Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 k, The Salt Routes - Solne Drogi: Bochnia - Uście Solne - Gdańsk, 2009
previous next contents

numizmatyka

Stan zachowania monet: I (menniczy)
Emitent: Republika Malawi

Nowość! Bochnia - Uście Solne - Gdańsk to pierwsza moneta z przepięknej serii srebrnych monet - Solne Drogi (The Salt Routes), wyemitowanych w niskim nakładzie 1.000 sztuk!

Kolekcja: Solne Drogi
The Salt Routes series


Stan zachowania monety: I (menniczy)
Emitent: Malawi
Nominał: 20 k (20 kwacha)
Stempel: zwykły
Techniki dodatkowe: kamień symbolizujący kryształ soli
Srebro: Ag 999, moneta oksydowana
Średnica: 40 mm
Waga: 31,1g (1 uncja trojańska srebra)
Nakład: 1.000 szt.
Rok emisji: 2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczności

Nowość! Bochnia - Uście Solne - Gdańsk to pierwsza moneta z przepięknej serii srebrnych monet kolekcjonerskich - Solne Drogi (The Salt Routes), wyemitowanych w niskim nakładzie 1.000 sztuk!
Solne Drogi (The Salt Routes)

Seria srebrnych monet "Salt Routes" liczyć będzie 8 okazów numizmatycznych, upamiętniających miasta 5 obecnych państw, przez które przebiegał słynny Szlak Solny:
Ciekawy temat, ekstremalnie niski nakład i urzekający szczegółami projekt to atuty monet z serii 8 srebrnych monet "Solne Drogi" ("The Salt Routes").

Atrakcyjny temat i sztuka w najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji srebrnych monet!

The Salt Routes - Solne Drogi: Bochnia - Uście Solne - Gdańsk

Numizmatyczna podróż Szlakiem Solnym - przeszłość i teraźniejszość - asumpt do tego, by dowiedzieć się m. in. o tym, skąd pochodzi "białe złoto", czyli sól, do czego ją wykorzystywano i jak wyglądały warunki transportu. Wzdłuż tras starego Szlaku Solnego leży wiele interesujących miast, stanowiących interesującą propozycję dla podróżników i badaczy.

Co warto wiedzieć o soli, jak wiele interesujących, ekscytujących i dziwnych rzeczy można dowiedzieć się o fascynującym świecie soli, która otacza nas na co dzień, choć rzadko jesteśmy tego świadomi...

Solne Drogi (The Salt Routes)

Wiemy, że sól jest biała, ma zapach, nie jest droga i przybiera postać białych ziaren. Ale te małe ziarna sprawiają, że dzięki niej możliwy jest każdy rodzaj życia. Bez soli życie na Ziemi byłoby bowiem niemożliwe. Czy to nie wystarczający powód do traktowania tego minerału w poszanowaniu?

Solne Drogi (The Salt Routes)

Szlak Solny to dawny trakt handlowy, który służył do transportu "białego złota". Kojarzące się z bogactwem pojęcie "białe złoto" zrodziło się w średniowieczu. Tak niegdyś nazywano sól, ze względu na jej wielkie znaczenie w gospodarce i handlu. Sól nie była wtedy przyprawą, lecz stanowiła podstawę dalekomorskiego handlu produktami spożywczymi. Ryby, mięso i wszystko to, co było podatne na zepsucie, konserwowano w soli, aby umożliwić transport na duże odległości. Taka podróż trwała wówczas około 20 dni. Dziś zajmuje jedynie około 2 godzin.

Solne Drogi (The Salt Routes)

Solna Droga - popularny w średniowieczu szlak handlowy na pograniczu dzisiejszej Polski i Czech. Szlak prowadził doliną Białej Lądeckiej z Kłodzka przez Lądek, przełęcz Karpno do Javornika na Morawach. Nazwa pochodzi od soli, którą przewożono tędy z morawskich kopalń do Kłodzka i dalej na zachód i południe.

Droga solna zwana także niskim traktem (Via Regia) - to szlak, którym wożono sól z Lipska i Halle do Wrocławia i Poznania. Stanowił dogodne połączenie pomiędzy miastami Wielkopolski i Dolnego Śląska a Niemcami. Łączył takie miasta, jak Lipsk, Naumburg, Halle, Mużaków, Trzebiel, Żary, Żagań, Szprotawa, Kożuchów, Głogów, Wschowa i Kościan.

Solne Drogi (The Salt Routes)

W polskiej historii także można poszczycić się obiektami świadczącymi o udziale Polski w transporcie soli. "Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości około 300 km usytuowano na 9 poziomach, sięgających do głębokości 327 m ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych."

Solne Drogi (The Salt Routes)

Tak brzmi fragment uzasadnienia wpisu Kopalni Soli "Wieliczka" w dniu 8 września 1978 roku na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO wśród pierwszych 12 obiektów z całego świata.

Historia Wieliczki, sięgająca czasów średniowiecza, stanowi bowiem zwierciadło rozwoju technik górniczych, kształtowania się organizacji pracy i zarządzania, powstawania uregulowań prawnych w przemyśle, a także lekcję patriotyzmu i umiłowania wolności. Początki "Wieliczki" jednej z najsłynniejszych w świecie kopalń sięgają średniowiecza, kiedy to nosi dumną nazwę Magnum Sal - Wielka Sól. Najstarszy z dokumentów rzucający światło na dzieje kopalni to przywilej Kazimierza I z roku 1044 nazywający Wieliczkę "magnum sal alias Wieliczka".

źródło: Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!