Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 dollars, Masterpieces of Art - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Straż Nocna (Night Watch - 1642), 2009
previous next contents

numizmatyka

Stan zachowania monety: I (menniczy)

Piękna moneta o nakładzie 1.642 sztuk z serii "Arcydzieła sztuki" - kontynuacja po hitach Ars Vaticana - gratka dla entuzjastów sztuki i koneserów unikalnych monet! Trzy uncje szlachetnego kruszcu oraz kryształy Swarovskiego - wspaniała ozdoba i prawdziwy klejnot Twojej kolekcji.
Seria: "Arcydzieła sztuki"
"Masterpieces of Art" Series


Emitent
:
Wyspy Cooka
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 dolarów (20 dollars)
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe: 17 kryształów Swarovskiego®
 
Stempel: lustrzany
Średnica: 55,00 mm
Waga
: 
93,3 g (3 oz) 3 uncje trojańskie srebra !
Wielkość emisji: 1.642 szt. !
Rok emisji: 2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej i gustownym etui, certyfikat autentyczności

2009 Cook Islands 20 dollars
- Rembrandt - Night Watch


Ekskluzywna moneta kolekcjonerska umieszczona w stylowym etui - piąta z przepięknej serii "Arcydzieła sztuki" ("Masterpieces of Art").

Srebrna moneta uwiecznia klasyczne arcydzieło sztuki baroku - obraz Straż nocna (Night Watch), który namalował holenderski malarz Rembrandt van Rijn w 1642 roku. Ten rarytas numizmatyczny został wybity z 3 uncji czystego srebra w rewelacyjnie niskim nakładzie - jedynie 1.642 sztuk!

Rembrandt Night Watch - Straż Nocna Arcydzieła sztuki
obraz Wymarsz strzelców / Straż nocna,
Rembrandt van Rijn, 1642 r.
 

Fantastyczne uzupełnienie kolekcji światowych monet. Arcydzieło sztuki menniczej. Doskonałe połączenie piękna, sztuki, estetyki i wzrastającej wartości kruszcu. Prawdziwa perła numizmatyczna wyśmienita na prezent, jak też do prestiżowej kolekcji monet!
  • Ekstremalnie niski nakład wynoszący jedynie 1642 sztuki!
  • Siedemnaście autentycznych kryształów Swarovskiego lśniących na monecie.
  • Trzy uncje czystego srebra wybite stemplem lustrzanym, czyniące tą monetę prawdziwą perłą numizmatyczną.
  • Certyfikat autentyczności potwierdzający specyfikację monety, w tym jej limitowany nakład.
  • Perfekcyjny prezent dla osób, które pasjonują się numizmatyką lub sztuką w najlepszym wydaniu!
Ta srebrna moneta kolekcjonerska jest piątą monetą wchodzącą w skład jednej z najładniejszych serii tematycznych "Masterpieces of Art", od lat zbierającej wysokie noty na wystawach numizmatycznych.

20 dollars, Arcydzieła sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Straż Nocna (Night Watch - 1642), 2009 

Kolekcja  "Arcydzieła sztuki" uwiecznia bowiem największe klejnoty w postaci dzieł sztuki i jest ściśle limitowanym kolekcjonerskim rarytasem najlepszej jakości.

Poprzednie cztery monety z tej popularnej serii prezentowały dzieła sztuki należące do Watykanu, określane jako Ars Vaticana. Wśród autorów tych dzieł znaleźli się tak znamienici artyści, jak:
  • Michał Anioł, Rafael Santi, Leonardo da Vinci, Sandro Boticelli.
Na piątej monecie z serii "Arcydzieła sztuki" upamiętniony został malarz Rembrandt van Rijn i jego słynne dzieło Straż nocna (Night Watch), określane też jako Wymarsz strzelców. Każde z wybitnych dzieł malarskich uwiecznione zostało na 3 uncjach czystego srebra.

20 dollars, Arcydzieła sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Straż Nocna (Night Watch - 1642), 2009
20 dollars, Arcydzieła sztuki - Rembrandt van Rijn
- Wymarsz strzelców / Straż Nocna (Night Watch - 1642), 2009

K
ażda moneta to UNIKAT posiadający certyfikat autentyczności. Moneta wyemitowana przez Wyspy Cooka jest prawnym środkiem płatniczym. Nakład srebrnych monet jest ściśle limitowany i wynosi TYLKO 1.642 sztuki, co stanowi nawiązanie do roku powstania arcydzieła!

Ta urzekająca seria srebrnych monet przedstawia najbardziej znane i podziwiane na całym świecie dzieła sztuki. Moneta przyciąga wzrok swoim projektem i precyzją wykonania. Stanowi piękną, a zarazem wierną reprodukcję słynnego obrazu, który ukazano wraz z najmniejszymi szczegółami i precyzyjną dokładnością.

Dodatkowego blasku dodaje monecie tampodruk i 17 prawdziwych, misternie oszlifowanych kryształów z oryginalnej kolekcji SWAROVSKIEGO (17 Swarovski® crystals), umieszczonych powyżej i poniżej centrum obrazu. Piękno tych kryształów zainspirowało do wybicia niezwykłych i olśniewających blaskiem monet. CRYSTALLIZED™ - Swarovski Elements wywołują podziw, zachwyt i pożądanie. Budzą miłość i emocje. Przekształcają monety w mieniące się klejnoty.

20 dollars, Arcydzieła sztuki - Rembrandt van Rijn - Wymarsz strzelców / Straż Nocna (Night Watch - 1642), 2009

Wszystko to czyni serię srebrnych monet kolekcjonerskich "Arcydzieła sztuki" rarytasem, serią ekskluzywną i poszukiwanym przez kolekcjonerów na całym świecie prawdziwym klejnotem kolekcji.

Monety z tej serii cieszą się ogromną popularnością, a wysoki popyt oraz ograniczone zasoby sprawiły, że monety te szybko stały się hitem numizmatycznym, zyskując znacząco na wartości.


Wśród monet z serii "Arcydzieła sztuki" znajdują się piękne monety, które stanowią hołd oddany wybitnym dziełom:
  • "Stworzenie Adama" - Michał Anioł - 1 moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Szkoła Ateńska" - Rafael Santi - 2 moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Ostatnia Wieczerza" - Leonardo da Vinci - 3 moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Narodziny Wenus" - Sandro Botticelli - 4 moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Wymarsz Strzelców" - Rembrandt van Rijn - 5 moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Mona Lisa" - Leonardo da Vinci - 6 moneta z serii Arcydzieła sztuki.
Wartość wyemitowanych uprzednio monet znacząco wzrosła, gdyż seria ta z uwagi na tematykę, projekt, estetykę wykonania i niski nakład posiada duży potencjał inwestycyjny.

Piąta moneta z wyjątkowej serii uwiecznia dzieło holenderskiego malarza, rysownika i grafika Rembrandta vav Rijn - namalowany w 1642 roku obraz Straż nocna, określany też jako Wymarsz strzelców.

Rembrandt Night Watch - Straż Nocna Arcydzieła sztuki
Na drugim planie: dwuwymiarowe dzieło Rembrandta
"Autoportret",
1661 r., Kenwood House, Londyn

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) powszechnie uważany jest za jednego z największych artystów europejskich i jednego z najważniejszych malarzy holenderskich. Tworzył on w okresie Złotego Wieku, czyli okresie, w którym kultura, nauka, gospodarka, potęga militarna i wpływy polityczne Holandii osiągnęły swoje apogeum. Malarz będący autorem około 700 obrazów olejnych, 300 grafik i około 2000 rysunków zwany jest "malarzem duszy" w przeciwieństwie do Rubensa, "malarza ciała".

Straż nocna lub Wymarsz strzelców lub Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha - to jeden z obrazów holenderskiego malarza Rembrandta Harmenszoona van Rijn. Dzieło obecnie znajduje się w zbiorach Rijksmuseum - holenderskiego Muzeum Narodowego w Amsterdamie. Obraz w postaci oleju na płótnie o wymiarach 363 × 437 cm powstał w 1642 roku na zamówienie złożone w 1639 roku przez amsterdamską kompanię arkebuzerów, nazwanych tak od arkebuza - szesnastowiecznej broni palnej.

Historia związana z powstaniem obrazu

Holenderskie kompanie gwardii cywilnej stanowiły w czasach Rembrandta kluby zamożnych i wpływowych mieszczan. Pierwotnym celem tych jednostek było utrzymywanie porządku w mieście, lecz z czasem zaczęły one pełnić funkcje z gruntu ceremonialne.

W salach zebrań często wieszano grupowe portrety co ważniejszych członków kompanii, zazwyczaj zasiadających wokół stołu lub stojących w zwartej grupie. Rembrandt zdecydował się jednak zastosować w tym olbrzymim dziele zupełnie inne podejście, przekształcając tradycyjny portret grupowy w kompozycję pełną indywidualnych postaci, w ożywionej interakcji.

Obraz Wymarsz Strzelców powstał w 1642 roku i prawdopodobnie miał uwiecznić fakt wizyty w Amsterdamie w 1638 roku wygnanej Królowej Francji - Marii Medycejskiej. Miasto przygotowywało się do wizyty niezwykle starannie: dekoracje, bramy tryumfalne, przedstawienia, uczty. Kulminacyjnym momentem była defilada pod komendą Andriesa Bickera. Dowodził on dwudziestoma kompaniami strzelców, które w pełnej zbroi przemaszerowały przed królową.

Dla uwiecznienia tych ważnych chwil strzelcy postanowili udekorować Siedzibę Bractwa Muszkieterów przy Niuwe Doelenstraat sześcioma obrazami. Zlecenie przyjęli wówczas: Govert Flinck, Eliasz Pickenoy, Joachim von Standrart, Bartholomeus van der Helst, Jakub Backe i Rembrandt. Kapitan Cocq, dowódca II kompanii, zamówił obraz u Rembrandta i postąpił najbardziej dalekowzrocznie, choć w tamtym czasie nie wydawało się to tak oczywiste.

Rozwój sztuki niderlandzkiej stał się przykładem powiązań polityki, gospodarki i sztuki. Dotychczas jednolite malarstwo niderlandzkie, w XVII w., po wyzwoleniu się północnych prowincji spod panowania hiszpańskiego i powstaniu Republiki Holenderskiej spowodowało oddzielny rozwój dwóch części. Z jednej strony mamy malarstwo holenderskie z Rembrandtem van Rijn, Fransem Halsem, Vermeerem van Delft, a z drugiej Niderlandy Hiszpańskie z Peterem Rubensem, Anthonisem van Dyck, Jacobem Jordensem, jako najwybitniejsi przedstawiciele.

Republika holenderska "Zjednoczonych Prowincji Niderlandów", była cudem siedemnastowiecznej Europy. Stawiwszy opór największej potędze militarnej swoich czasów, sama zdobyła pozycję jednej z największych potęg morskich. Jej krzepka mieszczańska ludność powszechnie wprowadzała w życie cnoty rozsądnych rządów, demokracji i tolerancji.

Republika holenderska szybko stawała się przystanią dla kupców, filozofów i malarzy. Powstaje pytanie: "w jaki sposób skromny zespół gmin rolników, rybaków i żeglarzy, którzy nie mieli żadnego wspólnego języka, religii ani rządu, zdołał się przekształcić w światowe imperium" ...ów cud nie był pojedynczej klasy społecznej. Lecz przedwcześnie dojrzałej "wspólnoty narodowej".

Rembrandt Night Watch - Straż Nocna Arcydzieła sztuki
obraz Wymarsz strzelców po usunięciu werniksu

Tytuł obrazu
Nazwa Straż nocna wywodzi się z XIX wieku, kiedy to werniks pokrywający obraz zbrązowiał i dzieło utraciło swój dawny blask. Warstwa zużytego werniksu (a wraz z nim mroczny klimat sceny) została usunięta w 1975 r., lecz nowa nazwa zdążyła już na dobre przylgnąć do obrazu.

Obraz mimo swej nazwy - Straż nocna - po zdjęciu pociemniałego werniksu okazał się przedstawiać oświetlenie dzienne. Wymarsz strzelców ukazuje bardziej wąską, niezbyt oświetloną ulicę, niż scenę nocną, ale właśnie ciemnienie użytych materiałów malarskich dało nocne efekty i nazwę obrazowi, ponieważ Rembrandt tylko podpisał i datował obraz "Rembrandt f. 1642".
Rembrandt autograf
autograf Rembrandta

Opis obrazu Wymarsz strzelców
Gwardziści zostali ukazani na obrazie podczas wymarszu z wielkiej bramy. Kompania zebrała się pod sklepieniem bramy na zewnętrznych schodach. Wzniesiona dłoń kapitana Fransa Banninga Cocqa identyfikuje go jako dowódcę wydającego swym podkomendnym rozkaz wymarszu. Widzimy go na czele pochodu ubranego na czarno z czerwoną szarfą. Kapitan Cocq raczej zaprasza, opowiada, niż rzuca suchą komendę.

Cień wyciągniętego ramienia pada na jasno oświetloną postać kroczącego obok w żółtym stroju porucznika Willema van Ruytenburcha. Van Ruytenburch trzyma w dłoni tzw. partyzanę - paradną bronią drzewcową zwieńczoną szerokim ostrzem, symbol oficera. Widoczny na jego tunice cień kciuka i palca wskazującego Cocqa skierowany jest na wizerunek lwa z herbem Amsterdamu (trzema krzyżami).

Rembrandt Night Watch - Straż Nocna Arcydzieła sztuki

Tarcza herbowa nad bramą zawiera nazwiska osiemnastu gwardzistów. Ciekawostką jest to, że aby znaleźć się na obrazie, należało wnieść odpowiednią opłatę. Jedynym wyjątkiem był wynajęty dobosz, który ukazany jest blisko prawej krawędzi dzieła. W XVIII wieku usunięto fragment o szerokości 65 cm z lewej strony płótna, przedstawiający trzy osoby. Pierwotny stan znamy dzięki kopii wykonanej w XVII wieku.

Za dwójką prowadzących podążają trzy osoby. Postać pomiędzy kapitanem i porucznikiem niesie, prawdopodobnie zabytkowy miecz i ma wyjść na czoło kompanii, wolną ręką, jakby podbijał muszkiet swawolnikowi w hełmie uwieńczonym gałązką dębową strzelającemu na wiwat, niemalże w tłum strzelców. Z drugiej strony muszkieter w czerwieni z muszkietem w dłoni w trakcie ładowania - szykujący swą broń do strzału.

Rembrandt Night Watch - Straż Nocna Arcydzieła sztuki

Za nimi ustawia się grupa z chorążym Janem Visscherem dumnie prezentującym sztandar. Z prawej obszczekiwany przez psa dobosz Jan van Campoort wybija rytm, wraz z nim ustawia się następna grupa. Za nim tłoczą się następni, choć sierżant Rejinier Engelen z halabardą w dłoni siedzi spokojnie na murze stopni. Giermek z zawieszonym na szyi rogiem z prochem biegnie na przód. Kierunek marszu wskazuje ręka kapitana i partyzanta lub bardziej szponton porucznika ukazany w dużym skrócie perspektywicznym. Widzimy więc na obrazie zgiełk, ruch, przygotowanie do wymarszu.

Pośród strzelców, niezwykle oświetlone, pojawiają się dwie dziewczynki. W środku grupy widoczna jest dziewczyna w żółtych szatach, obrócona w prawo, prostopadle do szyku gwardzistów. Widać przytroczonego do jej pasa kurczaka z nienaturalnie wielkimi pazurami - aluzja do holenderskiego słowa oznaczającego arkebuzera (klovenier brzmi jak klauvwenier, a klauw to "pazur").

Dziewczynki są postaciami najbardziej zagadkowymi. Cóż tam robią? Czy pierwsza niesie srebrny róg - puchar do toastów? Cóż znaczy kura, a może kogut przy jej pasku? W dzisiejszych czasach można by powiedzieć, że dziewczyna jest "maskotką" kompanii.

Bracia holenderscy dobrze nam znani z współczesnych parad, idą w przemarszu z muzyką, strzałami z muszkietów w asyście dzieci i gapiów. Rembrandt przedstawia nam więc wielki spektakl, tym ciekawszy, że nie jest on sumą pewnej liczby portretów osób zamawiających obraz. Artysta stworzył bowiem dzieło przedstawiające tytułowe wydarzenie.

Uchwycone jakby w kadrze filmowym, z jednej strony niesłychanie precyzyjnie uporządkowane, skomponowane, a z drugiej łapiące życie na gorąco. A wszystko oświetlone światłem niezwykłym, rembrandtowskim, nierzeczywistym, ale stałym jakby wiecznym. Istotne jest to, że malarz uwiecznił strzelców, jak nikt inny dotąd.

Świetnie ujął to Jerzy Wolff:
" W Roncie przy tym nic nie ma z tego czegoś, co się zwykle nam łączy najzwyczajniej z żołnierstwem - drapieżności jakiejkolwiek okrutnej. Wszystko tu się odbywa nie na niby, ni trochę, a jednakże nie po to, aby komuś dokuczyć, oprymować, zabijać czy gwałcić. Rozwalona wpół chata wiele więcej nam mówiła o wojnie niźli wszystkie muszkiety i piki Rontu tego nam mówią. On jest tylko obrazem, gdzie krew żywa pulsuje - to wszystko".

Akty wandalizmu
W roku 1975, obraz został porysowany nożem przez niezrównoważonego umysłowo mężczyznę. Dzieło zostało odrestaurowane, choć pewne ślady uszkodzenia są nadal widoczne.

W roku 1990 wandal rozpylił na dzieło kwas. Interweniowała służba ochrony i szybko zneutralizowała naniesioną na płótno substancję. Kwas przeżarł jedynie wierzchnią warstwę lakieru i ostatecznie obraz został w pełni odrestaurowany.

Ciekawostki
  • Obraz został sparodiowany przez Paula Kidby'ego na okładce książki Terry'ego Pratchetta Straż nocna.
  • Wokół kradzieży obrazu toczy się akcja powieści Alistaira MacLeana Nocna Straż.
  • Historia powstania obrazu, jak również zupełne inne spojrzenie na postaci na nim uwiecznione można obejrzeć w filmie Nightwatching.
  • Obraz tez został przycięty z czterech stron po śmierci artysty.
  • Tenebryzm - to sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem. Tenebryzm stosowany był w malarstwie północnowłoskim II połowie XVI wieku (maniera tenebrosa) i w malarstwie barokowym, zwłaszcza przez Caravaggia (Caravaggionizm) i Rembrandta.
Rembrandt, Portret szlachcica polskiego, 1637 r.
Rembrandt, Portret polskiego szlachcica, 1637 r.,
The National Gallery of Art, Washington, DC, USA


Ocena obrazu w przeszłości
"Przyszłość jednak szykowała członkom bractwa całkiem niezwykłe niespodzianki, bo kiedy w kilkanaście lat później, w Amsterdamie, tamtejsze bractwo strzeleckie zamówiło swój portret zbiorowy u pewnego amsterdamskiego malarza, zdumienie, a nawet oburzenie strzelców nie miało granic.

Nie chodziło nawet o to, że jedni z nich różnią się od drugich i są pokazani w rozmaitych pozach; ale jedni byli na obrazie widoczni, a inni niewidoczni, jakby połknął ich cień; a co do dosłownego podobieństwa, to lepiej o tym nie mówić; i jeszcze nie wiadomo dlaczego, na obrazie przyplątała się dziewczynka i kogut; i w ogóle wszystko razem wyglądało tak, jakby to nie szacowni członkowie bractwa zostali pokazani, ale jacyś aktorzy na scenie teatru: pełno tu zgiełku, niepokoju, świateł, ruchu.

Nie, tego było już nadto i żadne piękne malowanie nie mogło obrazu uratować. Ten portret zbiorowy, noszący nazwę Straż nocna albo Wymarsz strzelców, należy do najsławniejszych obrazów świata; a namalował go jeden z największych malarzy, jacy kiedykolwiek żyli na ziemi, Rembrandt van Rijn." W taki sposób
w książce "Na tropach sztuki" opisuje J. Guze historię związaną z powstaniem słynnego obrazu.

Jak już wspomniano, tuż po namalowaniu obrazu, początkowo obraz nie spodobał się wszystkim braciom, a wręcz wywołał skandal. Zamawiający poczuli się zawiedzeni, gdyż sportretowani nie zostali w pełni uwidocznieni. Doszło nawet do procesu! Zaproponowany przez artystę układ kompozycyjny okazał się zbyt nowatorski, za bardzo odbiegał od przyjętego sposobu sporządzania portretu grupowego, tak popularnego w Holandii, a najbardziej znanego z twórczości Fransa Halsa czy Bartholomeusa van der Helsta.

Rembrandt van Rijn marzył bowiem o wykonaniu dzieła monumentalnego. Namalowany przez niego grupowy portret stał się sceną grupową, w której strzelcy wyłaniają się z koszar, wezwani alarmem, aby uformować się w bojowym szyku. Na pierwszym planie malarz umieścił przywódców bractwa: kapitana Fransa Banninga Cocqa i porucznika Willema van Ruytenborcha. Oprócz dowodzących wprowadzono też dodatkowe postacie, dzięki czemu całość kompozycji jest dość luźną wizją artysty, nie przypominającą klasycznych portretów grupowych.

Aby uzyskać efekt dynamiki i hierarchii, Rembrandt w charakterystyczny dla siebie sposób manipulował światłem. Postacie dowodzących wyeksponował dzięki silnemu oświetleniu, w którym inne pozostały w cieniu. To wrażenie spowodowało, że obraz "Wymarsz Strzelców" jest powszechnie znany pod nazwą "Straż nocna". Co ciekawe, oba tytuły są błędne.

Należy bowiem dobrze przyjrzeć się obrazowi, aby zauważyć, że przedstawiona przez Rembrandta scena rozgrywa się nie w nocy, lecz w dzień, w pełnym świetle słonecznym. Ponadto w rzeczywistości nie jest to ani "straż", ani "wymarsz", tylko portret członków bractwa strzeleckiego. Powstawały one w miastach niderlandzkich w XVI wieku jako organizacje paramilitarne, które miały strzec bezpieczeństwa w mieście i bronić go przed zagrożeniem zewnętrznym.

Ocena obrazu w teraźniejszości
Obecnie obraz "Wymarsz strzelców" jest uznawany za szczytowe osiągnięcie twórczości Rembrandta. Jednocześnie jest to dzieło najbardziej nowatorskie, demonstrujące rewolucyjny styl artysty. Zerwanie z tradycją malarską polegało na wprowadzeniu akcji do portretu grupowego, a tym samym poprzez to udramatyzowanie, nadaniu mu wartości emocjonalnej.

Portret nie jest tu odtworzeniem wyglądu osób, ale jest swoistym, indywidualnym przekazem artysty. W arcydziele tym malarz doprowadził do mistrzostwa barokowe poszukiwania efektu teatralnego, czemu towarzyszyła szeroka gama kolorów.

W rzeczywistości obraz namalowany przez Rembrandta jest niezwykle żywy, zarówno dzięki różnokierunkowemu ruchowi grup postaci, biegających wśród strzelców dzieci, krzyżujących się broni, jak też kontrastom oświetlenia i dużej barwności.

Faktura obrazu jest także zróżnicowana, raz gładka, drobiazgowa, to znów nakładana grubo farba. Niesłusznie uważano kiedyś, że obraz był źle przyjęty i rozpoczął serię niepowodzeń artysty. Odwrotnie, uznano go za arcydzieło, a w roku 1715 przeniesiono do ratusza w Amsterdamie.

Część płótna została jednak odcięta (usunięto około 20 % obrazu z lewej strony), aby zmieścić obraz w ratuszu. Obecnie słynny obraz wisi obecnie w Rijksmuseum - Muzeum Narodowym w Amsterdamie, gdzie zajmuje całą tylną ścianą w największej z galerii.

Podziwiając ten obraz obecnie, można odczuć niezwykłą swojskość. Z jednej strony sceny brackie, wczoraj i dziś są niezwykle podobne, z drugiej istnieje pewna zbieżność historii Polski i Holandii. A wszystko to zawarte we wspaniałym dziele malarskim, przez wielu uznanym za jedno z najlepszych płócien świata.

To właśnie wciąga, fascynuje i sprawia, że pragniemy dalej odczytywać historię, którą przedstawił nam Rembrandt.

źródło: Rembrandt Harmenszoon van Rijn - Wikipedia.pl / Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha - Wikipedia.pl / J. Guze - "Na tropach sztuki" / bractwakurkowe.org.pl / rijksmuseum.nl

previous next contents

Valid HTML 4.0!