Seria:
"Żaglowce"
("Coins of the Sailing Ships Series")
Kraj:
Republika
Białoruś
Emitent: Narodowy Bank Republiki
Białoruś
Producent: Mennica Polska S.A.
Stan
zachowania monety:
I (menniczy)
Nominał: 20 rubli
Srebro:
Ag 925
Techniki dodatkowe:
hologram
Stempel: BU (Brilliant Uncirculated)
Średnica: 38,61 mm
Waga: 28,28 g
Nakład: 25.000 szt.
Data
emisji:
29.12.2008 r.
W zestawie: srebrna
moneta kolekcjonerska w kapslu, certyfikat autentyczności Mennicy
Polskiej
Srebrną kolekcję "Żaglowce" wyeksponujesz w eleganckiej, drewnianej kasecie tematycznej, dedykowanej tej urzekającej serii monet - LINK DO ETUI.
Morskie opowieści...
Piękna, srebrna moneta
kolekcjonerska "Sedov" o urzekającej tematyce
marynistycznej i imponującym projekcie. Podczas bicia monety
wykorzystano najnowsze technologie - w tym bity - a nie naklejany - HOLOGRAM z rysunkiem
róży wiatrów.
Jest to pierwsza moneta z ciekawej serii "Żaglowce" ("Coins
of the Sailing Ships Series").
Na monetach z tej cieszącej się popularnością serii zostaną
zaprezentowane najpiękniejsze i najbardziej znane żaglowce świata.
Sedov jest
rosyjskim czteromasztowym żaglowcem wybudowanym w 1921 roku. Na
kolejnej monecie z serii zostanie uwieczniony polski żaglowiec - "Dar Pomorza".
Inspiracją do stworzenia nowej serii monet kolekcjonerskich były morza,
oceany i pływające po nich najsłynniejsze żaglowce świata.
Odkryj morską przygodę dzięki niesamowitej serii srebrnych monet
poświęconych znanym żaglowcom, takim jak:
- STS
Sedov / STS Siedow (bandera - Rosja)
- SV
Dar Pomorza (bandera - Polska)
- SV
Amerigo Vespucci (bandera - Włochy)
- USS
Constitution (bandera - USA)
- SV
Cutty Sark (bandera - Wielka Brytania)
- STS
Kruzenshtern (bandera
- Rosja).
Piękno tkwi w
szczegółach, a ta srebrna moneta kolekcjonerska z serii
"Żaglowce" ma ich wiele, zachwycając ciekawym projektem i niebanalnym
tematem:
- pierwsza moneta z nowej serii "Żaglowce",
- ciesząca się popularnością tematyka marynistyczna,
- kolejna moneta z serii - "Dar Pomorza",
- srebro próby Ag 925,
- urzekający dodatek w postaci hologramu,
- wysokiej klasy wizerunek - projekt Dobrochny Surajewskiej,
- limitowana ilość dostępna na polskim rynku numizmatycznym.
Planowana częstotliwość emisji monet z tej serii - to 2 tematy monet
rocznie. Awers, który jest wspólny dla wszystkich
monet z tej serii, przedstawia: herb Republiki
Białoruś, nominał, hologram z rysunkiem róży
wiatrów i znak menniczy Mennicy
Polskiej. Stworzony nową technologią hologram na awersie,
który jest bity, a nie naklejany, jest taki sam dla
wszystkich monet z serii. Dodatkową atrakcją jest to, że nazwy
statków na monetach będą w rodzimych językach, czyli bander
statków.
Dzięki
ciekawej tematyce marynistycznej, oryginalnemu projektowi, nowoczesnej
technologii i pięknemu kolekcjonerskiemu wykonaniu -
moneta ta z
pewnością będzie
godną ozdobą każdej poważnej kolekcji.
W centrum awersu monety uwieczniającej żaglowiec Sedov, na tle
stylizowanej mapy morskiej nawigacji widnieje obraz róży
wiatrów, z hologramem w środku. Na rewersie monety, po lewej
stronie - na tle morskiego krajobrazu - znajduje się wizerunek jednego
z największych na świecie i najszybszych statków żaglowych
"Sedov". Z prawej strony - uwieczniona została miniatura zdjęcia statku
(widok z
boku), a pod nim znajduje się napis "Sedov" w oryginalnej pisowni.
*****
This is the first coin in the
"Sailing
Ships" series. This series, already enjoying popularity,
will feature the most beautiful and the best known sailing ships of the
world.
The Sedov is a four-masted sailing ship built in 1921. The beautiful
coin showing the Sedov
evokes breathtaking marine concepts and features an exquisite design.
The item was produced using the latest technological achievements,
including struck,
rather than pasted
HOLOGRAM
with a drawing of the wind rose. The inspiration for the new
series of commemorative coins were the seas and oceans of the world and
the most famous
sailing ships crossing them. The following coin will feature the Polish
”Dar Pomorza”.
STS Siedow (ros.
Седов) - to największy żaglowiec szkolny świata, czteromasztowy bark,
jeden z ostatnich windjammerów. Przez wiele lat był
największym żaglowcem w ogóle, lecz oddał pierwszeństwo
wycieczkowemu "Gwarkowi" ("Royal Clipper").
Historia i rejsy
Żaglowiec został zbudowany w 1921 w stoczni Krupp Germania-Werft w
Kilonii dla towarzystwa żeglugowego F. A. Vinnen. Otrzymał
wówczas nazwę Magdalene Vinnen II (pierwszy "Magdalene
Vinnen", ex "Dunstaffnage", był również czteromasztowym
barkiem). Oprócz zadań szkoleniowych, pływał jako żaglowiec
towarowy, wożąc saletrę z Chile.
W 1936 zmienił armatora na Norddeutschen Lloyd i nazwę na Kommodore
Johnsen, dalej służąc jako żaglowiec towarowy.
Po II wojnie światowej został przyznany ZSRR jako część reparacji
wojennych i przemianowany na Siedow, na cześć rosyjskiego polarnika
Georgija Siedowa (1877-1914).
Pierwszy rejs pod nową banderą "Siedow" odbył w 1952 roku jako szkolny
statek marynarki wojennej ZSRR. Później był statkiem
szkolnym Ministerstwa Rybołówstwa. W 1957 prowadził badania
hydrograficzne na Atlantyku, pełniąc funkcję statku oceanograficznego
Akademii Nauk. W latach 1975 - 1981 stacjonował w Kronsztadzie.
W latach osiemdziesiątych, po remoncie w 1981, powrócił do
aktywnego pływania.
W roku 1982 po raz pierwszy w swej historii przybył do Szczecina. Od
1986 roku uczestniczył w regatach Operacji Żagiel (
Cutty Sark Tall Ship Races).
Od 1991 roku armatorem był Uniwersytet Techniczny w Murmańsku, a
obecnie Wyższa Szkoła Morska w Kaliningradzie. W 2007 r. gości w
Szczecinie na finale The Tall Ships' Races 2007 (Operacja Żagiel).
Do czasu (początek lat 90.) zwodowania ogromnych pasażerskich
wycieczkowców żaglowych (Star Clipper) pozostawał
największym żaglowcem na świecie.
Dane na temat żaglowca
Sedov:
Bandera: Rosja
Znak wywoławczy:
Q L J M (1921)
D O F N (1936)
U E L O (1946)
Port macierzysty: Murmańsk
Ex: Magdalene Vinnen II
Kommodore Johnsen
Data budowy: 1920-1921
Data wodowania:
23 marzec 1921
Stocznia: Friedrich
Krupp A. G. Germania Werft w Kilonii
Armator: Wyższa Techniczna Szkoła Morska w
Kaliningradzie
Materiał: stal
Typ: żaglowiec
Typ ożaglowania: 4-masztowy
bark / szkolny statek
Powierzchnia ożaglowania: 4 192 m²
Liczba żagli:
33
Ilość masztów:
4
Wysokość maks.
masztów (H): 58 m
Długość całkowita (L): 117,5
(116,7) m
Długość kadłuba:
109 m
Długość po pokładzie:
100 m
Długość linii wodnej:
97,5 m
Szerokość (B): 14,70
m
Zanurzenie (D): 6,5 (7,40) m
Pojemność: 3 709 BRT
Wyporność: 7 381 T
Prędkość maksymalna: 18 (8,3 (silnik)) w
Napęd pomocniczy:
Diesel 1 180 KM
Załoga: 224
*stała: 60
*kadeci: 164
*****
SAILING SHIPS SERIES
The “Sailing Ships” series is devoted to the most
recognizable and magnificent ships.
Their unique beauty, power and strength have been depicted on the coins
in a dynamic way.
The coins were produced using the latest technological achievements,
including struck
hologram with a drawing of the compass rose.
The inspiration for the series of commemorative coins were the seas and
oceans of the world.
The first coin issued by the National Bank of Republic of Belarus in
2008 featured the Sedov,
considered to be the biggest sailing ship in the world.
The second coin in the series is the Polish Dar Pomorza.
źródło: Mennica Polska S.A. / Narodowy Bank Republiki
Białoruś / sedov.info / Wikipedia