyporno¶æ – 2 782 t, d³ugo¶æ – 113,98 m, szeroko¶æ – 11,30 m, zanurzenie – 3,78–4,01 m, moc maszyn – 54 000 KM, prêdko¶æ maksymalna – 42,5 w.

W trakcie s³u¿by okrêt przechodzi³ modernizacje uzbrojenia. Ostatni jego wariant to cztery podwójne wie¿e artyleryjskie kalibru 100 mm, cztery podwójne i dwa pojedyncze 37 mm dzia³a przeciwlotnicze, 533,4 mm potrójna wyrzutnia torpedowa oraz cztery miotacze i dwie wyrzutnie bomb g³êbinowych. Ponad 30 lat by³ eksploatowany w s³u¿bie liniowej, szczególnie intensywnie w czasie dzia³añ wojennych. Od 1969 r. cumowa³ stale w ¦winouj¶ciu, a od 1976 r. – w Gdyni.

● Na okrêcie odbywaj± siê uroczysto¶ci Marynarki Wojennej – promocje, wrêczanie nominacji i odznaczeñ, apele i po¿egnania oraz sympozja i spotkania. Corocznie zwiedza go kilkadziesi±t tysiêcy osób. W 1985 r. powsta³o Towarzystwo Przyjació³ Okrêtu Muzeum „B³yskawica”.

W 1987 r. „B³yskawica”, jako jedyny okrêt Marynarki Wojennej, zosta³a odznaczona Krzy¿em Z³otym Orderu Virtuti Militari. Uzasadniono to zas³ugami bojowymi jednostki podczas II wojny ¶wiatowej oraz po przekszta³ceniu jej w okrêt muzeum – prowadzeniem efektywnej dzia³alno¶ci wywo³uj±cej akcje patriotyczne.

● W 2007 r. stowarzyszenie World Ship Trust uhonorowa³o okrêt za zas³ugi wojenne presti¿ow± International Maritime Heritage Award. Tak „B³yskawica” do³±czy³a do miêdzynarodowej floty okrêtów, których dzia³ania niejednokrotnie pomaga³y zmieniæ bieg historii.

*****

Okrêt podwodny "Orze³"

Monety Nordic Gold Polskie okrêty

● ORP „Orze³” zosta³ zbudowany ze sk³adek spo³eczeñstwa, natomiast koszt jego uzbrojenia pokry³a Marynarka Wojenna. Powsta³ w holenderskiej stoczni N. V. Koninklijke Maatschappij „de Schelde” we Vlissingen. Umowê podpisano w 1936 r.

Chrzest i wodowanie okrêtu odby³o siê 15 stycznia 1938 r. Matk± chrzestn± zosta³a Jadwiga Sosnkowska, ¿ona gen. broni Kazimierza Sosnkowskiego.

2 lutego 1939 r. uroczy¶cie podniesiono polsk± banderê wojenn± i 7 lutego okrêt przyby³ do portu wojennego w Gdyni. Pierwszym dowódc± okrêtu zosta³ kmdr ppor. Henryk K³oczkowski.

● 1 wrze¶nia 1939 r. „Orze³” wyszed³ do rejonu roz¶rodkowania na Zalew Pucki a 4 wrze¶nia przeszed³ pod Gotlandiê, gdzie kmdr ppor. K³oczkowski zapad³ na nierozpoznan± chorobê i postanowi³ uzyskaæ pomoc w Tallinie. Okrêt przyby³ 14 wrze¶nia na redê tego portu, K³oczkowski uda³ siê do szpitala, a dowództwo przej±³ kpt. mar. Jan Grudziñski.

15 wrze¶nia dostarczono mu decyzjê o internowaniu okrêtu, uzasadnion± niezgodno¶ci± jego pobytu z przepisami uk³adu z 1938 r. zawartego przez pañstwa skandynawskie i ba³tyckie.

Okrêt przyholowano do portu i rozpoczêto rozbrajanie. Za³oga przygotowa³a ucieczkê z Tallina. Noc± z 17/18 wrze¶nia okrêt opu¶ci³ port i zanurzy³ siê w wodach Zatoki Fiñskiej.

Ucieczka „Or³a” wywo³a³a reakcjê Estonii i obu mocarstw, które w tym czasie dokonywa³y podzia³u Polski. Spodziewany by³ w Zatoce Gdañskiej i u brzegów Szwecji. Po¶cig za nim okaza³ siê bezskuteczny.

Kapitan Grudziñski zdecydowa³ pozostaæ na Ba³tyku i szukaæ celu dla torped „Or³a” a¿ do wyczerpania paliwa, prowiantu i wody pitnej, a nastêpnie przej¶æ do Wielkiej Brytanii. Ppor. mar. Marian Mokrski, na podstawie spisu latarñ morskich i znajomo¶ci akwenu, wykona³ prowizoryczn± mapê Ba³tyku oraz cie¶nin duñskich.

Zakoñczenie dzia³añ wojennych w Polsce i brak wody spowodowa³y, ¿e 7 pa¼dziernika kapitan Jan Grudziñski podj±³ decyzjê przej¶cia cie¶nin duñskich i 14 pa¼dziernika okrêt zosta³ wprowadzony do Rosyth.

Z tej bazy odby³ siedem patroli. Zatopi³ niemiecki statek „Rio de Janeiro” z ¿o³nierzami i materia³ami wojennymi, ujawniaj±c tym samym przygotowywan± inwazjê na Norwegiê.

Ostatni patrol „Or³a” na zachód od wylotu Skagerraku rozpocz±³ siê 23 maja. 1 i 2 czerwca przekazano mu sygna³ zajêcia innego sektora, ale nie uzyskano potwierdzenia. 11 czerwca, po tym jak za³oga okrêtu nie odpowiedzia³a na wezwanie do powrotu, „Orze³” zosta³ uznany za zaginiony.

● Wraz z okrêtem zginê³o 6 oficerów, podchor±¿y oraz 53 podoficerów i marynarzy. Nadal nieznana jest przyczyna i miejsce jego zatoniêcia.

Przyjêto, ¿e 7 czerwca zaton±³ na minach niemieckich, ale poniewa¿ to hipoteza, dalej za datê zaginiêcia przyjmuje siê 8 czerwca 1940 r., dzieñ oczekiwanego powrotu. choæ te¿ bez powodzenia, by³a zorganizowana w tym celu w 2008 r. ekspedycja statku badawczego „Imor”.

•••

● Dane taktyczno-techniczne okrêtu: wyporno¶æ 1110/1473,5 t, wymiary 84,0 x 6,7 x 4,17 m, uzbrojenie: 12 wyrzutni torpedowych i 20 torped oraz 105-milimetrowa armata morska, podwójne 40-milimetrowe dzia³o przeciwlotnicze i podwójnie sprzê¿ony 13,2-milimetrowy najciê¿szy karabin maszynowy.

Mia³ dwa silniki wysokoprê¿ne o mocy 4740 KM i dwa elektryczne o mocy 1100 KM, prêdko¶æ maksymaln± 20/9 w., zasiêg nawodny 7000 Mm przy 10 w. i podwodny – 100 Mm przy 5 w., zanurzenie maksymalne 80 m, za³oga liczy³a 6 oficerów oraz 54 podoficerów i marynarzy.

*****

Lekki kr±¿ownik "Dragon"

Monety Nordic Gold Polskie okrêty

Lekki kr±¿ownik „Dragon” by³ pierwszym tej klasy okrêtem bojowym polskich si³ morskich.

Zbudowany w latach 1917–1918 przez stoczniê Scott’s Shipbuilding & Engineering Company Limited w Greenock dla brytyjskiej marynarki wojennej by³ prototypem serii o¶miu kr±¿owników lekkich typu „D”. W¶ród nich by³ równie¿ ORP „Conrad”, drugi polski okrêt tej klasy.

W czasie s³u¿by w Royal Navy, ówczesny, HMS „Dragon” p³ywa³ po prawie wszystkich morzach i oceanach. W ostatnim roku I wojny ¶wiatowej bra³ udzia³ w patrolach na Morzu Pó³nocnym. Wybuch II wojny ¶wiatowej zasta³ go w Wielkiej Brytanii.

Od rozpoczêcia wojny do przekazania Polskiej Marynarce Wojennej uczestniczy³ w dzia³aniach wojennych na Morzu Pó³nocnym i Oceanie Atlantyckim, a od koñca 1941 r. do powrotu na Wyspy Brytyjskie – w operacjach na Dalekim Wschodzie.

Przejêty przez Polsk± Marynarkê Wojenn± 15 stycznia 1943 r. w Birkenhead, dopiero 17 maja otrzyma³ oficjaln± nazwê ORP „Dragon”.

Pocz±tkowo proponowane nazwy „Lwów” oraz „Westerplatte” nie zosta³y zaakceptowane, pozostawiono wiêc nazwê oryginaln±, która w jêzyku angielskim znaczy „Smok” i ma bogat± tradycjê. Jednocze¶nie nawi±zano ni± do galeonu „Smok” - pierwszego okrêtu budowanego dla Polski w Elbl±gu w latach 1570-1572.

Po zakoñczeniu remontu i przezbrojenia oraz skompletowaniu personelu jesieni± 1943 r. rozpoczê³o siê szkolenie za³ogi ORP „Dragon”. 20 lutego 1944 r. kr±¿ownik wyszed³ w pierwszy rejs bojowy pod polsk± bander± wojenn± na Morze Norweskie w zespole dalekiej os³ony konwoju „JW-57” id±cego do Murmañska i nastêpnie – „RA-57”, powracaj±cego stamt±d.

Na pocz±tku marca powróci³ do Scapa Flow, po czym w sk³adzie brytyjskiej 10. Eskadry Kr±¿owników, do której zosta³ przydzielony, rozpocz±³ przygotowania do wziêcia udzia³u w operacji l±dowania wojsk sprzymierzonych w Normandii.

Zadaniem 10. Eskadry Kr±¿owników by³o artyleryjskie wsparcie l±dowania si³ alianckich i obezw³adnienie niemieckiej obrony francuskiego wybrze¿a. Od 6 czerwca do 8 lipca 1944 r. ORP „Dragon” ochrania³ wschodnie skrzyd³o l±duj±cych wojsk, bombarduj±c w rejonie Caen niemieckie umocnienia i baterie artylerii nadbrze¿nej oraz kolumny wojsk niemieckich przemieszczaj±ce siê wzd³u¿ wybrze¿a.

8 lipca 1944 r., oko³o godziny 5.00, zosta³ storpedowany i ciê¿ko uszkodzony przez niemiecki miniaturowy okrêt podwodny (tzw. ¿yw± torpedê) typu „Neger”.

W wyniku silnej eksplozji ¶mieræ ponios³o 37 cz³onków za³ogi, a 14 zosta³o rannych. Zniszczenia ORP „Dragon” by³y rozleg³e, ale pocz±tkowo zamierzano go uratowaæ.

Ostatecznie podjêto jednak ekonomicznie uzasadnion± decyzjê o osadzeniu okrêtu na dnie w rejonie odcinka inwazyjnego „Sword” w Normandii. Wrak kr±¿ownika sta³ siê elementem g³ównego falochronu portu „Mulberry”. Kilka miesiêcy pó¼niej wiêkszo¶æ ocala³ej za³ogi „Dragona” zaczê³a s³u¿bê na lekkim kr±¿owniku „Conrad”.

Dowódcami okrêtu byli: od 15 stycznia 1943 r. do 12 stycznia 1944 r. kmdr Eugeniusz P³awski i od 12 stycznia do 15 lipca 1944 r. kmdr por. Stanis³aw Dzienisiewicz.

Wymiary, prêdko¶æ, si³a ra¿enia i wyposa¿enie bojowe ORP „Dragon” w 1944 r. przedstawia³y siê nastêpuj±co:
  • wyporno¶æ 4850 t,
  • wymiary: 143,65 x 14,10 x 5,33 m,
  • napêd: dwa zespo³y turbin o mocy 40 000 KM,
  • prêdko¶æ maksymalna 29 w., zasiêg 6 700 Mm przy 10 w. i 1 400 Mm przy 29 w.,
  • uzbrojenie: piêæ 152-milimetrowych armat morskich, 102-milimetrowa podwójnie sprzê¿ona armata uniwersalna, dwie 40–milimetrowe poczwórnie sprzê¿one armaty przeciwlotnicze oraz trzy podwójnie sprzê¿one i cztery pojedyncze 20-milimetrowe armaty przeciwlotnicze, opancerzenie na linii wodnej mia³o grubo¶æ 38–76 mm, a pok³adu 25 mm.
  • Za³oga okrêtu liczy³a 30 oficerów oraz 430 podoficerów i marynarzy.

*****

ORP „Piorun”

Monety Nordic Gold Polskie okrêty

ORP „Piorun” by³ brytyjskim niszczycielem typu „N”, zbudowanym w latach 1939-1940 w stoczni John Brown Co. w Clydebank. 5 listopada 1940 r. zosta³ przekazany przez admiralicjê brytyjsk± Polskiej Marynarce Wojennej w zamian za utracony pod Narwikiem niszczyciel „Grom”.

Po przeszkoleniu za³ogi „Piorun” rozpocz±³ s³u¿bê patrolow± na wodach brytyjskich oraz w eskorcie konwojów atlantyckich. W styczniu 1941 r. w³±czono go do eskadry poszukuj±cej na pó³nocnym Atlantyku niemieckich pancerników „Scharnhorst” i „Gneisenau”.

Podczas postoju w Glasgow, w marcu, bra³ udzia³ w ratowaniu za³ogi zbombardowanego podczas nalotu pancernika „Duke of York”. W tym miesi±cu wszed³ w sk³ad eskorty konwojów kursuj±cych pomiêdzy Wielk± Brytani± a Kanad±. W kwietniu, wraz z brytyjskim niszczycielem, uratowa³ oko³o 290 osób z brytyjskiego kr±¿ownika pomocniczego „Rajputana”, zatopionego miêdzy Islandi± a Grenlandi±.

Najwiêksz± s³aw± okry³ siê podczas po¶cigu na Oceanie Atlantyckim za niemieckim pancernikiem „Bismarck”. 26 maja 1941 r., odwo³any z eskorty konwoju, wszed³ do zespo³u niszczycieli, którego zadaniem by³o odnalezienie „Bismarcka”, zagra¿aj±cego brytyjskim liniom komunikacyjnym. Noc±, w trudnych warunkach hydrometeorologicznych, wykry³ przeciwnika i nawi±za³ z nim kontakt bojowy.

Oko³o godziny manewrowa³, tak aby niemiecki pancernik nie straci³ go z pola widzenia. Co prawda, polski okrêt nie by³ w stanie przeprowadziæ ataku torpedowego i skutecznie odpowiedzieæ na ostrza³ przeciwnika, ale zadanie wykona³ - wykry³ nieprzyjaciela i utrzyma³ z nim kontakt oraz zameldowa³ o jego pozycji. Alianckie si³y g³ówne zosta³y naprowadzone i w kilkana¶cie godzin pó¼niej zatopi³y „Bismarcka”.

Niszczyciel „Piorun” zosta³ nastêpnie skierowany na Morze ¦ródziemne, gdzie ponownie bra³ udzia³ w eskortowaniu konwojów. W styczniu 1942 r. powróci³ do Wielkiej Brytanii, sk±d wraz z innymi niszczycielami sze¶ciokrotnie eskortowa³ konwoje przez Atlantyk oraz trzykrotnie uczestniczy³ w eskorcie konwojów arktycznych.

W 1943 r., ponownie skierowany na Morze ¦ródziemne, bra³ udzia³ w inwazji na W³ochy. A od listopada – po powrocie na wody brytyjskie – znów by³ w³±czany do os³ony konwojów atlantyckich.

W czerwcu 1944 r. wzi±³ udzia³ w zwyciêskiej nocnej bitwie niszczycieli pod Ile de Batz oraz starciu ko³o Jersey, a 12 sierpnia 1944 r. zatopi³ ko³o La Rochelle przerywacz zagród minowych „Sperrbrecher 7”.

Po remoncie, zakoñczonym w styczniu 1945 r., prowadzi³ jeszcze dzia³ania na wodach przybrze¿nych, a po zakoñczeniu wojny przewozi³ zaopatrzenie dla Polaków znajduj±cych siê w Danii i Norwegii. 28 wrze¶nia 1946 r. zosta³ zwrócony w³adzom Wielkiej Brytanii i pod nazw± „Noble” s³u¿y³ w Royal Navy do 1955 r., kiedy zosta³ z³omowany.

„Piorun” mia³ 1773 t wyporno¶ci oraz wymiary: d³ugo¶æ 108,66 m, szeroko¶æ 10,87 m i zanurzenie 3,50 m. Jego za³oga liczy³a 10 oficerów oraz 190 podoficerów i marynarzy.

Uzbrojony by³ w trzy podwójne 120-milimetrowe armaty morskie oraz dzia³a przeciwlotnicze: 102-milimetrowe (zainstalowane w 1942 r.), 40-milimetrowe poczwórnie sprzê¿one oraz cztery 20-milimetrowe.

Ponadto mia³ dwa 7,7-milimetrowe ciê¿kie karabiny maszynowe, 533,4-milimetrow± piêciorurow± wyrzutniê torpedow±, osiem torped, dwie wyrzutnie i dwa miotacze bomb g³êbinowych oraz 42 bomby g³êbinowe. Napêdza³y go dwa zespo³y turbin o mocy 40 000 KM. Osi±ga³ prêdko¶æ maksymaln± 33,25 wêz³ów, a jego zasiêg wynosi³ 5 500 Mm przy prêdko¶ci 15 wêz³ów i 3 700 Mm przy 20 wêz³ach.

Dowódcami okrêtu byli:
  • kmdr por. Eugeniusz P³awski (od 5 listopada 1940 r. do 30 grudnia 1941 r.), kmdr por. Stanis³aw Hryniewiecki (od 17 stycznia do 24 maja 1942 r.), kmdr ppor. Tadeusz Gorazdowski (od 24 maja 1942 r. do 1 maja 1943 r.), kmdr por. Stanis³aw Dzienisiewicz (od 1 maja do grudnia 1943 r.), ponownie kmdr ppor. Tadeusz Gorazdowski (od 7 stycznia 1944 r. do 7 stycznia 1945 r.), kmdr ppor. Jan Tchórznicki (od 7 stycznia do listopada 1945 r.), a nastêpnie – do zwrócenia okrêtu Royal Navy – kmdr ppor. Wszechw³ad Maracewicz.
autor tekstu: Walter Pater - Muzeum Marynarki Wojennej

Dostêpno¶æ: brak




 |  Strona g³ówna  |  Nowo¶ci  |  O firmie  |  Regulamin  |  Aktualny stan koszyka  |  Kontakt  | 
oprogramowanie Sklepy internetowe

Sklep numizmatyczny - Polskie i zagraniczne monety kolekcjonerskie, banknoty polimerowe
Monety z³ote, monety srebrne, monety Kanonizacja Jana Paw³a II, monety okolicznoœciowe 5 z³
Numizmatyka: Z³oto lokacyjne: Z³ote sztabki: Abonament numizmatyczny 2015
Skarby Stanis³awa Augusta, Kanonizacja Jan Pawe³ II
Sitemap