HomeNowo¶ciO firmieRegulaminTwój koszykKontakt
Sklep numizmatyczny zaprasza, 19 marca 2024 r. U¿ytkownicy online: 248
Poleæ znajonemu  |  Dodaj do ulubionych
Nowo¶ci
Katalog monet polskich obiegowych i kolekcjonerskich, Janusz Parchimowicz, 2013
Nefryt
Cena brutto: 27.00 PLN

20 z³, Obrona Poczty Polskiej w Gdañsku. Agresja Niemiec na Polskê, 2021
NBP
Cena brutto: 359.00 PLN

20 z³, banknot Lech Kaczyñski. Warto byæ Polakiem, 2021
PWPW - Pañstwowa Wytwórnia Papierów Warto¶ciowych
Cena brutto: 239.00 PLN


Informacje
Plan emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:


Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil Fieldorf „Nil”
- 10 zł

Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł

Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości
- 5 zł

Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł

100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł

Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł

Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł

760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł

100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł

POLONIA RESTITUTA
- 10 zł

125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł

Niepodległość
- 20 zł (banknot kolekcjonerski)

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł

Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni – Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł

100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł

Wiadomo¶ci

Emisje NBP
Emisja monet NBP 2018

Emisja monet NBP 2017

Emisja monet NBP 2016

Emisja monet NBP 2015

Emisja monet NBP 2014

Emisja monet NBP 2013

Emisja monet NBP 2012

Emisja monet NBP 2011

Emisja monet NBP 2010

Emisja monet NBP 2009

Emisja monet NBP 2008

Emisja monet NBP 2007

Emisje monet NBP 1995 - 2006


 
20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952), 2009
Nazwa Cena brutto
20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952), 2009
119.00 PLN

Producent: NBP - srebrne monety

ID: 634

Seria: "Polscy Malarze XIX/XX w."

Stan zachowania monety:
I (menniczy)
Nomina³: 20 z³
Srebro: Ag 925
Techniki dodatkowe: kszta³t prostok±ta, tampondruk
Stempel: lustrzany
Wymiary: 40,00 mm x 28,00 mm
Waga: 28,28 g
Wielko¶æ emisji: 100.000 szt.
Cena emisyjna NBP: 121 z³
Data emisji monet w NBP: 7.12.2009 r.

Siódma moneta z zapocz±tkowanej w 2002 roku serii srebrnych monet kolekcjonerskich "Polscy Malarze XIX/XX wieku", w której dotychczas wyemitowano monety bêd±ce ho³dem dla nastêpuj±cych artystów:
  • Jan Matejko, Jacek Malczewski, Stanis³aw Wyspiañski, Tadeusz Makowski, Aleksander Gierymski i Leon Wyczó³kowski.
Prostok±tny kszta³t srebrnych monet z tej serii ¶wietnie odzwierciedla charakter twórczo¶ci s³ynnych malarzy i oddaje "klimat" tworzonych przez nich obrazów.

20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952), 2009
W³adys³aw Strzemiñski
- "Kompozycja unistyczna 13",

olej / p³ótno, 50 x 50,
1934, Muzeum Sztuki, £ód¼


Najnowsza moneta z tej ciekawej serii - to ho³d oddany W³adys³awowi Strzemiñskiemu - polskiemu malarzowi zaliczanemu do ¶wiatowej czo³ówki awangardy artystycznej, teoretykowi sztuki, pedagogowi, pionierowi konstruktywistycznej awangardy lat 20. i 30. XX wieku i twórcy s³ynnej teorii unizmu.

Awers: z lewej strony stylizowany wizerunek "Kompozycji unistycznej 13" W³adys³awa Strzemiñskiego z 1934 r. U do³u z prawej strony wizerunek or³a ustalony dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej. Wokó³ or³a napis: 20 Z£ i po oddzielaj±cej kropce napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz oznaczenie roku emisji: 2009. Pod lew± ³ap± or³a znak mennicy: M/W.

Rewers: na tle „Kompozycji przestrzeni” W³adys³awa Strzemiñskiego z 1929 r., z lewej strony stylizowany wizerunek profilu W³adys³awa Strzemiñskiego, z prawej strony stylizowany wizerunek palety i trzech pêdzli. Na palecie farby: czerwona, ¿ó³ta, zielona i niebieska. Poni¿ej palety napis: 1893–1952. U góry napis: W£ADYS£AW STRZEMIÑSKI. U do³u napis: W£ADYS£AW STRZEMIÑSKI, pisany alfabetem stworzonym przez artystê.

Projektant monety: Ewa Tyc - Karpiñska

Produkt oznaczony jest sygnatur± MW - znakiem firmowym Mennicy Warszawskiej, dzi¶ Mennicy Polskiej S.A., który jest:
  • gwarancj± jego autentyczno¶ci, oryginalnego projektu artystycznego i najwy¿szej jako¶ci wykonania.
W³adys³aw Strzemiñski - teoretyk sztuki, malarz, projektant druku funkcjonalnego, pionier konstruktywistycznej awangardy lat 20. i 30. XX wieku; twórca s³ynnej teorii unizmu. Jego sztuka formowa³a siê pod wp³ywem konstruktywizmu, suprematyzmu i neoplastycyzmu.

Artysta zajmowa³ siê malarstwem, typografi±, architektur±, urbanistyk±, a tak¿e by³ krytykiem i teoretykiem sztuki. Niezwykle precyzyjnie prace tego awangardowego malarza to formy optycznie najwiêksze, przyci±gaj±ce wzrok widza, które malej±, zbli¿aj±c siê do ram obrazu, jakby mia³y stopiæ siê z p³aszczyzn± ¶ciany.

2 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952), 2009
Monety okoliczno¶ciowe i obiegowe o nominale 20 z³ i 2 z³
o tematyce "Polscy Malarze XIX/XX w.:
W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952)"

"Kompozycja unistyczna 13" to obraz nale¿±cy do cyklu obrazów unistycznych, które powsta³y w latach 1924 - 1929 oraz 1931 - 1934. Utrzymany w tonacji monochromatycznej, czyli tylko w jednym - w tym wypadku ¿ó³tym kolorze. Jego powierzchniê pokrywaj± przebiegaj±ce pionowo, faliste, wypuk³e linie tego samego koloru co t³o. S± one tak ukszta³towane, ¿e daj± nieznaczne wra¿enie pewnej wypuk³o¶ci po¶rodku. Obraz jest abstrakcyjny - nie przedstawia on tematyki znanej z otaczaj±cej nas rzeczywisto¶ci, nie chce nawet wzbudzaæ ¿adnych z ni± skojarzeñ.

20 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: W³adys³aw Strzemiñski (1893-1952), 2009
W³adys³aw Strzemiñski - "Kompozycja unistyczna 14",
1934, Muzeum Sztuki, £ód¼

„Nie znam cz³owieka bardziej namiêtnego,
ogarniêtego pasj± ¿ycia, zdolnego do g³êbokich wzruszeñ,
nie sp³yconych bana³em egzaltacji, ni¿ Strzemiñski”.
Stefan Wegner, ³ódzki artysta

W³adys³aw Strzemiñski (1893 - 1952) zaliczany jest do ¶wiatowej czo³ówki awangardy artystycznej. Szczegó³y jego biografii sk³adaj± siê na osobowo¶æ zupe³nie niepospolit±.

Po ukoñczeniu Wojskowej Szko³y In¿ynieryjnej w Petersburgu walczy³ w I wojnie ¶wiatowej. Straci³ wówczas lew± rêkê i praw± nogê oraz dozna³ uszkodzenia oka. Podczas pobytu w szpitalu pozna³ swoj± przysz³± ¿onê, Katarzynê Kobro, pó¼niejsz± wybitn± rze¼biarkê, i pod jej wp³ywem zainteresowa³ siê sztuk±.

Nie ukoñczy³ jednak nigdy regularnych studiów plastycznych, nie licz±c krótkiego epizodu w nowo otwartej szkole w Moskwie. Zetkn±³ siê wówczas z przedstawicielami radykalnej awangardy rosyjskiej, z którymi utrzymywa³ kontakty przez nastêpne lata i z których osi±gniêciami zapozna³ polskie ¶rodowisko artystów. W ci±gu krótkiego czasu da³ siê poznaæ jako znacz±cy twórca i wzi±³ udzia³ w kilku wystawach.

W 1921 roku Strzemiñscy przyjechali na sta³e do Polski, zmieniaj±c czêsto miejsca pobytu, aby po dziesiêciu latach osiedliæ siê w £odzi.

Choæ sztuka wype³nia³a bez reszty jego ¿ycie, malarz nie sprzeda³ ¿adnego ze swoich obrazów. G³ównym ¼ród³em jego utrzymania by³a praca pedagogiczna, któr± traktowa³ powa¿nie i z pe³nym zaanga¿owaniem. By³ aktywnym cz³onkiem kilku grup artystycznych. Tworzy³ obrazy, rysunki, kompozycje architektoniczne, zajmowa³ siê grafik± warsztatow± i u¿ytkow±. Opracowywa³ typografiê tomików poetyckich (m.in. Juliana Przybosia) oraz czasopism, zorganizowa³ szko³ê drukarstwa i sformu³owa³ zasady „druku funkcjonalnego”; zaprojektowa³ nawet w³asny krój czcionki.

Publikowa³ – samodzielnie i wspólnie z ¿on± – artyku³y oraz ksi±¿ki po¶wiêcone ró¿nym zagadnieniom sztuki, przede wszystkim jej teorii. Doprowadzi³ do powstania pierwszej w Polsce (a drugiej w Europie) publicznej kolekcji sztuki wspó³czesnej – polskiej i zagranicznej – przekazanej Muzeum Miejskiemu w £odzi i eksponowanej tam w roku 1931.

Trudno poj±æ, jak cz³owiek tak powa¿nie okaleczony, poruszaj±cy siê o kulach, podo³a³ tylu zadaniom. Strzemiñski odczuwa³ nawet pewnego rodzaju satysfakcjê, kiedy ze studentami wspina³ siê na ¦nie¿kê, kiedy na ich oczach wskakiwa³ do jad±cego tramwaju…

W 1945 roku powo³ano go na stanowisko wyk³adowcy (potem profesora) w ³ódzkiej Pañstwowej Wy¿szej Szkole Sztuk Plastycznych.

Piêæ lat pó¼niej zosta³ jednak zwolniony w trybie natychmiastowym, poniewa¿ jego program nauczania odbiega³ od realizmu socjalistycznego. Równocze¶nie wyrzucono go ze Zwi±zku Plastyków. Kiedy umieraj±cy na gru¼licê le¿a³ w szpitalu, polecono zniszczyæ jego p³askorze¼bê, która nie spe³nia³a obowi±zuj±cych norm estetycznych. A jeszcze nie tak dawno, w roku 1932, na uroczysto¶ci wrêczenia arty¶cie Nagrody Miasta £odzi konserwatywne ¶rodowisko malarskie demonstrowa³o swój sprzeciw wobec „bolszewizmu” w sztuce.

Innego rodzaju paradoksy tkwi³y w stworzonej przez Strzemiñskiego utopijnej teorii sztuki oraz w powi±zanej z ni± praktyce artystycznej. Unizm stanowi³ jego najbardziej indywidualn± koncepcjê; wedle niej obraz jest jedynie p³aszczyzn± ujêt± w ramy, nie sugeruje ¿adnej iluzji, „nic nie wyra¿a”, a ka¿dy jego centymetr kwadratowy jest równie wa¿ny.

Seria p³ócien malarza spe³nia owe postulaty w sposób doskona³y. Zadziwiaj±ce jest to, ¿e meandrycznie wij±ca siê linia, wype³niaj±ca kilka z tych kompozycji, okaza³a siê zdolna do dramatycznego opisu zdeformowanego i rozbitego ¶wiata II wojny ¶wiatowej.

Nakre¶lone przez Strzemiñskiego za³o¿enia sztuki zobiektywizowanej oraz poddanej intelektualnemu rygorowi teorii nie wyklucza³y udzia³u intuicji. Próbuj±c odseparowaæ obraz od osoby autora, artysta by³ jednak ¶wiadom biologicznych mechanizmów ¿ycia i ich zwi±zku z dzie³em. W ostatnich latach ¿ycia stworzy³ wyj±tkowy cykl kompozycji, rejestruj±cych wra¿enia wzrokowe powsta³e z wpatrywania siê w s³oñce.

Konsekwentny i uczciwy, a równocze¶nie uparty i bezkompromisowy, nie nale¿a³ do ludzi ³atwych. W tym samym czasie potrafi³ okazywaæ mi³o¶æ uczniom i okrucieñstwo wobec ¿ony. Przejmuj±cy opis ¿ycia dwojga wybitnych artystów da³a ich córka, Nika Strzemiñska, w ksi±¿ce pod znacz±cym tytu³em Sztuka, mi³o¶æ i nienawi¶æ.

dr Urszula Makowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

¼ród³o: NBP / Mennica Polska / Wikipedia

Dostêpno¶æ: produkt dostêpny




 |  Strona g³ówna  |  Nowo¶ci  |  O firmie  |  Regulamin  |  Aktualny stan koszyka  |  Kontakt  | 
oprogramowanie Sklepy internetowe

Sklep numizmatyczny - Polskie i zagraniczne monety kolekcjonerskie, banknoty polimerowe
Monety z³ote, monety srebrne, monety Kanonizacja Jana Paw³a II, monety okolicznoœciowe 5 z³
Numizmatyka: Z³oto lokacyjne: Z³ote sztabki: Abonament numizmatyczny 2015
Skarby Stanis³awa Augusta, Kanonizacja Jan Pawe³ II
Sitemap