Najbardziej znane i podziwiane na całym świecie arcydzieła sztuki, najwspanialsze skarby należące do Watykanu - uwiecznione na pięknych monetach kolekcjonerskich o nakładzie 1.000 sztuk z wyjątkowej serii "Arcydzieła sztuki Ars Vaticana" ("Masterpieces of Art Ars Vaticana").
W zestawie znajduje się etui wraz z certyfikatem autentyczności.
Prawdziwe arcydzieło sztuki menniczej dla koneserów unikalnych, kunsztownie wykonanych monet kolekcjonerskich. Doskonałe połączenie piękna, sztuki, estetyki oraz wzrastającej wartości kruszcu!
Trzy uncje czystego srebra i precyzyjnie szlifowane kryształy Swarovskiego - wspaniała ozdoba i prawdziwy klejnot Twojej kolekcji lub wyśmienity i ponadczasowy prezent.
Ta urzekająca moneta została wybita w nakładzie jedynie 1.000 sztuk ze szlachetnego kruszcu - czystego srebra i zawiera dodatek w postaci 15 ekskluzywnych kryształów z oryginalnej kolekcji Swarovskiego. Piękno tych kryształów zainspirowało do wybicia niezwykłych i olśniewających blaskiem monet. CRYSTALLIZED™ - Swarovski Elements - wywołują podziw, zachwyt i pożądanie. Budzą miłość i emocje. Przekształcają monety w mieniące się klejnoty.
"Masterpieces of Art Ars Vaticana" - to unikalna i innowacyjna seria srebrnych monet kolekcjonerskich z Wysp Cooka.
Na monetach z tej wyjątkowej serii
prezentowane będą najwspanialsze dzieła renesansu. Seria monet "Ars Vaticana" uwiecznia największe klejnoty - dzieła sztuki Watykanu - i jest ściśle limitowanym kolekcjonerskim rarytasem najlepszej jakości.
Żaden inny kraj na świecie nie posiada tak znaczących skarbów kultury, jak Watykan. Od historycznych początków kościoła katolickiego, przed 2000 laty papieże oraz dostojnicy kościelni zbierali i przechowywali dzieła sztuki: rzeźby, malowidła, freski.
Wśród monet z serii "Ars Vaticana" znajdują się piękne monety, które stanowią hołd oddany wybitnym dziełom:
- "Stworzenie Adama" - Michał Anioł - pierwsza moneta z serii Arcydzieła sztuki,
- "Szkoła Ateńska" - Rafael Santi - druga moneta z serii Arcydzieła sztuki,
- "Ostatnia Wieczerza" - Leonardo da Vinci - trzecia moneta z serii Arcydzieła sztuki,
- "Narodziny Wenus" - Sandro Botticelli - czwarta moneta z serii Arcydzieła sztuki,
- "Wymarsz Strzelców" - Rembrandt van Rijn - piąta moneta z serii Arcydzieła sztuki,
- "Mona Lisa" - Leonardo da Vinci - szósta moneta z serii Arcydzieła sztuki.
Na 3 uncjach czystego srebra - drugiej monecie z serii oddany został hołd wybitnemu dziełu
Rafaela Santi - "Szkoła Ateńska".
Urzekająca moneta o średnicy 55 mm jest wierną, a zarazem piękną reprodukcją najbardziej znanego dzieła artysty Rafaella Santi. Monetę wyemitowano w 500-rocznicę rozpoczęcia tworzenia wiekowego dzieła, bijąc ją z wykorzystaniem najnowszych technologii po to, aby stworzyć żywą i realistyczną wersję dzieła uwiecznionego na monecie.
Ta srebrna moneta przyciąga wzrok swoim projektem i precyzją wykonania, a to za sprawą 15 prawdziwych, misternie oszlifowanych kryształów z oryginalnej kolekcji Swarovskiego, umieszczonych powyżej i poniżej centrum obrazu. Wszystko to czyni monetę rarytasem i poszukiwanym przez kolekcjonerów na całym świecie prawdziwym klejnotem kolekcji.
Uwieczniony na rewersie słynny fresk Szkoła Ateńska, który znajduje się w Pałacu watykańskim we Włoszech, sprawia, że moneta stanowi gratkę dla koneserów unikalnych, oryginalnych monet i kolekcjonerów ceniących monety o niskich nakładach, jak też jest gratką dla miłośników sztuki w najlepszym wydaniu.
Moneta wyemitowana przez Wyspy Cooka jest prawnym środkiem płatniczym. Została wybita z
3 uncji srebra wysokiej próby Ag 999/1000. Znajduje sie w gustownym etui wraz z certyfikatem potwierdzającym autentyczność oraz ograniczoną emisję do ilości zaledwie
1.000 sztuk!
Poprzednia moneta "Narodziny Wenus" - jako pierwsza z serii "Ars Vaticana" - cieszyła się ogromną popularnością, a wysoki popyt oraz ograniczone zasoby sprawiły, że moneta ta szybko stała się hitem numizmatycznym, zyskując znacząco na wartości.
*****
"Szkoła Ateńska" to fresk - malowidło ścienne namalowane przez Rafaela w latach 1509-1510, na zlecenie papieża Juliusza II. Fresk Szkoła Ateńska znajduje się w Pałacu watykańskim w części apartamentów papieskich nazywanych
Stanza della Segnatura.
Rafael ukazał na nim spotkanie wszystkich wielkich filozofów starożytności.
W centrum stoją Platon i Arystoteles. Platon, z podobizną Leonarda da Vinci, pokazuje palcem niebo jako źródło wszystkich inspiracji i idei. Arystoteles wskazuje ziemię, przyrodę. Starzec leżący na schodach to Diogenes, a opierający się o blok kamienny - Heraklit, z podobizną Michała Anioła. Na malowidle pojawiają się także: Pitagoras, Sokrates, Euklides.
Autor postanowił także umieścić swój autoportret - w dolnej grupie dyskutantów, na prawym brzegu fresku, w pobliżu starożytnego geografa - jako drugi od prawej strony, obok Klaudiusza Ptolemeusza. Nie brakuje tu sofistów i stoików, którzy promują różne poglądy na temat nauki. Przedstawienie tu różnych szkół filozoficznych ma oczywiście swój przekaz. Jest to droga, która wiedzie do "Prawdy poprzez Rozum".
Rafael Santi, znany
również jako Rafael Sanzio, wł.: Raffaello Santi lub
Raffaello Sanzio (ur 6 kwietnia 1483r. w Urbino, zm. 6 kwietnia 1520 w
Rzymie) - włoski malarz i architekt. Był trzecim i najmłodszym z
najsławniejszej trójki genialnych artystów
włoskiego renesansu - obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci.
Biografia
Daty jego urodzin i śmierci (oba miały miejsce w Wielki Piątek)
przyczyniły się poniekąd do uznania go przez Giorgio Vasariego za
boskiego artystę - boga sztuki. Urodził się w 1483 w mieście Urbino w
środkowych Włoszech. Jego rodzicami byli Giovanni Santi, malarz
nadworny książęcej rodziny Montefeltro oraz Maria di Ciarla,
córka kupca. W latach dziecięcych uczył się u ojca,
który chociaż sam nie był artystą wysokiej rangi, był
człowiekiem wykształconym i wcześnie dostrzegł ponadprzeciętne
zdolności syna. W 1491 młody Rafael przeżył śmierć matki; trzy lata
później (1494) zmarł jego ojciec.
Opiekę nad Rafaelem
przejął wtedy formalnie jego stryj, lecz najwięcej pomocy i życzliwości
okazał mu wuj, Simone Ciarla, brat zmarłej matki. To on wymusił na
rodzinie oddanie chłopca na dalsze kształcenie malarskie, za co Rafael
pozostał mu wdzięczny do końca życia.
Około 1494 wyjechał do Perugii, gdzie początkowo uczył się
artystycznego rzemiosła u malarza Timoteo Viti, później
został uczniem znanego malarza, Pietro Vannucciego zwanego Pietro
Perugino. Podczas nauki u Perugina zaczął wykonywać pierwsze obrazy na
zamówienie.
W 1500 Rafael został już malarzem cechowym miasta Urbino. Wcześnie
przyswoił sobie styl mistrza i współpracował z Peruginem
przy dekoracji m.in. kościoła św. Franciszka w Perugii, a w 1503
rozpoczął krótką współpracę z innym wybitnym
malarzem - Pinturicchio, przy zdobieniu sali biblioteki w Sienie na
zamówienie papieża Piusa III.
Wkrótce Rafael
przerósł swoich nauczycieli i w 1504 wyjechał do Florencji,
aby podziwiać dzieła Leonarda da Vinci i Michała Anioła. Powstały wtedy
znakomite dzieła malarskie dojrzałego już stylu Rafaela jak Madonna w
zieleni czy Madonna ze szczygłem. Szybko zyskał ogromną sławę i zaczęli
u niego zamawiać usługi artystyczne najwięksi wielmoże Italii.
Ok. 1507 Rafael powrócił do Urbino i pracował intensywnie w
swym rodzinnym mieście - z tego okresu pochodzą m.in obrazy Madonny i
Chrystusa w Ogrójcu namalowane dla dowódcy wojsk
florenckich Guidobaldo di Montefeltro. Wkrótce udał się do
Perugii, gdzie udekorował freskami m.in. tamtejszy kościół
Kamedułów.
W 1508 Rafael, po stworzeniu wielu wybitnych dzieł malarskich w Perugii
oraz Florencji wyruszył do Rzymu. Wyjazd ten zaproponował mu pracujący
na usługach papieża Juliusza II architekt Donato Bramante. Rafael
zainteresował się pracą dla papieża do tego stopnia, że wyjechał
natychmiast z Florencji nie ukończywszy malowideł we florenckiej
kaplicy św. Ducha.
Papież życzliwie przyjął Rafaela i zlecił mu na
początek ozdobienie papieskiej sali urzędowej i sądowej zwanej Stanza
della Segnatura. Pracę tę ukończył w 1511. Jednocześnie tworzył wiele
innych dzieł, a także miał okazję zapoznać się z najlepszymi dziełami
swojego znakomitego rywala, Michała Anioła, który
również pracował dla papieża i właśnie tworzył freski na
sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej.
W 1513 zmarł papież Juliusz II. Jego następca, Leon X
również był mecenasem sztuki i cenił talent Rafaela,
któremu zlecił kontynuację prac nad zdobieniem Pałacu
Watykańskiego. Po śmierci Bramantego w 1514 Rafael przejął
nadzór nad budową nowej Bazyliki św. Piotra w Rzymie.
Rafael zmarł na atak febry w swoje 37 urodziny, które tego
roku przypadały w Wielki Piątek. Już za życia został okrzyknięty
geniuszem, po jego śmierci opłakiwali go w swych wierszach wybitni
poeci. Rafael był zaprzyjaźniony z wielkimi humanistami swojej epoki
jak Baldassare Castiglione czy Bernardo Dovizi da Bibbiena.
Przyjaźnił
się i rywalizował z innym artystami, prowadził też żywą korespondencję
z Albrechtem Dürerem. W swoich wielkich dziełach starał się
pogodzić wartości chrześcijańskie z optymizmem epoki Odrodzenia oraz z
pogańską filozofią antyczną, odkrywaną przez ludzi Renesansu. Widać to
w takich jego dziełach jak np. Szkoła ateńska, gdzie Rafael w
papieskiej sali przedstawił grupę uczonych, skupionych według
największych filozofów antyku, których autorytet
uznawał także Kościół katolicki - Platona i Arystotelesa.
Styl, malarstwo
We wczesnej twórczości styl Rafaela jest naśladownictwem, a
czasem niemal mistrzowskim kopiowaniem stylu Perugina. Jednak nawet w
dziełach niewątpliwie wzorowanych na nim można uchwycić
różnicę. Przykładem jest obraz Zaślubiny Marii z
Józefem (Lo Sposalizio), wzorowany na powstającym w tym
samym czasie obrazie Perugina pod tym samym tytułem. Oba obrazy
posiadają niemal jednakową scenerię i podobne rozłożenie postaci,
jednak obraz Rafaela różni się od obrazu jego mistrza
giętkością i naturalnością ruchów.
Podczas gdy Perugino
stosuje już nieco przestarzałą manierę izokefalii (umieszczania
głów postaci na jednym poziomie), u Rafaela analogiczne
postacie są wyższe lub niższe, stoją swobodnie i nie wyglądają jak
ustawione w jednym rzędzie. Wkrótce Rafael porzucił
wzorowanie się na dziełach konserwatywnego mistrza i stworzył nowy
styl. Niewątpliwie na rozwój stylu malarskiego Rafaela miały
wielki wpływ dzieła Michała Anioła, a zwłaszcza Leonarda da Vinci. Z
dzieł Leonarda przyswoił sobie Rafael manierę sfumato, choć stosował ją
bardziej umiarkowanie niż sam Leonardo.
Do najbardziej znanych dzieł malarskich Rafaela należy słynna Madonna
Sykstyńska. Została namalowana w latach 1513-14. Pierwotnie obraz ten
był prawdopodobnie przeznaczony dla kościoła św. Sykstusa w Piacenzy,
jak pisze Giorgio Vasari, pierwszy biograf Rafaela i wielu innych
artystów Renesansu. Istnieją jednak hipotezy, że miał być to
obraz zdobiący nagrobek Juliusza II. Jako Madonna została przedstawiona
urodziwa kochanka Rafaela Margherita Luti, zwana La Fornarina. Po lewej
stronie adorujący ją św. Sykstus ma twarz papieża Juliusza II. Po
prawej stronie obrazu stoi święta Barbara, patronka umierających.
Obraz, będący pierwotnie własnością zakonników klasztoru
świętego Sykstusa został w 1754 zakupiony (zresztą za pieniądze z
budżetu Rzeczypospolitej) przez Augusta III Sasa i dziś jest ozdobą
drezdeńskiej Gemäldegalerie.
Również słynne są freski Rafaela w Stanzach Watykańskich, a
zwłaszcza najbardziej z nich znana i kojarzona z imieniem Rafaela
Szkoła Ateńska. Jest to monumentalny fresk na ścianie, ograniczony
łukiem sklepienia, przedstawiający spotkanie najwybitniejszych
filozofów Starożytności. Dzieło Rafaela jest alegorią Rozumu
jako drogi wiodącej do poznania Prawdy.
Rafael nader często portretował na swoich obrazach samego siebie oraz
osoby sobie znane. Tak też jest w Szkole Ateńskiej, gdzie Platon (lewa
z postaci centralnych) posiada twarz Leonarda da Vinci, siedzący na
schodach Heraklit to sportretowany Michał Anioł, natomiast kreślący
znaki cyrklem Euklides posiada fizjonomię Donata Bramante. Sam Rafael
także jest widoczny - stoi nieco na uboczu jako drugi od prawej strony,
obok Klaudiusza Ptolemeusza.
Dzieła
* Obrazy (sztalugowe):
o Koronacja Matki Boskiej dla kościoła św. Franciszka w Perugii oraz 3
obrazy na predelli ołtarza: Zwiastowanie, Hołd Trzech Króli
oraz Ofiarowanie Jezusa (dziś wszystkie w Muzeum Watykańskim),
o Koronacja bł. Mikołaja z Tolentino, 1501, pierwotnie w kościele San
Francisco w Città di Castello, dziś zachowane
fragmentarycznie - w muzeach w Brescii i Neapolu
o Ołtarz Colonny, 1501-1502, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
o Madonna Connestabile, 1502, Ermitaż, Sankt Petersburg
o Ukrzyżowanie, 1502-1503, National Gallery, Londyn
o Ołtarz Oddich, 1503, Pinakoteka Watykańska, Rzym
o Zaślubiny Marii z Józefem (Lo Sposalizio), 1504,
pierwotnie w kościele San Francisco w Città di Castello,
obecnie Pinakoteka Brera, Mediolan
o Trzy Gracje, 1504-1505, Musée Condée, Chantilly
o Ołtarz Ansideich, ok. 1505, National Gallery, Londyn
o Portret Agnola Doniego, 1505, Palazzo Pitti, Florencja
o Portret Maddaleny Doni, 1505, Palazzo Pitti, Florencja
o Madonna Terranuova, 1505, Staatliche Museen, Berlin
o Madonna del granduca, 1505-1506, Palazzo Pitti, Florencja
o Madonna ze szczygłem (Madonna del cardellino), 1506, Galleria Uffizi,
Florencja
o Święta Rodzina Caniianich, 1506-1508, Stara Pinakoteka, Monachium
o Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem, 1507, Luwr, Paryż
o Złożenie do grobu, 1507, Galeria Borghese, Rzym
o Madonna Tempi, 1508, Stara Pinakoteka, Monachium
o Portret papieża Juliusza II, 1511-1512, National Gallery, Londyn
o Portret młodzieńca, 1511. zaginiony, d. Muzeum Czartoryskich,
Kraków
o Madonna Sykstyńska, 1512-1513, Gemäldegalerie, Drezno
o Madonna della sedia, 1514, Palazzo Pitti]], Florencja
o Papież Leon X z kardynałami, 1518, Galleria Uffizi, Florencja
o Portret Baldasare Castiglionego, 1515-1516, Luwr, Paryż
o Święta Rodzina Franciszka I, 1517-1518, Luwr, Paryż
o La Fornarina, 1520, Galleria Nazionale, Rzym
o Madonna della Rosa, 1520, Museum Prado, Madryt
o Przemienienie Pańskie, 1520, dzieło dokończone przez ucznia Rafaela,
Giulio Romano, Pinakoteka Watykańska, Rzym
* Freski:
o Freski w Stanzach Watykańskich dla papieża Juliusza II i Leona X,
1508-1517:
- Szkoła Ateńska
- Dysputa o Najświętszym Sakramencie
- Parnas
- Wypędzenie Heliodara ze świątyni
- Msza Bolseńska
- Uwolnienie świętego Piotra z okowów
- Pożar Borgo
o Freski o tematyce mitologicznej w Villa Farnesina w Rzymie:
o Triumf Galatei, 1511
*
Projekty architektoniczne:
o Kościół Sant'Eligio degli Orefici w Rzymie
o Kaplica Chigich przy kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie,
1512-1513.
źródło: Wikipedia