*****
Mennica
Warszawska
w dobie Królestwa Kongresowego
- od zniesienia Konstytucji
do ca³kowitej likwidacji autonomii
-1832–1874
Zamkniêcie Mennicy Warszawskiej
z
dniem 1 stycznia 1868 r.
Klipa
nawi±zuj±ca do starej polskiej tradycji bicia okazjonalnych i
próbnych
monet na kwadratowych p³ytkach dokumentuje dzia³alno¶æ Mennicy
Warszawskiej pomiêdzy dwoma powstaniami narodowymi przeciwko
rosyjskiemu zaborcy: listopadowym (1830–1831) i styczniowym
(1863–1864). Po powstaniu listopadowym car Miko³aj I
zniós³ w 1832 r.
konstytucjê Królestwa, og³aszaj±c dla niego tzw. statut
organiczny.
Likwiduj±c
odrêbno¶æ Królestwa od Rosji, ju¿ w 1832 r. wprowadzono
monety
dwujêzyczne rosyjsko-polskie, które rozpoczê³a wybijaæ
równie¿ mennica
carska w Petersburgu. Na awersie tych monet umieszczono herb Rosji.
God³o Polski, jako rosyjskiej prowincji, znalaz³o siê teraz na ma³ej
tarczce w¶ród sze¶ciu herbów umieszczonych na
skrzyd³ach dwug³owego,
rosyjskiego Or³a.
W 1841 r. ukaz carski ca³kowicie zlikwidowa³
w mennicy warszawskiej dawny polski system monetarny. Odt±d grzywnê
koloñsk± zast±pi³ w Warszawie funt rosyjski, a podstawowymi jednostkami
monetarnymi bitymi w naszej mennicy by³y rubel i kopiejka. Polski znak
mennicy warszawskiej – litery MW – umieszczono na
monetach po raz
ostatni w 1857 r. Od 1850 r. mennica musia³a stosowaæ swój
znak w
cyrylicy – litery BM – bêd±ce skrótem
oficjalnej rosyjskiej nazwy
„Warszawskaja Monieta”.
W 1849 r. wybito w Mennicy
Warszawskiej ostatni± monetê z³ot±: rosyjskie 5 rubli z polskim znakiem
menniczym MW; w nak³adzie zaledwie 133 sztuk. Wizerunek tej monety
umieszczony jest w centrum klipy. Na klipie umieszczone s± ponadto:
polska i rosyjska nazwa mennicy oraz jej polski i rosyjski znak
menniczy, a tak¿e monogramy panuj±cych wówczas rosyjskich
carów
Miko³aja I (1825–1855) i Aleksandra II (1855–1881),
zgodnie z ich
wizerunkami na monetach. Na obu stronach klipy oraz na okuciu pude³ka
umieszczona jest tak¿e data zamkniêcia przez Rosjê mennicy w Warszawie.
Jedna strona klipy posiada napisy w jêzyku polskim, druga w jêzyku
rosyjskim.
Konsekwencj± powstania styczniowego by³a ca³kowita
likwidacja odrêbno¶ci pañstwowej Królestwa Polskiego,
uznanego odt±d za
czê¶æ Rosji, zniesienie wszystkich odrêbnych w³adz Królestwa
i
instytucji polskich, w tym tak¿e zamkniêcie z dniem 1 stycznia 1868 r.
Mennicy Warszawskiej, gdzie z aktualn± dat± roczn± po raz ostatni
wybito monetê w 1864 r. Nast±pi³y represje i rusyfikacja kraju, w
którym zaprowadzono jêzyk rosyjski jako urzêdowy. W aktach
urzêdowych
rosyjskich by³ to teraz „kraj nadwi¶lañski”,
podzielony na dziesiêæ
guberni (1866 r.), którego rosyjski namiestnik otrzyma³
tytu³ „genera³
- gubernatora” (1874 r.).
Nazwa kraju „Królestwo Polskie”
nadal funkcjonowa³a, ale wy³±cznie w prawie i stosunkach
miêdzynarodowych Rosji. Dopiero pierwsza wojna ¶wiatowa przynios³a
Polsce – po 123 latach niewoli – odzyskanie
niepodleg³o¶ci (1918 r.) i
ponowne otwarcie Mennicy Warszawskiej, jako Mennicy Pañstwowej II
Rzeczypospolitej w 1924 r.
Koncepcjê merytoryczn± i projekt
graficzny klipy oraz okucia na pude³ko opracowa³ Tomasz Bylicki, by³y
kustosz Gabinetu Numizmatycznego Mennicy. Modele gipsowe awersu i
rewersu wykona³a Anna Beata W±tróbska-Wdowiarska, rze¼biarka
i
medalierka, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Piêknych (1987 r.),
laureatka krajowych i miêdzynarodowych konkursów
medalierskich. Model
gipsowy awersu 5-rublówki 1849 r. z herbem Cesarstwa
Rosyjskiego
wykona³ Tadeusz Tchórzewski, rze¼biarz i medalier, absolwent
warszawskiej Akademii Sztuk Piêknych (1981 r.), laureat wielu
konkursów, autor nie tylko medali, ale tak¿e kilku
pomników. Wed³ug
graficznego projektu i modelu gipsowego Tadeusza
Tchórzewskiego
wykonane jest równie¿ okucie na pude³ko.
Sygnatury projektanta
i obojga artystów medalierów (T.B.; B.W.; T.T.)
umieszczone s± na
awersie klipy. Klipê wybi³a Mennica Polska S.A. w listopadzie 2010 r.
dla upamiêtnienia dzia³alno¶ci Mennicy Warszawskiej w czasach
Królestwa
Kongresowego, w latach 1832–1867 i przypomnienia faktu, i¿
Mennica
podzieli³a równie¿ los pañstwa i narodu i by³a przez
rosyjskiego
zaborcê zamkniêta w ramach represji popowstaniowych z dniem 1 stycznia
1868 r. Jej maszyny, urz±dzenia i zbiory wywieziono do Petersburga.
Ostatnim
aktem zaborcy wobec Mennicy Warszawskiej by³a rozbiórka jej
budynków na
ul. Bielañskiej w 1907 r., z przeznaczeniem gruntu pod rosyjski Bank
Pañstwa.
Wszystkie klipy bite przez Mennicê Polsk± S.A.,
spadkobierczyniê tradycji Mennicy Warszawskiej i Mennicy Pañstwowej,
numerowane s± kolejno na rancie.
autor: Tomasz Bylicki -
by³y kustosz Gabinetu Numizmatycznego Mennicy