Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Ksiêstwo Andory
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Arystokracja w¶ród monet! Srebrna moneta kolekcjonerska - ósma z popularnej serii o miêdzynarodowym charakterze "Malarze ¦wiata". Na monecie zosta³ uwieczniony malarz doby renesansu - Albrecht Dürer oraz jego dzie³a "Autoportret", "Adoracja Trójcy ¦wiêtej" oraz "Adam i Ewa".
Kolekcja: Srebrne monety o tematyce artystycznej
Seria:"Malarze ¦wiata" ("Painters of the World")
 
Emitent: Ksiêstwo Andory
Producent: Mennica Polska S. A.
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nomina³: 10 dinerów (10 diners)
Srebro: Ag 925
Techniki dodatkowe: tampondruk, trawienie (etching)
Stempel: lustrzany + oksydowana wk³adka
Wymiary: 28 mm x 40 mm
Waga: 28,28 g
Wielko¶æ emisji: 15.000 szt.
Data emisji: 29.01.2010 r.
Projektant: Urszula Walerzak
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczno¶ci Mennicy Polskiej

Arystokracja w¶ród monet!

Albrecht Dürer - nowo¶æ z wykorzystaniem unikatowej w skali ¶wiatowej technologii trawienia - oksydowanej wk³adki!

www.numizmatyczny.pl 10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010
Adoracja Trójcy ¦wiêtej - obraz namalowany na drewnie
w roku 1511, obecnie w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu

Albrecht Dürer - to ósma w kolejno¶ci srebrna moneta kolekcjonerska z miêdzynarodowej serii
piêknych monet, ciesz±cej siê uznaniem kolekcjonerów na ca³ym ¶wiecie - "Malarze ¦wiata" ("Painters of the World"), z której ka¿da moneta to po czê¶ci dzie³o sztuki.

Numizmatyka to nie tylko sztuka,
ale tak¿e prawdziwa nauka!

W historii ludzko¶ci ludzie od wieków interesowali siê i interesuj± nadal sztuk±, w tym malarstwem. Niektórzy kupuj± oryginalne dzie³a artystów, inni kolekcjonuj± reprodukcje obrazów, podczas gdy inni czerpi± przyjemno¶æ z kolekcjonowania wyj±tkowych przedmiotów, w tym monet kolekcjonerskich uwieczniaj±cych te piêkne obrazy.

www.numizmatyczny.pl 10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010
Miedzioryt Adam i Ewa (1504)
- obecnie znajduje siê w zbiorach Kunsthaus w Zurychu;
zwierzêta otaczaj±ce Adama i Ewê
symbolizuj± cztery temperamenty:
* wó³ - temperament flegmatyczny
* jeleñ - temperament melancholiczny
* królik - temperament sangwiniczny
* kot - temperament choleryczny

Popularna w¶ród kolekcjonerów seria srebrnych monet kolekcjonerskich „Malarze ¦wiata”, rozpoczêta w 2006 roku, wzbogaci³a siê o kolejn± wyemitowan± przez Ksiêstwo Andory, siódm± monetê po¶wiêcon± wybitnemu niemieckiemu malarzowi Albrechtowi Dürerowi.
  • Ósma moneta z miêdzynarodowej serii “Malarze ¦wiata”
  • Srebro próby Ag 925
  • Dodatek w postaci tampondruku i unikatowej w skali ¶wiatowej technologii - oksydowanej wk³adki
  • Oryginalny prezent dla mi³o¶ników sztuki
  • Limitowana ilo¶æ dostêpna na polskim rynku
"Malarze ¦wiata" to miêdzynarodowa niezwyk³a seria srebrnych monet kolekcjonerskich, która zosta³a rozpoczêta w 2006 roku.Seria jest dedykowana najbardziej znanym malarzom na ¶wiecie.

Wszystkie monety maj± kszta³t prostok±ta i przedstawiaj± poszczególne wizerunki malarzy oraz wybrane reprodukcji czê¶ci ich wspania³ych wielkich dzie³, przez co ka¿da moneta jest po czê¶ci dzie³em sztuki.
  • Awers: ¶rodkowa czê¶æ monety przedstawia miedzioryt „Adam i Ewa” - jedn± z najs³awniejszych rycin autorstwa Albrechta Dürera. Po lewej stronie - pionowy napis w jêzyku kataloñskim „PRINCIPAT D’ANDORRA” (Ksiêstwo Andory), w dolnej czê¶ci (po lewej) herb pañstwowy Andory, a pod nim historyczny znak menniczy „MW”. Pod rycin± „Adam i Ewa”, z prawej strony, rok emisji: 2010 oraz nomina³ monety 10 D. (dinerów).

  • Rewers: w lewej czê¶ci monety: autoportret Albrechta Dürera. Poni¿ej - stylizowana inskrypcja „Albrecht Dürer 1471-1528” (data urodzin i ¶mierci malarza) oraz jego inicja³y. W tle - obraz jego pêdzla „Adoracja ¦wiêtej Trójcy”.
www.numizmatyczny.pl 10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010

Albrecht Dürer
(21.05.1471 r. - 6.04.1528 r.) jest uwa¿any za najwybitniejszego przedstawiciela renesansu pó³nocnego i jednego z najlepszych grafików wszech czasów.

Jest znany z dzie³ o tematyce religijnej, licznych portretów i autoportretów. Zosta³ doceniony za ogromny wk³ad w³o¿ony w rozwiniêcie techniki trawienia.

Mennica Polska dla uatrakcyjnienia kolejnej z serii monety postanowi³a zastosowaæ wyró¿niaj±c± siê na tle kolekcji metodê trawienia.

Niskonak³adowa moneta projektu Urszuli Walerzak ma kszta³t przypominaj±cy obrazy s³ynnego malarza. Posiada ponadto te same parametry techniczne: wymiary, wagê i opakowanie, jak polskie klipy z serii "Polscy Malarze", zatem bêdzie estetycznie komponowaæ siê z tymi monetami w jednej kolekcji.

Kolejn± zalet± tej piêknie prezentuj±cej siê monety, jak i ca³ej serii, jest jej relatywnie niski nak³ad.

Istotny jest tak¿e miêdzynarodowy charakter serii "Malarze ¦wiata". Jest to bowiem dzie³o tworzone przez Mennicê Polsk± we wspó³pracy z emitentami ró¿nych pañstw.

www.numizmatyczny.pl 10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010

W ramach tej ciekawej serii "Malarze ¦wiata" kolejno zosta³y wyemitowane nastêpuj±ce monety ("wchodz±c" w nazwê monety, poznasz jej pe³n± specyfikacjê):
"Ars longa, vita brevis."
"Sztuka trwa, ¿ycie przemija."
Hipokrates


100 dram, Malarze ¦wiata - Iwan Aivazovsky (Ajwazowski) (1817-1900), 2006

www.numizmatyczny.pl 100 dram, Malarze ¦wiata - Iwan Aivazovsky (Ajwazowski) (1817-1900), 2006www.numizmatyczny.pl 100 dram, Malarze ¦wiata - Iwan Aivazovsky (Ajwazowski) (1817-1900), 2006

1 dolar, Malarze ¦wiata - Vincent van Gogh (1853-1890), 2007

www.numizmatyczny.pl 1 dolar, Malarze ¦wiata - Vincent van Gogh (1853-1890), 2007www.numizmatyczny.pl 1 dolar, Malarze ¦wiata - Vincent van Gogh (1853-1890), 2007

10 dinerów, Malarze ¦wiata - Leonardo da Vinci (1452-1519), 2008
Jako "ma³e dzie³a sztuki" przyci±gaj±ce uwagê swoimi niebanalnymi projektami, te srebrne monety zyska³y du¿e uznanie w oczach kolekcjonerów na ca³ym ¶wiecie, staj±c siê niepowtarzaln± ozdob± kolekcji numizmatycznych.

Bardzo szybko sta³y siê tak¿e obiektem po¿±dania inwestorów, osi±gaj±c niebywa³e kwoty w porównaniu do ich cen emisyjnych.


Srebrna moneta wyemitowana w ho³dzie artystycznemu geniuszowi malarza - a
trakcyjny temat i sztuka w najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji monet!

********

„Nale¿y przy tym stwierdziæ, ¿e wykszta³cony, do¶wiadczony artysta mo¿e bardziej pokazaæ sw± moc i wiedzê w nieforemnej, ch³opskiej postaci i w dziele o drobnych rozmiarach, ni¿ niejeden inny w swym wielkim dziele (…) Dlatego niejeden mo¿e narysowaæ co¶ piórem w jeden dzieñ na po³owie arkusza papieru albo wyci±æ co¶ d³utkiem na ma³ym klocku – i to mo¿e byæ bardziej pe³ne sztuki i lepsze ni¿ wielkie dzie³o innego, który pracuje nad nim ca³y rok z najwiêkszym staraniem (…) Bóg pozwala bowiem nieraz komu¶ nauczyæ siê i poj±æ, jak robiæ rzeczy dobre, tak ¿e nikogo w tym czasie równego mu nie mo¿na znale¼æ i ¿e nikt taki od dawna przed nim nie istnia³ ani rych³o po nim nie przyjdzie”.

Albrecht Dürer (1471-1528)

www.numizmatyczny.pl 10 dinerów, Malarze ¦wiata - Albrecht Durer (1471-1528), 2010
Obraz Autoportret (1498)

Albrecht Dürer (ur. 21 maja 1471 w Norymberdze; zm. 6 kwietnia 1528 tam¿e) - niemiecki malarz i grafik, teoretyk sztuki, uwa¿any jest za najwybitniejszego artystê niemieckiego renesansu.

Biografia

Dzieciñstwo i m³odo¶æ

Ojciec Dürera, równie¿ Albrecht, urodzi³ siê w wêgierskiej wsi Eytas. W roku 1455 przyby³ do Norymbergi[1], gdzie zaj±³ siê z³otnictwem. W 1467 o¿eni³ siê z Barbar± Holper, córk± swojego mistrza. Z osiemna¶ciorga dzieci, Albrecht by³ trzecim. Jego brat, Hans Dürer, równie¿ po¶wiêci³ siê sztuce, pracuj±c na dworze króla Zygmunta Starego w Krakowie. Albrecht Dürer (ojciec), kszta³ci³ syna w z³otnictwie ju¿ od wczesnej m³odo¶ci.

Poniewa¿ ojciec uczy³ siê swego fachu u mistrzów niderlandzkich, st±d m³ody Albrecht od pocz±tku pozna³ sztukê wyp³ywaj±c± z tradycji Jana van Eycka i Rogera van der Weyden, ponadto zaznajomi³ siê z technik± rytu, co mia³o wa¿ny wp³yw na jego dalszy rozwój artystyczny.

Z tego czasu pochodzi jego popiersie, które narysowa³ maj±c 13 lat (1484, Albertina, Wiedeñ)[2] oraz Madonna z dwoma anio³ami (1485). W latach 1485-1490 terminowa³ u norymberskiego malarza Michaela Wolgemuta.

Od Wielkanocy 1490 do Zielonych ¦wi±tek 1494 wêdrowa³ Dürer przez Górn± Nadreniê. By³a to pierwsza z trzech wielkich podró¿y jego ¿ycia, której dok³adna droga nie jest znana. Niewykluczone, ¿e uda³ siê pó¼niej do Niderlandów b±d¼ Westfalii czy Palatynatu, nim w 1491 zatrzyma³ siê w Alzacji, a nie spotkawszy ju¿ w Colmarze zmar³ego 2 lutego 1491 Martina Schongauera, wybitnego grafika, powróci³ do Bazylei, gdzie korzysta³ z go¶ciny brata Schongauera, Georga.

Jesieni± 1493 Dürer opu¶ci³ Bazyleê i przyby³ do Strasburga. Jego pobyt w tym mie¶cie jest udokumentowany m.in. drzeworytem w Opus speciale Missarum Grüningena, wydanym w listopadzie 1493. Najwyra¼niej jaki¶ czas potem zosta³ wezwany do powrotu do domu, gdy¿ po 18 maja 1494 by³ ju¿ w Norymberdze, gdzie 7 lipca 1494 po¶lubi³ piêkn± i zamo¿n± Agnes Frey (zm. 1539), córkê norymberskiego mieszczanina. W ci±gu nastêpnych lat, do 1500, namalowa³ akwarel± seriê ma³ych pejza¿y - inspiracj± do nich by³a rodzinna Norymberga oraz podró¿ do Wenecji, któr± rozpocz±³ jesieni± 1494, a zakoñczy³ w maju 1495.

Lata 1497-1505

Dürer usamodzielni³ siê w roku 1497. W pierwszym okresie swojej dzia³alno¶ci artystycznej stworzy³ kilka portretów, namalowa³ te¿ parê autoportretów. Z 1500 r. pochodzi ma³y Chrystus na krzy¿u (obecnie w Galerii Drezdeñskiej, obrazek o niewys³owionej finezji wykonania, oraz - z tego samego okresu - detale o³tarzy w Dre¼nie (Maria z Dzieci±tkiem i Ukrzy¿owanie Chrystusa).

G³ównie jednak po¶wiêca³ swój czas grawiurom i drzeworytom - rycinom do ksi±¿ek. Osobliwie szybko zaj±³ siê miedziorytnictwem: pierwszy datowany sztych pochodzi z roku 1497, jednak¿e istniej± z pewno¶ci± starsze, nie datowane. Z tego¿ czasu pochodzi równie¿ Objawienie Janowe (Apocalypsis cum figuris) (1498), cykl szesnastu drzeworytów oraz miedzioryt Adam i Ewa.

Podró¿ do Wenecji 1505-1506

Jesieni± 1505 Dürer uda³ siê w drug± podró¿ do Wenecji, gdzie dzia³ali ju¿ wówczas najwiêksi mistrzowie szko³y weneckiej: Tycjan, Giorgione, Palma il Vecchio, a przede wszystkim Giovanni Bellini, który najbardziej wp³yn±³ na artystê[1].

O ile ju¿ wcze¶niej jego pierwsze studia, jego praca i talent nauczy³y go ceniæ warto¶æ poprawno¶ci i wierno¶ci rysunku rzeczywisto¶ci, tutaj ol¶ni³a go niesamowita g³êbia i potencja³ kolorystyki. Niemieccy kupcy w Wenecji zamówili dla tamtejszego ko¶cio³a ¶w. Bart³omieja du¿y obraz Matki Boskiej Ró¿añcowej, nabyty pó¼niej za poka¼n± kwotê przez cesarza Rudolfa II, który przekaza³ go do Klasztoru Strachowskiego (1506, Galeria Narodowa, Praga)[3].

Przedstawia on ukoronowanie Madonny przez dwóch anio³ów. Maria podaje Cesarzowi wieniec z ró¿, Dzieci±tko Jezus - Papie¿owi , tako¿ ¶w. Dominik i liczni anio³owie - zgromadzonym wokó³ ludziom. W powa¿nie zniszczonym poprzez przemalowania obrazie wyra¼nie widaæ wp³ywy weneckie.

Jakkolwiek w Wenecji Dürer zyska³ rozg³os, a rada miejska by³a sk³onna zap³aciæ 200 dukatów za roczny pobyt w mie¶cie, pó¼n± jesieni± roku 1506 opu¶ci³ W³ochy i uda³ siê w podró¿ powrotn± do domu.

Lata 1506-1514

Malarstwo

Z pierwszych dzie³ Dürera po powrocie z W³och nale¿y wymieniæ portret m³odzieñca (1507, obecnie w zbiorach Kunsthistorisches Museum w Wiedniu), dwa obrazy przedstawiaj±ce Adama i Ewê w Raju (namalowany w 1507 na zamówienie rajców norymberskich) wzorowane na wcze¶niejszym miedziorycie, przy czym artysta za pomoc± jêzyka malarskiego wypracowa³ kanon piêkna cz³owieka.

W latach 1507 i 1508 zajmowa³ siê obrazem zamówionym przez elektora saskiego ksiêcia Fryderyka M±drego dla kolegiaty w Wittenberdze (obecnie w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu), którego tematem by³a mêka dziesiêciu tysiêcy chrze¶cijan za króla perskiego Sapora. Po jego ukoñczeniu Dürer rozpocz±³ pracê nad s³ynnym Wniebowziêciem NMP, które Jakub Heller do o³tarza ko¶cio³a Dominikanów we Frankfurcie nad Menem. Obraz przyniós³ zakonnikom, którzy pokazywali go za op³at±, niema³e dochody.

Po tym, gdy cesarz Rudolf bezskutecznie zaoferowa³ zañ 100 000 guldenów, zosta³ on nabyty przez elektora saskiego Maksymiliana I za kwotê 1000 talarów. Przepad³ bezpowrotnie w wyniku wielkiego po¿aru zamku w Monachium w 1673 r. Kopia Paula Juvenela znajduje siê w Saalhof we Frankfurcie nad Menem, nieopodal zachowanego ci±gle skrzyd³a (dzi¶ Historisches Museum).

Obraz przedstawia Maryjê, przeniesion± przez anio³a z doczesnego ¿ycia w niebiañsk± gloriê. Bóg Ojciec i Syn przyjmuj± j± z mi³o¶ci± i nak³adaj± na jej skroñ koronê. Aposto³owie patrz± zdumieni na pusty grób. W tym obrazie Dürer sportretowa³ siê: w drugim planie obrazu opiera siê o tablicê, z której mo¿na odczytaæ: „Albertus D. Alemanus faciebat post Virginis partum 1509”.

Albrecht Dürer pracowa³ na zlecenie cesarza Maksymiliana I.

W latach 1511-13 malowa³ on reprezentatywne obrazy cesarskie dla Norymbergi; s± one wyj±tkowo nie podpisane. Nimi chcia³o miasto otwarcie podbudowaæ swoje prawo przechowywania insygniów w³adzy. Karol Wielki zosta³ przedstawiony w szacie cesarskiej, z mieczem w prawej rêce i jab³kiem królewskim w lewicy; Cesarz Zygmunt za¶ – odwrotnie (obydwa obrazy obecnie w zbiorach Germanisches Nationalmuseum, Norymberga).

Z roku 1511 pochodzi s³ynny obraz na drewnie: Adoracja Trójcy ¦wiêtej, namalowana pierwotnie dla Brüderhaus w Landau, pó¼niej (oko³o 1600) oddany przez norymbersk± radê miejsk± do dyspozycji cesarza Rudolfa (obecnie w Kunsthistorisches Museum, Wiedeñ). W dolnej czê¶ci tego po mistrzowsku namalowanego i zakomponowanego obrazu Dürer sportretowa³ siê w postaci antycznej figury trzymaj±cej tablicê z ³aciñsk± inskrypcj±..

Grafika
Podczas tych lat Dürer opublikowa³, nie licz±c mniejszych drzeworytów i miedziorytów, trzy wiêksze serie ksylografów ¶wiadcz±ce o bogatej inwencji artysty i nale¿±ce do najwybitniejszych dzie³ norymberskiego mistrza. S± to:

* Ma³a Pasja (1509—1510), pierwotnie w 37 rycinach;
* Du¿a Pasja (1510), istotnie ró¿ni±ca siê od ma³ej, zarówno wyobra¿eniami jak i formatem, 11 rycin
* ¯ywot Marii (1510—1511), 20 rycin

Ponadto mo¿na wymieniæ:

* Trójca ¶wiêta (drzeworyt 1511),
* Msza ¶w. Grzegorza
* ¦w. Krzysztof
* ¦wiêta Rodzina z matk± Ann±
* Joachim z ró¿añcem

Wtedy poczyni³ Dürer eksperymenty z such± ig³± (na miedzi). Tak powsta³a ¦wiêta Weronika (1510), Leidensheiland i ¦w. Hieronim (obydwie grafiki z 1512).

Od tego czasu przewa¿aj± w twórczo¶ci Dürera drzeworyty i miedzioryty, a rzadziej spotkaæ mo¿na obrazy jego pêdzla. Z tych ostatnich znany jest ma³y obraz pochodz±cy z roku 1512 a przedstawiaj±cy Maryjê z nagim dzieci±tkiem trzymaj±cym nadgryzion± gruszkê. W tym samym roku powstaj± w przewa¿aj±cej mierze ma³e grawiury, w¶ród niech – trzecia Pasja. Mniej wiêcej w tym czasie Dürer otrzyma³ list od swego mecenasa, cesarza Maksymiliana, w sprawie obrony grafik przed imitacjami.

Jako wyró¿niaj±ce siê dzie³a z roku 1512 nale¿y wymieniæ sztychy: Maria auf der Rasenbank, Christus der Dulder (obydwie grafiki such± ig³±) oraz ¶wiêty Hieronim w w±wozie. Z kolejnych lat pochodz± najs³ynniejsze ryciny Dürera: Rycerz, ¶mieræ i diabe³ 1513, ¦w. Hieronim w pracowni, Melancholia I, oba z 1514, ¦w. Eustachy klêcz±cy przed swym koniem, jak równie¿ zamówiony pierwotnie dla norymberskiego ko¶cio³a pod wezwaniem ¶w. Katarzyny, a znajduj±cy siê obecnie w monachijskiej pinakotece O³tarz narodzenia pañskiego. Od 1515 w twórczo¶ci Dürera pojawia siê równie¿ akwaforta.

Znaczenie w historii sztuki

Najistotniejsz± z zas³ug Dürera jest jego szczególny wk³ad w rozwój drzeworytnictwa i miedziorytu. Nada³ drzeworytowi rangê samodzielnego dzie³a sztuki plastycznej, doprowadzaj±c go do poziomu miedziorytu, w którym uda³o mu siê do perfekcji opanowaæ operowanie ¶wiat³em.

Tak samo jak drzeworyt, Dürer zrewolucjonizowa³ techniki miedziorytnicze. Sztychy takie jak Rycerz, ¶mieræ i diabe³, czy Melancholia I przysporzy³y mu s³awy w ca³ej Europie i zapewni³y mu oddzia³ywanie, którego z pewno¶ci± nie uzyska³by ¿adnym swoim obrazem. Dürer - podobnie jak Tycjan czy Micha³ Anio³ - dostrzeg³ znaczenie grafiki równie¿ w tym, ¿e sprzedawane sztychy mog± nabraæ wymiernej warto¶ci finansowej. Swoje grafiki wydawa³ Dürer w³asnym sumptem. Stosowane przezeñ rozwi±zania graficzne prêdko rozprzestrzeni³y siê na ca³ym kontynencie.

Oprócz dzia³alno¶ci artystycznej Dürer zajmowa³ siê teori± perspektywy, jest te¿ autorem traktatu o miernictwie. Interesowa³a go równie¿ obronno¶æ miast: na podstawie jego szkiców przebudowane zosta³y u progu XVI wieku mury obronne Ulm.

Wybrane dzie³a

* Autoportrety Albrechta Dürera
* Madonna z dwoma anio³ami ok. 1485
* Chrystus na krzy¿u' 1500
* Objawienie Janowe 1498
* Ho³d Trzech Króli 1504 Uffizi
* Madonna i Dzieci±tko z czy¿ykiem 1512
* Czterej Aposto³owie 1526
* ¦wiêto Ró¿añcowe 1506
* Dziesiêæ tysiêcy mêczenników 1508
* Syn marnotrawny 1496

Grafika:

* Pasja oraz Apocalypsis cum figuris, 1496–1498, cykle drzeworytów
* Rycerz, ¶mieræ i diabe³, 1513, miedzioryt
* Melancholia, 1514, miedzioryt, 31 x 26 cm, Galeria Albertina, Wiedeñ

Przypisy

1. ↑ 1,0 1,1 (ang.) Web Gallery of Art: Albrecht Dürer Biography.
2. ↑ (niem.) Albertina: Selbstbildnis als Dreizehnjähriger, 1484.
3. ↑ (ang.) Web Gallery of Art: Feast of the Rose Garlands, 1506.

Pozosta³e wspania³e dzie³a tego wybitnego malarza - obrazy oraz grafiki - wed³ug dat ich powstania mo¿na zobaczyæ TUTAJ.

O malarzu - bardzo ciekawy artyku³ mo¿na przeczytaæ TUTAJ.

¼ród³o: Mennica Polska / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!