Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
10 dolarów, Słynne okręty II Wojny Światowej - Pancernik Bismarck (2 oz), 2009
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Palau
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Srebrna moneta kolekcjonerska o tematyce marynistycznej i nakładzie 1.000 sztuk, 3 z serii cieszącej się ogromnym uznaniem i powodzeniem wśród kolekcjonerów, o wadze dwóch uncji, bita w srebrze wysokiej próby.

Kolekcja: Słynne okręty II Wojny Światowej

Emitent: Palau
Stan zachowania monety:
I (menniczy)
Nominał: 10 dolarów (ang. 10 $ - 10 dollars)
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe:
znak bandery platerowany złotem 
Stempel: lustrzany 
Wymiary: 42 mm x 42 mm
Waga: 62,20 g (2 oz - 2 uncje trojańskie czystego srebra)
Wielkość emisji: 1.000 szt.!
Rok emisji: 2009 r.



Nowość - srebrna moneta kolekcjonerska o ciekawej tematyce marynistycznej - trzecia z serii "Słynne okręty II Wojny Światowej"!

Dopracowana w szczegółach srebrna moneta ze znakiem bandery platerowanym złotem. Na rewersie monety jest uwieczniony jeden z okrętów wojennych - niemiecki pancernik BISMARCK.

Urzekająca moneta o niecodziennej tematyce, o wadze 62,20 g, czyli dwóch uncji srebra
wysokiej próby Ag 999 / 1.000 !

Ze względu na tematykę, jak i projekt, monety z tej serii cieszą się ogromnym uznaniem i powodzeniem wśród kolekcjonerów.

Dodatkową atrakcję stanowi niesamowicie niski nakład, wynoszący jedynie 1.000 sztuk! Dzięki temu ta srebrna moneta kolekcjonerska posiada duży potencjał inwestycyjny. Związane jest to przede wszystkim z oficjalnym wyprzedaniem całego nakładu oraz emisją kolejnych monet z tej topowej serii, w ramach której ukazały się:
  • w 2008 roku - srebrna moneta uwieczniająca japoński pancernik YAMATO
  • w 2008 roku - na drugiej monecie kolekcjonerskiej został uwieczniony amerykański okręt wojenny USS MISSOURI.
USS Missouri - American Battleship



Bismarck - niemiecki pancernik z okresu II wojny światowej. Główna jednostka, liczącego dwa okręty, typu Bismarck.

Historia Bismarcka
Budowę okrętu rozpoczęto 1 lipca 1936 roku w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Pancernik "Bismarck" wszedł do służby w Kriegsmarine 24 sierpnia 1940 r. Jego dowódcą został komandor Ernst Lindemann. 28 września 1940 "Bismarck" wyszedł w swój pierwszy rejs do Gdyni (Gotenhafen), która miała być jego głównym portem postojowym. Okręt został przeznaczony wraz z "Scharnhorstem", "Gneisenau", "Prinz Eugenem" i "Tirpitzem" do działań mających wiązać okręty Royal Navy i tym samym umożliwiać innym jednostkom swobodę działania przeciwko konwojom zaopatrzeniowym.

Rozkazem z 22 kwietnia 1941 r. dowódca flotylli admirał Günther Lütjens nakazał rozpoczęcie akcji Rheinübung. Okręt flagowy dowódcy floty "Bismarck" i "Prinz Eugen" miały przebić się na północny Atlantyk i niszczyć aliancki tonaż. W dniu 5 maja na pokład okrętu wszedł Hitler, który wiązał duże nadzieje z okrętem.

Grupa operacyjna - pancernik, ciężki krążownik i eskorta niszczycieli - wyszła w morze 19 maja, biorąc kurs na Cieśniny Duńskie. 21 maja okręty zacumowały w fiordzie w Bergen, gdzie zostały wykryte przez samoloty RAF. Do wykrycia i zniszczenia niemieckiej grupy dowódca Home Fleet admirał sir John Tovey wyznaczył armadę w skład, której wchodziły jednostki : "Prince of Wales", "King George V", "Hood", "Repulse" i "Victorious".


W dniu 22 maja niemieckie pancerniki wyszły ponownie w morze kierując się na północ, na tzw. Drogę Duńską. 23 maja lewym trawersem minęły Islandię, osiągając granicę lodów, i obrały kurs na południe. Podczas tego manewru Bismarck został dostrzeżony przez brytyjski ciężki krążownik HMS Suffolk i wezwany potem do pomocy HMS Norfolk, do którego Bismarck otworzył nieskuteczny ogień.

 

W dniu 24 maja doszło do spotkania grupy niemieckiej z Hoodem i Prince of Wales. W trakcie pojedynku artyleryjskiego został zatopiony największy brytyjski okręt HMS "Hood", a Bismarck został trafiony trzema pociskami kalibru 356 mm. Uszkodzenia spowodowały m.in. ograniczenie maksymalnej prędkości Bismarcka do 21 węzłów. Lütjens postanowił płynąć do portu w St. Nazaire i odkomenderował Prinz Eugena do prowadzenia samodzielnych działań. Prinz Eugen wziął kurs na Brest, do którego bezpiecznie dopłynął w dniu 1 czerwca.

Mimo licznych manewrów Bismarckowi nie udawało się zerwać kontaktu z brytyjskimi jednostkami, które były wyposażone w radary. Bismarck stoczył krótką potyczkę z Prince of Wales oraz z samolotami z lotniskowca Victorious. W pościg za Bismarckiem, prócz okrętów już zaangażowanych w działania, Admiralicja rzuciła wszystkie jednostki operujące w tej partii akwenu: pancerniki Rodney i "Ramilies", krążownik liniowy "Renown", lotniskowiec "Ark Royal", krążowniki "Sheffield", "London", "Edinbourgh" i grupa 21 niszczycieli.

Mimo tak licznego pościgu 25 maja udało się Bismarckowi wymanewrować okręty brytyjskie i zerwać kontakt z pościgiem. Przez 31 godzin Bismarck płynął niezauważony w kierunku francuskich portów. Dopiero 26 maja o 10:30 Bismarck został namierzony przez załogę latającej łodzi Catalina, a Sheffield nawiązał kontakt wzrokowy z niemieckim pancernikiem o godz. 17:40. Admirał Tovey rozkazał samolotom z Ark Royal wykonanie ataku torpedowego. Atak samolotów Swordfish okazał się skuteczny; jedna z torped trafiła w stery Bismarcka, który stracił zdolność do manewrowania. Na pomoc Bismarckowi wysłano U-booty operujące w Zatoce Biskajskiej. Około 22:30 najpierw polski niszczyciel ORP Piorun, a potem angielski "Zulu" odkryły Bismarcka.

Polski okręt wdał się w skuteczną wymianę ognia z pancernikiem, nie dając się trafić. 27 maja o godz. 08:43 dowódcy "King George V" i "Rodneya" zobaczyli uszkodzonego Bismarcka. Do tych okrętów dołączyły jeszcze "Norfolk" i ciężki krążownik "Dorsetshire". Wywiązała się zażarta bitwa. O godzinie 09:31 ciężka artyleria na Bismarcku zamilkła. Anglicy wstrzymali ogień o 10:16. O godzinie 10:25 ciężki krążownik Dorsetshire odpalił w stronę pancernika 2 torpedy, a w chwilę potem trzecią. Dziesięć minut później Bismarck zaczął pogrążać się w morzu, po czym przewrócił się do góry stępką i zatonął. Z 2220 zaokrętowanych na Bismarcku marynarzy uratowało się 115 rozbitków.

Ostateczne rozstrzygnięcie, co było przyczyną zatopienia Bismarcka jest dyskusyjne. Anglicy twierdzą, że pancernik zatonął na skutek trafienia przez torpedy wystrzelone z krążownika "Dorsetshire", natomiast Niemcy uważają, ze pływalność okrętu do końca nie była zagrożona, i że pancernik zatonął na skutek odpalenia przez załogę ładunków wybuchowych umieszczonych w dnie okrętu.

Historia pancernika Bismarck

Położenie stępki: 1 lipca 1936 r.

Wodowanie: 14 luty 1939 r.
Oddanie do służby: 24 sierpnia 1940 r.
Stocznia: Blohm & Voss
Status okrętu: zatonął 27 maja 1941 r.

Dane taktyczno-techniczne

Wyporność standardowa: 45 000 t

Wyporność pełna: 53 000 t
Długość: 251 m
Szerokość: 36 m
Zanurzenie: 8,7 m
Napęd: 3 turbiny Blohm & Voss o łącznej mocy 163 tys. KM, 3 śruby
Prędkość: 30 węzłów (51,8 km/h)
Zasięg: 9280 Mm przy 16 węzłach; 8870 Mm/19 w
Załoga: 2200

Uzbrojenie:
  • 8 dział 380 mm
  • 12 dział 150 mm
  • 16 dział 105 mm
  • 16 dział 37 mm
  • 20 dział 20 mm
Opancerzenie burty: 320 mm
Pokład pancerny: 80-100 mm
Pokład górny: 50 mm
Wyposażenie lotnicze: 4 samoloty Arado Ar 196
źródło: Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!