Dziewiąta moneta z ciekawej kolekcji "Polscy Malarze XIX/XX wieku", w której dotychczas zostali uwiecznieni mistrzowie: J. Matejko, J. Malczewski, S. Wyspiański, T. Makowski, A. Gierymski, L. Wyczółkowski, W. Strzemiński i A. Grottger.
Seria:
Polscy Malarze XIX/XX wieku
Stan zachowania monety: I
(menniczy)
Nominał: 20
zł
Srebro: Ag
925
Stempel:
lustrzany
Techniki dodatkowe:
tampondruk
Średnica:
38,61 mm
Waga: 28,28 g
Wielkość emisji: 50
000
szt.
Cena
emisyjna NBP: od
140 zł - zostanie
podana przez NBP w terminie późniejszym
Data emisji monet w NBP: 15.02.
2011
r.
W zestawie: srebrna
moneta w kapsule ochronnej, folder emisyjny
Zofia Stryjeńska (1891-1976) - polska malarka nazywana "księżniczką sztuki
polskiej", grafik, ilustratorka, scenograf, reprezentantka art
déco.
Najbardziej
znana polska artystka plastyk XX-lecia międzywojennego została
uwieczniona na dziewiątej monecie z kolekcji "Polscy Malarze XIX/XX
wieku".
Zofia Stryjeńska,
Fragment panneaux dekoracyjnych
zdobiących pawilon
polski
na wystawie paryskiej w
1925,
Muzeum Narodowe w
Warszawie
NBP emituje serię monet
„Polscy Malarze XIX/XX
wieku” od 2002 roku. Dotychczas w jej ramach
ukazało się kolejno osiem
tematów:
Pojedyncze monety z tej
serii możesz umieścić w eleganckim etui
lub całość Twojej kolekcji w drewnianej kasecie.
Zofii
Stryjeńskiej poświęcono dwie monety -
srebrną o nominale 20 zł
i
dwuzłotową ze stopu Nordic
Gold.
Dwudziestozłotówka - jak wszystkie srebrne monety
tej serii - ma kształt prostokąta.
Jej awers przedstawia
stylizowany fragment obrazu Zofii Stryjeńskiej, w prawym dolnym rogu
umieszczono wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej
Polskiej.
Na rewersie monety znajduje się stylizowany wizerunek
popiersia Zofii Stryjeńskiej. Z lewej strony faksymile jej podpisu, zaś
w prawym dolnym rogu paleta malarska z kolorowymi plamami farb i trzema
pędzlami, stanowiąca wspólny motyw srebrnych monet z serii
„Polscy malarze XIX/XX wieku”. Nad paletą
prostopadle napis: 1891-1976. Z prawej strony stylizowany fragment
obrazu Zofii Stryjeńskiej. W prawym dolnym rogu napis: ZOFIA oraz
prostopadle napis STRYJEŃSKA. Projektantem monety srebrnej oraz rewersu
monety NG jest Urszula Walerzak.
*****
Zofia
Stryjeńska
- malarka, graficzka, ilustratorka, scenograf, projektantka tkanin,
plakatów i zabawek; związana z Warszawą i Zakopanem.
Urodzona w 1891, zmarła w 1976.
Monety poświęcone malarce oddają należny hołd jej znaczącemu i chwilowo
przeoczanemu talentowi.
Niemal każdy zetknął się z jej projektami, powielanymi do lat 70.
dwudziestego wieku - najczęściej z pominięciem nazwiska autorki - na
pudełkach czekoladek, talerzach, czy pocztówkach.
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska, uczyła się w prywatnych szkołach
artystycznych w rodzinnym Krakowie i w Akademii Sztuk Pięknych w
Monachium. Artystka ta, aby móc studiować na Akademii Sztuk
Pięknych
musiała przebrać się za chłopca. Pod zmienionym nazwiskiem,
zafałszowaną tożsamością, wpisując się w wymogi gry, studiowała przez
około rok.To przedsięwzięcie świadczy o odwadze i pragnieniu
przełamywania barier w dążeniu do celu.
Debiutowała pod panieńskim nazwiskiem, wystawiając w 1912 roku kartony Polskie
bajdy na tle opowieści ludowych. Rok później cykl
akwarel poświęcony polskim kolędom, a w czasie I wojny światowej
pocztówki z ilustracjami do jasełek i pieśni legionowych.
Najwybitniejsze osiągnięcia artystki przypadły na okres małżeństwa z
Karolem Stryjeńskim, architektem. Jednak ich związek nie był idealny.
Stryjeński z czasem źle traktował żonę i zamykał ją w zakładzie
psychiatrycznym. Choć lekarze nie potwierdzili choroby, odtąd opinia
wariatki towarzyszyła artystce.
Bywała ona też mimowolną bohaterką skandali towarzyskich. Świadoma
swego talentu, nie przywiązywała wagi do swoich sukcesów,
pragnąc przede wszystkim być kochaną. Żyła w ciągłym rozdarciu pomiędzy
miłością do swoich dzieci (miała ich troje) i powinnościami
macierzyńskimi, a niezależnością artystki realizującej własne plany.
Ani rozwód, ani ponowne krótkotrwałe małżeństwo
nie dały Zofii spokoju i stabilizacji życiowej. Mimo, że jej obrazy
osiągały wysokie ceny, do końca życia borykała się z kłopotami
finansowymi. Nigdy również nie osiągnęła artystycznego
samozadowolenia, nawet w czasach największej chwały, kiedy nazwano ją
księżniczką sztuki polskiej i najwybitniejszą malarką Europy.
Powodzenie zapewniły jej już wczesne obrazy, wykonany temperą cykl
pięciu obrazów Pascha. Wśród
kompozycji monumentalnych wyróżniają się obrazy z cyklu Łowy bogów
oraz Poranek,
Wieczór
i Koncert
Beriota. Z kulminacyjnego okresu
twórczości Stryjeńskiej pochodzi także cykl Młoda wieś polska,
który stanowi apologię urody wiejskiego życia i młodości.
Należą do niego wizerunki wiejskich dziewcząt przystrojonych w kwiaty i
wstążki, przystojnych młodzieńców i dzieci; rysunki "Chłopczyk z fujarką",
"Dziewczynka
osłaniająca świecę" i "Dziecko przy oknie".
Obrazy emanują wyjątkowo wyidealizowaną wizją świata - wieś zamienia
się w zapełnioną barwnymi akcesoriami i kostiumami bajkową scenerię.
Całość jest bardzo żywiołowa, witalna, nienaturalna i inscenizowana.
Ilustrowała utwory Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Karmazynowy
poemat Lechonia, Sonety miłosne Ronsarda,
Sielanki Szymonowica. Dziewczęta z Sielanek
były pełne zmysłowości, Urszulka z Trenów
wzruszająca. W twórczość Zofii Stryjeńskiej
dominują tematy starosłowiańskie i staropolskie. Najbardziej znane
były jej ilustracje do baśni ludowych i
książek dla dzieci, ale także do tekstów
literackich: Trenów Jana Kochanowskiego
czy Pana Tadeusza. W dwudziestoleciu międzywojennym
popularne były jej cykle ilustracyjne, Bożki słowiańskie,
Pascha. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim oraz Piastowie.
Malarka bardzo interesowała się folklorem i historią.Znała
doskonale polskie stroje ludowe, mitologię słowiańską. Interesowała się
nawet odkryciami archeologicznymi. Prace Zofii Stryjeńskiej mogłyby być
barwnymi ilustracjami do legend i podań, których akcja toczy
się w mitycznej słowiańskiej osadzie. Artystka jednocześnie wpisuje się
w nurty poszukiwania stylu narodowego i łączenia sztuki ludowej ze
sztuką wysoką.
Efekty, jakie osiągała: nagromadzenie podobnych
elementów i detali, jaskrawe barwy, upozowane gesty,
wystudiowane pozy, naiwność i melancholia, przyprawiają o zachwyt.
Przedstawione sceny najczęściej zapełnione były pięknymi, dzielnymi
silnymi, postawnymi, muskularnymi, nagimi (o lśniących ciałach) lub
bogato przystrojonymi bohaterami. W pracach dominował klimat
archetypiczno-baśniowy.
Różnorodność prac, jakich podejmowała się Stryjeńska,
pokazuje jej niemal nieograniczone możliwości, a jednocześnie
uzmysławia siłę talentu. Dziś widać, jak wiele świeżości wprowadziła do
polskiej sztuki. Jej obrazy tchną ogromną żywiołowością, radością
istnienia. Barwy były często bardzo ostre i kontrastowo
zestawiono. Dzieła artystki były też pełne ciepła i miłości,
chociaż jej tak mało w swym życiu zaznała. Błyskotliwą
inteligencję malarki, wyjątkowe poczucie humoru, a zarazem pełną
prostoty i krytycyzmu samoocenę potwierdzają jej pamiętniki,
opublikowane w 1995 roku pod tytułem Chleb prawie że powszedni.
źródło: NBP /
Mennica Polska / Wikipedia