Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
50 $, Ostatnia Wieczerza (z³oto) + ETUI
Z³ota moneta kolekcjonerska "Ostatnia Wieczerza" - wed³ug wyobra¿enia wybitnego twórcy malarstwa - Leonarda da Vinci.
Kolekcja: z³ote monety o tematyce artystycznej
Producent: Mennica Polska
Emitent: Niue Island
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nomina³: 50 dolarów
Z³oto: Au 999,9
Techniki dodatkowe: tampondruk
Stempel: lustrzany
Wymiary: 30 mm x 18 mm
Waga: 15,51 g
Wielko¶æ emisji: 500 szt.
Data emisji: listopad 2012 rok
Projektant: Piotr Demitraszek
W zestawie: z³ota
moneta kolekcjonerska w kapsule
ochronnej, certyfikat autentyczno¶ci Mennicy Polskiej, eleganckie
drewniane etui
"Piêkno rzeczy
¶miertelnych przemija,
ale nie piêkno sztuki."
Leonardo da Vinci
Kolekcjonerska moneta "Ostatnia
Wieczerza" wyemitowana przez Niue Island, prezentuj±ca
jeden z Cudów Chrystusa - Ostatni± Wieczerzê, wed³ug
wyobra¿enia wybitnego malarza, Leonarda da Vinci.
Moneta OSTATNIA WIECZERZA wykonana w najczystszym z³ocie próby 999,9 o nominale 50 $, wymiarach 30 x 18 mm i wadze 15,51 g!
Ostatnia Wieczerza Jezusa z uczniami to moment niezwyk³y, w którym zosta³a zapocz±tkowana przysz³o¶æ chrze¶cijan. Jedno z najwa¿niejszych ¿ydowskich ¶wi±t – Pascha – tamtego wieczoru Chrystus wype³ni³ zupe³nie now± tre¶ci± i wkrótce zmieni³ bieg historii ¶wiata.
„To czyñcie na moj± pami±tkê” – nakaza³ w czasie wieczerzy. Tymi s³owami podkre¶li³, ¿e aposto³owie nie uczestnicz± jedynie w po¿egnalnej uczcie, gdy On czeka na mêkê i ¶mieræ, ale ¿e jest to pocz±tek czego¶ zupe³nie nowego...
Najbardziej znan± na ¶wiecie artystyczn± wizj± Ostatniej Wieczerzy jest dzie³o Leonarda da Vinci – ¶cienne malowid³o wykonane w refektarzu ko¶cio³a Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.
Autentyczno¶æ monety potwierdza certyfikat!
Z³ota moneta oferowana jest w ekskluzywnym, drewnianym pude³ku!
Piêknie wyeksponowana moneta stanowi
doskona³± propozycjê prezentow± na wiele ró¿nych okazji.
Ostatnia Wieczerza - obraz
Leonarda da Vinci (w³.
Il Cenacolo lub L'Ultima Cena)
- malowid³o ¶cienne Leonarda da Vinci, wykonane w refektarzu ko¶cio³a
Santa Maria delle Grazie w Mediolanie przedstawiaj±ce Ostatni±
Wieczerzê.
Malowid³o powsta³o na zamówienie ksiêcia Mediolanu Ludovico
Sforzy. Da Vinci malowa³ fresk przez 3 lata. Pos³u¿y³ siê on nietypow±
technik±, która okaza³a siê nietrwa³a – mimo wielu
renowacji fresk jest nadal w z³ym stanie (w maju 1999 zakoñczono wielk±
konserwacjê malowid³a pod kierownictwem Pinin Brambilli Barcilon; prace
konserwacyjne trwa³y piêciokrotnie d³u¿ej ni¿ malowanie dzie³a).
Podziwiane jest
g³ównie ze wzglêdu na zachowane w nim
proporcje, oraz symetriê, wyra¿on± g³êbi± pomieszczenia, w
której wraz z Jezusem ucztuj± aposto³owie, jak
równie¿ ze wzglêdu na naturalizm obrazu i bij±c± z niego
iluzjê rzeczywisto¶ci. W cynowych naczyniach i szkle pierwotnie
odbija³y siê szaty aposto³ów, lecz detale te zosta³y
bezpowrotnie utracone.
Wed³ug w³oskiego muzyka i informatyka Giovanniego Marii Pali, w obrazie
"ukryty" jest zapis muzyczny krótkiego requiem.
Przedstawiona scena
Fresk przedstawia
moment, w którym Jezus og³asza, i¿ jeden z
aposto³ów go zdradzi (Judasz to czwarta postaæ od lewej).
Naturalizm obrazu jak i samo przedstawienie sceny, pe³ne dynamizmu i
emocji niespotykanych w ówczesnych freskach ukazuj±cych
ostatni± wieczerzê, by³o niemal rewolucj±. Aposto³owie zgrupowani s± po
trzech, jednocze¶nie ka¿dy z nich inaczej reaguje na s³owa Jezusa.
Leonardo nieszablonowo
namalowa³ tak¿e postaæ Judasza, który
na wspó³czesnych malarzowi przedstawieniach tej sceny by³ z
grupy aposto³ów wyizolowany, usadowiony samotnie gdzie¶ na
krañcu obrazu nierzadko odwrócony ty³em do widza.
Jezus nie ma kielicha, chocia¿ ka¿da z osób posiada swoje
naczynie. Brak kielicha mo¿e wynikaæ z faktu, ¿e obraz inspirowany jest
Ewangeli± ¶w. Jana, w której ustanawianie Eucharystii nie
zosta³o opisane.
Rêka z no¿em
Rêka z no¿em
Na obrazie daje siê zauwa¿yæ rêkê trzymaj±ca nó¿, tu¿ za
trzecim aposto³em w grupie uczniów siedz±cych po prawicy
Jezusa. Ze wzglêdu na z³y stan dzie³a przez pewien czas uwa¿ano ¿e rêka
ta, je¶li policzyæ wszystkie rêce na obrazie, jest nadmiarowa i nie
nale¿y do nikogo. Jednak obecnie do¶æ ³atwo zauwa¿yæ, ¿e jest to d³oñ
¶wiêtego Piotra, a liczba r±k na obrazie jest prawid³owa.
Gwa³towna reakcja ¶w.
Piotra na s³owa Jezusa jak i fakt, ¿e trzyma on w
d³oni nó¿, mo¿e odwo³ywaæ siê do pó¼niejszych
wydarzeñ w Getsemani, gdzie ¶w. Piotr, broni±c Jezusa, odcina jednemu z
napastników ucho. Istnieje równie¿ interpretacja,
wed³ug której wycelowane w ¶w. Bart³omieja ostrze ma
przypominaæ o jego mêczeñskiej ¶mierci.
¼ród³o: Wikipedia