Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 Euro, Austrian Railways - Kolej elektryczna, 2009
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Austrii
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Wspaniała gratka dla fanów kolejnictwa! Kolej elektryczna - srebrna moneta o ciekawej tematyce i przyciągającym wzrok projekcie.
Seria: Austriackie koleje

Kraj: Austria
Emitent: Narodowy Bank Austrii
Producent: Mennica Austrian Mint
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 Euro (20 €)
Srebro: Ag 900
Stempel: lustrzany (frosted proof)
Średnica:
34,00 mm
Waga: 20,00 g
Nakład:
50.000 szt.
Data emisji: 17.06.2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, indywidualnie numerowany certyfikat autentyczności (!), stylowe etui, kartonowe opakowanie ochronne

20 Euro, Kolej elektryczna, 2009

Wspaniała gratka dla fanów kolejnictwa! Wyróżniające się ciekawą tematyką, przyciągającym wzrok bogactwem detali i dopracowanym w szczegółach projekcie urzekające dzieło sztuki mincerskiej - srebrna moneta kolekcjonerska o nominale 20 Euro - Kolej elektryczna.

Piąta z fascynującej serii "Austriackie koleje" srebrna moneta kolekcjonerska "Kolej elektryczna" została wybita w nakładzie 50.000 sztuk stemplem lustrzanym w istniejącej od 1194 roku renomowanej mennicy Austrian Mint.

Światowa renoma, ciekawy projekt i niski nakład monety to gwarancja powodzenia Twojej kolekcji!

20 Euro, Kolej elektryczna, 2009

S
rebrna moneta umieszczona jest wraz z indywidualnie numerowanym certyfikatem autentyczności w atrakcyjnym etui koloru bordowego, który podkreśla urok szlachetnego kruszcu.
Do przechowywania wszystkich sześciu monet z tej serii mennica przygotowała specjalną, drewnianą kasetę, która widoczna jest na ostatnim zdjęciu (nie wchodzi ona w skład tego produktu).

Kolejna, a zarazem ostatnia moneta z serii "Austriackie koleje" -
"Kolej przyszłości" ("The Railway of the Future") - zostanie
wyemitowana w dniu 9 września 2009 roku.

Ta srebrna moneta kolekcjonerska stanowi wyraz uznania i hołdu dla niezwykłego wynalazku, który ułatwił podróżowanie oraz transport produktów. Austriackie koleje słyną z czystości i punktualności, często kursują i docierają w najbardziej oddalone górskie zakątki. Stąd też cieszą się wielkim powodzeniem wśród turystów i są chlubą Austriaków.



 
 Na awersie monety została uwieczniona wyjeżdżająca z tunelu słynna, prototypowa lokomotywa elektryczna E-Lok Baureihe serii 1189 ciągnąca wagony towarowe. Z uwagi na swój specyficzny wygląd i zielony kolor lokomotywa ta potocznie określana jest jako "Krokodyl". Była ona wykorzystywana głównie na odcinku kolejowym obejmującym przełęcz Arlberg położoną w Alpach na wysokości 1793 m n.p.m. Kolej górska Arlbergbahn pomiędzy Landeck (Tyrol) i Bludenz (Vorarlberg), licząca 63 km długości, została zbudowana w latach 1880-1884 pod nadzorem Juliusza Lott w celu połączenia Tyrolu i Vorarlberg w Szwajcarii.



Rewers monety przedstawia lokomotywę serii 1189 wraz z pociągiem osobowym, które ukazane są na tle znajdującego się w zachodniej Austrii tyrolskiego zamku Wiesberg. Pociąg jedzie po rozpostartym nad górskim strumieniem lodowcowym Trisanna -
moście Trisannabrücke. Na odcinku Arlbergbahn znajduje się łącznie 31 tuneli, jak również 26 dużych mostów i wiaduktów. Jednak najsłynniejszym mostem jest imponujący most kolejowy nad rzeką Trisanna. Wybudowany w latach 1883-1884 most o wysokości 86 m po dwunastomiesięcznym okresie budowy był najdłuższym stalowym mostem na świecie.



Ze względu na rosnące naciski osi lokomotyw w 1923 roku most został całkowicie odnowiony. W 1964 roku konstrukcja stalowa została zastąpiona na nową. Obecnie most Trisanna nadaje specjalnego uroku alpejskiemu krajobrazowi. Stanowi jedną z najbardziej imponujących budowli na trasie Arlberg i jako atrakcja przyciąga fotografów z całego świata.
 


Kto nie podróżował koleją, ten nie zna magii tego środka lokomocji, charakterystycznego odgłosu zestawów kołowych, potocznie nazywanych kołami, czy odgłosu wydawanego przez lokomotywę.

Zdjęcia lokomotyw określanych jako krokodyle oraz piękne, alpejskie widoki można podziwiać TUTAJ. Historię kolei warszawsko-wiedeńskiej, w tym pierwszych, pionierskich kolei elektrycznych w Austrii w ciekawy sposób opisano TUTAJ.

From Steam Engines to Electric Power

The Advent of the Electric Train

The fifth coin in the series “Austrian Railways” to be issued on 17th June, 2009, is dedicated to the electric train. What began as a fair ground attraction in 1880 in the Vienna Prater rapidly became the most revolutionary step in transportation since the harnessing of steam almost a century before.

The first electric train in Austria was a small locomotive circling in the great exhibition pavilion in the Prater on the occasion of the Emperor Franz Joseph’s 50th birthday. The same monarch issued a licence two years later in 1882 for the first public electric railway. It used direct current and was a five kilometer long stretch carrying day-trippers from the country town of Mödling into the popular Brühl valley. Other short branch lines soon followed.

The introduction of alternating current proved the most reliable for longer railway lines, and in 1911 electric engines using alternating current were put into service on the 90 kilometer stretch to the pilgrimage centre of Mariazell. These engines were to set the trend for future development and in 1913 an agreement between Austria, Germany, Switzerland, Sweden and Norway stipulated the use of alternating current of 15,000 volts. Unfortunately, other railways authorities did not follow suit and today Europe still has no unified electric rail transport.

The First World War interrupted further progress and brought to an end the Austro-Hungarian Monarchy in 1918. The new Austrian Republic found the problem of coal supplies for steam engines almost insurmountable and turned to an old imperial study on electrification of the railways. In the 1920’s the alpine lines of the Arlberg railway and the Salzkammergut railway were converted. Electric power improved not only the performance on steep inclines but also freed staff and passengers from unpleasant smoke concentrations in tunnels.

New engines were developed. One such was the model 1100 which, because of its appearance and green colour, was dubbed the “Crocodile”. Electrification went on until 1940 when the Second World War again brought it to a standstill. Bombing inflicted extensive damage to Austria’s railway lines, but the survival of hydro power stations enabled a rapid resumption of electric powered trains. The conversion of the major lines was completed in the 1950’s. By 1988 only 54% of Austrian lines were electric, but those lines carried 92% of the passenger and freight transport. The era of steam-driven locomotives was at an end.

The obverse of the new 20 Euro proof silver coin shows an electric engine model 1189 (also a “Crocodile”) emerging from the western exit of the Arlberg tunnel. The reverse has one of the loveliest alpine railway scenes for its design: the spectacular Trisanna Bridge on the Arlberg line with Wiesburg Castle and the mountains towering behind. A passenger train pulled by the electric engine model 1100 is crossing the 231 meter long bridge, which at its opening in 1884 ranked as the then longest arched steel railway bridge in the world.

The new coin is struck in 900 fine silver in proof quality only. Each coin in an attractive box is accompanied by a numbered certificate of authenticity. A separate collection case for the six coin series is available for purchase.

The coin goes on sale on Wednesday, 17th June, 2009, and will be followed in September by a coin for “The Railway of the Future”, which will complete the series on “Austrian Railways”.
źródło: Austrian Mint / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!