Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 rubli, Żaglowce - Sailing Ships - Kruzenshtern, 2011
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Republiki Białoruś
Stan zachowania:
I (menniczy)

Morskie opowieści... Srebrna moneta, ostatnia z kolekcji "Żaglowce", o pasjonującej tematyce marynistycznej, z barwnym hologramem na awersie z różą wiatrów.

Seria: "Żaglowce"
"Coins of the Sailing Ships" series


Kraj: Republika Białoruś
Emitent: Narodowy Bank Republiki Białoruś
Producent: Mennica Polska S.A.
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 rubli
Srebro: Ag 925
Techniki dodatkowe: hologram

Stempel: BU
Średnica: 38,61 mm
Waga: 28,28 g
Nakład: 25.000 szt.
Projektant: Dobrochna Surajewska
Data emisji: 12.10.2011 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczności Mennicy Polskiej

Kolekcję sześciu srebrnych monet "Żaglowce" wyeksponujesz w drewnianej kasecie - LINK DO ETUI.

Morskie opowieści...

Srebrna moneta kolekcjonerska "STS Kruzenshtern" o urzekającej tematyce marynistycznej z ciekawej serii "Żaglowce" ("Coins of the Sailing Ships" series).

Inspiracją do stworzenia nowej serii monet kolekcjonerskich były morza, oceany i pływające po nich najsłynniejsze żaglowce świata.


20 rubli, Żaglowce Świata - Kruzenshtern

Odkryj morską przygodę dzięki niesamowitej serii srebrnych monet poświęconych znanym żaglowcom.

KRUZENSHTERN

  • Awers: w górnej części monety - herb Republiki Białoruś i napis: РЭСПУБЛIКА БЕЛАРУСЬ (Re-publika Białoruś). Pośrodku, na tle mapy nawigacyjnej - stylizowany wizerunek róży wiatru z wybitym hologramem, wykonanym metodą laserową. Wzdłuż krawędzi - rok emisji: 2011 oraz nominał: 20 РУБЛЁЎ (20 rubli).
  • Rewers: w centralnej części monety, na tle krajobrazu morskiego stylizowany wizerunek słynnego żaglowca. Na dole pomniejszony wizerunek statku (z profilu). W dolnej części monety napis w języku białoruskim: KRUZENSHTERN.

W skład kolekcji "Żaglowce" wchodzi sześć srebrnych monet:

Piękno tkwi w szczegółach, a te srebrne monety kolekcjonerskie z serii "Żaglowce" mają ich wiele,
zachwycając ciekawym projektem i niebanalnym tematem.

Dzięki ciekawej tematyce marynistycznej, oryginalnemu projektowi, nowoczesnej technologii i pięknemu kolekcjonerskiemu wykonaniu - monety te z pewnością będą godną ozdobą każdej poważnej kolekcji.

„Kruzenshtern” jest szóstą, a zarazem ostatnią monetą z serii „Żaglowce”, wyemitowaną przez Narodowy Bank Republiki Białoruś.

Ta piękna seria monet okolicznościowych
została poświęcona najokazalszym i najbardziej rozpoznawalnym statkom żeglugi morskiej.

Ich unikatowe piękno oraz siła i potęga zostały ujęte w dynamiczny sposób.

Srebrne monety są wybite dodającym blasku stemplem lustrzanym, a co najważniejsze - po raz pierwszy na świecie z użyciem technologii HOLOGRAMU integralnego, który przedstawia wizerunek róży wiatrów.

*****

Żaglowiec STS Kruzenshtern (ros. Крузенштерн, translit. ang.: Kruzenshtern, ex: Krouzenshtern) to czteromasztowy bark, jeden z największych (obok Siedowa i Royal Clippera) żaglowców i ostatnich windjammerów na świecie. Zbudowano go w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermunde dla Ferdynanda Laeisza.

Powierzchnia jego ożaglowania to 3400 m2, a wysokość maksymalna 4 masztów osiąga ponad 51 metrów. Przez lata pływał jako żaglowiec handlowy pod nazwą Padua (Padwa) przywożąc do Europy saletrę z Chile, Południowej Ameryki.

Historia i rejsy
STS Kruzensztern

Żaglowiec został zbudowany w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermunde dla Ferdynarda Laeisza. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile, Południowej Ameryki.

Po II wojnie światowej pływał pod banderą radziecką jako Kruzenshtern, na cześć dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-1806.

W roku 1946 został przekazany ZSRR jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa.

"Padua" była ostatnim zbudowanym w historii wielkim żaglowcem handlowym. Pod banderą sowiecką otrzymała imię Iwana Kruzenszterna, dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-1806 na statkach "Nadieżda" i "Newa".

Porty macierzyste:

* 1926-1946 - Hamburg
* 1946-1981 - Ryga
* 1981-1991 Tallinn
* od 1991 - Kaliningrad

Bandera:
Rosja
Znak wywoławczy:
UCVK
Port macierzysty:
Kaliningrad
Ex:
Padua
Data budowy:
1926
Stocznia:
J. C. Tecklenborg
Armator:
MR Rosja
Materiał:
stal
Typ ożaglowania:
bark
Powierzchnia ożaglowania:
3400 m²
Ilość masztów:
4
Wysokość maks. masztów (H):
51,3 m
Długość całkowita (L):
114,4 m
Szerokość (B):
14,02 m
Zanurzenie (D):
6,8 m
Pojemność:
3545 BRT
Wyporność:
4700 T
Prędkość maksymalna:
17,3 w
Napęd pomocniczy:
2 x 1,000 hp (diesel) KM
Załoga:
257


*****

Kruzenshtern, 20 Roubles,
Series: Sailing Ships

The “Kruzenshtern” is the sixth and the last coin issued by the National Bank of the Republic of Belarus in the “Sailing ships” series.

The series of commemorative coins has been de-voted to the most magnificent and recognizable ships. Their unique charm and excellence have been represented on the coins in a dynamic way. 

Coins are produced using the first time in the world, the integral HOLOGRAM technology with an image of the wind rose. 

The series includes the following coins: “Sedov” (2008), “Dar Pomorza” (2009), “Amerigo Vespucci” (2010),“USS Constitution” (2010) and “Cutty Sark” (2011).

Obverse:
In the upper part of the coin - the Coat of Arms of the Republic of Belarus and an inscription: РЭСПУБЛIКА БЕЛАРУСЬ (Republic of Belarus). In the central part - laser made hologram depicting wind rose. In the background - navigation map. Along the rim - the issue year (2011) and the face value: 20 РУБЛЁЎ (20 Roubles).

Reverse:
In the center - an image of Kruzenshtern with a seascape in the background. Below it - a miniature of the ship (side view) and the inscription in Belarusian: KRUZENSHTERN.

Designer: Dobrochna Surajewska


The Kruzenshtern
is a four masted barque, one of the largest (next to the Sedov and the Royal Clipper) tall ships and the last windjammers in the world.

It was built in 1926 at the J. C. Tecklenborg shipyard in Wesermunde for Ferdinand Laeisz. Its sail area reaches 3,400 m2, and the maximum height of the 4 masts is over 51 meters. For many years the ship was used as a cargo vessel under the name of Padua, bringing to Europe saltpeter from Chile in South America.

Following World War II it was used by the USSR as the Kruzenshtern, as a tribute to the leader of the first Russian circumnavigation of the Earth, which was undertaken in the years 1803-06. Today the ship is used as a training vessel for the fisheries.

źródło: Mennica Polska S.A. / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!