Projektant: Beata
Kulesza-Damaziak
Data emisji: lipiec 2014 r.
W zestawie:
srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, etui, certyfikat
autentyczno¶ci Mennicy Polskiej
Moneta, która spe³ni oczekiwania
najbardziej wymagaj±cych
mi³o¶ników piêkna,
harmonii i doskona³o¶ci!
Z przyjemno¶ci± prezentujemy
ekskluzywn± monetê „Jajo
Kolej Transsyberyjska” z serii upamiêtniaj±cej s³ynne jaja
powsta³e w pracowni
rosyjskiego
jubilera, Petera Carla Fabergé. Te ma³e dzie³a sztuki stworzone
na zamówienie rosyjskich carów od ponad 100 lat s± dla nas
symbolem ekstrawagancji i luksusu.
• moneta ze wspania³ej kolekcji Carskie Jaja Fabergé
• stylistyka monety i opakowania charakterystyczna dla XIX wieku
• srebro próby 925
• masa – a¿ 56,56 gram
• selektywne z³ocenie przy u¿yciu najnowocze¶niejszych maszyn
• oryginalny, eliptyczny kszta³t
• atrakcyjne etui ze z³otym ornamentem
Awers:
W dolnej czê¶ci monety – otwarte jajo „Wiosenne Kwiaty” (1899-1903) z
miniatur± koszyka, zawieraj±cego bukiet anemonów. Powy¿ej – portret Jej
Wysoko¶ci Królowej El¿biety II oraz napisy: ELIZABETH II (El¿bieta II)
i znak menniczy: m/w. Dooko³a – dekoracyjny, neorokokowy ornament.
Wzd³u¿ rantu – nazwa emitenta: NIUE ISLAND, 2 DOLLARS (nomina³ – 2
dolary), Ag 925 (próba srebra) i rok emisji – 2014.
Rewers:
Na pierwszym planie – wizerunek „Jaja Kolej Transyberyjska” z
elementami podstawy i wierzchniej czê¶ci, platerowanymi 24-karatowym
z³otem. Poni¿ej – wizerunek z³otego poci±gu i napis: FABERGÉ
EGGS. W tle ¶rodkowej czê¶ci monety – kontur mapy Rosji. Wzd³u¿ górnego
rantu monety – napis: TRANS SIBERIAN. W tle górnej czê¶ci monety –
powierzchnia dekoracyjna stylizowana na zas³onê w stylu pa³acowym.
Jajo
„Kolej Transsyberyjska”
by³o podarunkiem wielkanocnym od
ostatniego
cara Rosji, Miko³aja II dla jego ma³¿onki, carycy Aleksandry Fiodorowny.
Powstanie w 1900 roku jaja, zosta³o zainspirowane
niezwykle wa¿nym wydarzeniem otwarciem
linii Kolei
Transsyberyjskiej ³±cz±cej europejsk± czê¶æ Rosji z W³adywostokiem. Wnêtrze
jaja zawiera
miniaturow± replikê
lokomotywy parowej z piêcioma wagonami. Miniaturowy poci±g jest
nie tylko czaruj±cym dzie³em sztuki jubilerskiej lecz równie¿
dzia³aj±cym modelem pojazdu, nakrêcanym z³otym kluczem. Jajo „Kolej
Transsyberyjska” obecnie przechowywane jest w jednym z najstarszych
muzeów Moskwy – Zbrojowni kremlowskiej.
KOLEJ
TRANSSYBERYJSKA
Kolej transsyberyjska (
ros. Транссибирская магистраль, Транссиб)
–
sieæ linii kolejowych
g³ównie
w azjatyckiej czê¶ci Rosji
wybudowana w latach 1891-1916.
G³ówny szlak to linia transsyberyjska,
która prowadzi z Moskwy do W³adywostoku przez: Ni¿ny Nowogród,
Omsk, Krasnojarsk i Irkuck. Od 2002 roku ca³kowicie zelektryfikowana.
Oko³o 30% ca³ego eksportu Rosji korzysta z tej linii.
Jest to najd³u¿sza linia kolejowa na
¶wiecie, która przekracza 8 stref czasowych, a ca³kowita d³ugo¶æ torów
wynosi 9288,8 km.
Drugi szlak to linia transmand¿urska,
która pokrywa siê z lini± transsyberyjsk± do miejscowo¶ci Tatarskaja
(300 km na wschód od Jeziora Bajka³). Od tego punktu linia kieruje siê
na po³udniowy wschód w kierunku Chin i koñczy swój bieg w Pekinie.
Trzeci szlak – linia transmongolska
– pokrywa siê z lini± transsyberyjsk± do U³an Ude na wschodnim wybrze¿u
Bajka³u. Pó¼niej kieruje siê w stronê U³an Bator, by zakoñczyæ swój
bieg w Pekinie.
Czwartym szlakiem jest BAM Kolej
Bajkalsko-Amurska lub Bajkalsko-Amurska Magistrala (Kolejowa).
Linia ma d³ugo¶æ 4234 km i biegnie oko³o 680-840 km na pó³noc od kolei
transsyberyjskiej i równolegle do niej. Zosta³a wybudowana jako
alternatywa dla linii transsyberyjskiej z powodów strategicznych,
szczególnie ze wzglêdu na blisko¶æ granicy chiñskiej.
¼ród³o: Mennica Polska/Wikipedia