Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 dollars, Masterpieces of Art Ars Vaticana - Michał Anioł - Kaplica Sykstyńska - Stworzenie Adama (1508-1511), 2008
previous next contents

numizmatyka

Stan zachowania monety: I (menniczy)

Pierwsza z serii "Ars Vaticana" niskonakładowa, urzekająca moneta o wspaniałej tematyce - dla entuzjastów sztuki i koneserów unikalnych monet! Trzy uncje srebra i kryształy Swarovskiego - wspaniała ozdoba i prawdziwy klejnot Twojej kolekcji.

Seria: "Arcydzieła sztuki Ars Vaticana"
("Masterpieces of Art Ars Vaticana")


Emitent: Wyspy Cooka (Cook Islands) 
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 dolarów (20 dollars)
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe:
15 kryształów Swarovskiego (15 Swarovski® crystals)
Stempel: lustrzany
Średnica: 55,00 mm
Waga
: 
93,3 g (3 uncje srebra - 3 oz)
Wielkość emisji: 1.000 szt. !
Rok emisji
: 2008 r.
Etui: TAK
Certyfikat autentyczności: TAK

2008 Cook Islands $20 Silver Coin "Creation of Adam"

Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej - Stworzenie Adama
Michał Anioł - Fresk Stworzenie Adama

N
iskonakładowa, srebrna moneta kolekcjonerska w etui wraz z certyfikatem autentyczności. Pierwsza z przepięknej serii "Arcydzieła sztuki Ars Vaticana" ("Masterpieces of Art Ars Vaticana") - dla koneserów unikalnych monet!

Najbardziej znane i podziwiane na całym świecie arcydzieła sztuki Watykanu. Najwspanialsze skarby uwiecznione na kunsztownie wykonanych z czystego srebra monetach kolekcjonerskich.


Arcydzieło sztuki menniczej. D
oskonałe połączenie piękna, sztuki, estetyki i wzrastającej wartości kruszcu. Prawdziwa perła numizmatyczna wyśmienita na prezent, jak też do prestiżowej kolekcji monet!



Trzy uncje czystego srebra i precyzyjnie szlifowane kryształy Swarovskiego - wspaniała ozdoba i prawdziwy klejnot Twojej kolekcji. Premiera na polskim rynku serii monet kolekcjonerskich, która została bardzo dobrze przyjęta na całym świecie.

Pierwsza moneta z tej ciekawej serii została wybita w nakładzie jedynie 1.000 sztuk z 3 uncji srebra i zawiera dodatek w postaci 15 ekskluzywnych kryształów z oryginalnej kolekcji Swarovskiego.

Piękno tych kryształów zainspirowało do wybicia niezwykłych i olśniewających blaskiem monet. CRYSTALLIZED™ - Swarovski Elements wywołują podziw, zachwyt i pożądanie. Budzą miłość i emocje. Przekształcają monety w mieniące się klejnoty.


"Ars Vaticana - Masterpieces of Art" - to unikalna i innowacyjna seria srebrnych monet kolekcjonerskich z Wysp Cooka, na których prezentowane będą najwspanialsze dzieła renesansu. Seria monet "Ars Vaticana" uwiecznia największe klejnoty - dzieła sztuki - i jest ściśle limitowanym kolekcjonerskim rarytasem najlepszej jakości. Żaden inny kraj na świecie nie posiada tak znaczących skarbów kultury, jak Watykan. Od historycznych początków kościoła katolickiego, przed 2000 laty papieże oraz dostojnicy kościelni zbierali i przechowywali dzieła sztuki: rzeźby, malowidła, freski.

Wśród monet z serii "Masterpieces of Art" znajdują się piękne monety, które stanowią hołd oddany wybitnym dziełom:
  • "Stworzenie Adama" - Michał Anioł - pierwsza moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Szkoła Ateńska" - Rafael Santi - druga moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Ostatnia Wieczerza" - Leonardo da Vinci - trzecia moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Narodziny Wenus" - Sandro Botticelli - czwarta moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Wymarsz Strzelców" - Rembrandt van Rijn - piąta moneta z serii Arcydzieła sztuki,
  • "Mona Lisa" - Leonardo da Vinci - szósta moneta z serii Arcydzieła sztuki.
Ta pierwsza z serii urzekająca moneta o średnicy 55 mm jest wierną, a zarazem piękną reprodukcją najbardziej znanego dzieła Michała Anioła - fresku "Stworzenie Adama", wybitą z wykorzystaniem najnowszych technologii po to, aby stworzyć żywą i realistyczną wersję dzieła uwiecznionego na monecie.

Moneta przyciąga wzrok swoim projektem i precyzją wykonania, a to za sprawą 15 prawdziwych, misternie oszlifowanych kryształów z oryginalnej kolekcji Swarovskiego, umieszczonych powyżej i poniżej centrum obrazu. Wszystko to czyni tą srebrną monetę rarytasem i poszukiwanym przez kolekcjonerów na całym świecie prawdziwym klejnotem kolekcji.

Uwieczniony na rewersie monety słynny fresk "Stworzenie Adama", który znajduje się w kaplicy sykstyńskiej we Włoszech, sprawia, że moneta stanowi gratkę dla koneserów unikalnych, oryginalnych monet i kolekcjonerów ceniących monety o niskich nakładach, jak też jest gratką dla miłośników sztuki w najlepszym wydaniu.

Motyw opisany w Biblii - szósty dzień stworzenia świata i Bóg sugestywnie wyciągający palec wskazujący w kierunku Adama - został uwieczniony na wieki na srebrnej monecie kolekcjonerskiej.

Moneta wyemitowana przez Wyspy Cooka jest prawnym środkiem płatniczym i wybita została z 3 uncji srebra wysokiej próby. Znajduje sie w gustownym etui wraz z certyfikatem potwierdzającym autentyczność oraz ograniczoną emisję do ilości zaledwie 1.000 sztuk!

Monety z tej serii cieszą się ogromną popularnością, a wysoki popyt oraz ograniczone zasoby sprawiły, że monety te szybko stały sie hitem numizmatycznym, zyskując znacząco na wartości.


Kaplica Sykstyńska

Kaplica Sykstyńska
Freski namalowane przez Michała Anioła w Kaplicy sykstyńskiej między 1508 a 1512 rokiem, są jednymi z najbardziej znanych dzieł sztuki w renesansu. Kaplica Sykstyńska to papieska kaplica w Pałacu Watykańskim. Budowana w latach 1475-1483 z fundacji papieża Sykstusa IV (stąd jej nazwa).

Jest to prostokątne pomieszczenie o długości 40,93 m, szerokości 13,41 i wysokości 20,70 m. Przykrywa je sklepienie kolebkowe z lunetami. Dzieli je ażurowa balustrada wykonana przez Mino da Fiesole. Po prawej stronie pomieszczenia (patrząc w kierunku ołtarza) znajduje się kantoria z organami. Kaplica Sykstyńska słynęła z doskonałego, męskiego chóru, w którym śpiewali również mężczyźni obdarzeni wysokim kontraltem (stąd brały się nie zawsze prawdziwe informacje o śpiewie kastratów).

Kaplica Sykstyńska od początku była przeznaczona na ważniejsze uroczystości kościelne. Dawniej często odprawiano w niej msze św. Odbywają się tu konklawe, czyli wybory nowego papieża. Specjalny piec wstawiany na czas wyborów ma wyprowadzony ponad dach komin. Kolor wydobywającego dymu informuje zgromadzonych na Placu św. Piotra o wynikach głosowania: czarny - nie udało się jeszcze wybrać nowego papieża, biały - decyzja o wyborze została podjęta.

W latach 1981-1994 włoscy specjaliści przeprowadzili prace konserwatorskie finansowane przez Telewizję Japońską. Oczyszczono freski, usunięto część zasłon umieszczonych na biodrach postaci Sądu Ostatecznego. Obecnie, podczas zwiedzania Kaplicy, nie wolno fotografować, filmować ani prowadzić rozmów. Przewodnicy omawiają poszczególne freski korzystając z tablic ze zdjęciami, umieszczonych na Dziedzińcu Pinii.

Z Kaplicą Sykstyńską połączona jest (niedostępna dla zwiedzających) Kaplica Pawłowa. Zdobi ją fresk "Ukrzyżowanie św. Piotra", jedno z ostatnich dzieł Michała Anioła.

Freski na ścianach bocznych
Ściany i sufit Kaplicy zdobią freski. Najstarsze umieszczone są na podłużnych ścianach. Zostały wykonane w latach 1481 - 1483 przez artystów z Toskanii i Umbrii. Często określane są nazwą "Stara Sykstyna", dla odróżnienia od fresków namalowanych przez Michała Anioła nazywanych "Nową Sykstyną". Ścianę po lewej stronie zdobi 6 scen z Starego Testamentu a prawej umieszczono 6 scen z Nowego Testamentu. Są to (patrząc od strony ołtarza):

* strona lewa:
o Mojżesz z żoną Seforą w Egipcie - Pietro Perugino
o Młodość Mojżesza - gorejący krzak - Sandro Botticelli
o Przejście przez Morze Czerwone - Cosimo Roselli
o Mojżesz na górze Synaj - Cosimo Roselli
o Ukaranie Kory, Danata, Aribona - Sandro Botticelli
o Testament i śmierć Mojżesza - Luca Signorelli

* strona prawa:
o Chrzest Chrystusa - Pietro Perugino i Pinturicchio
o Uzdrowienie trędowatego i kuszenie Chrystusa - Sandro Botticelli
o Powołanie apostołów Piotra i Andrzeja - Domenico Ghirlandaio
o Kazanie na Górze i uzdrowienie trędowatego - Cosimo Roselli
o Przekazanie kluczy św. Piotrowi - Pietro Perugino
o Ostatnia Wieczerza - Cosimo Roselli.

Freski ze sklepienia:
* Sąd Ostateczny
* Stworzenie Adama


Stworzenie Adama - szczegóły fresku

Stworzenia Adama (fresk ze sklepienia)
Prace nad ozdobieniem sufitu papież Juliusz II zlecił w Michałowi Aniołowi po tym jak zrezygnował z zamówienia u niego monumentalnego grobowca, co doprowadziło między zleceniodawcą i artystą do konfliktu. Obrażony Michał Anioł wyjechał do Florencji. Pojednanie nastąpiło dopiero w 1507 roku w Bolonii, papież jednak nie odnowił kontraktu na grobowiec, tylko zlecił artyście wykonanie fresków na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej. Michał Anioł, który uważał się za rzeźbiarza widział w tym spisek swoich konkurentów. Jednak mimo niechęci rozpoczął prace 10 maja 1508.

"To, co się w największym wysiłku tworzy,
winno wyglądać tak,

jakby powstało szybko, prawie bez wysiłku,
z zupełną łatwością, na przekór prawdzie."
Michelangelo Buonarroti

Malowidła zdobiące sufit opowiadają historię ludzkości od stworzenia świata, przez grzech pierworodny aż do biblijnego potopu. Według często powtarzanej legendy artysta pracował sam w niesprzyjających warunkach, niewygodnej pozycji i słabym oświetleniu. Jednak badania przeprowadzone podczas ostatniej konserwacji fresków wykazały, że miał on kilku pomocników. Historia informuje o kilku zatargach pomiędzy zniecierpliwionym papieżem a zapracowanym artystą. Rusztowania zostały zdjęte pod koniec października 1512 r.

Wymiary postaci przedstawianych w kolejnych scenach zmieniają się. Najmniejsze są przy wejściu, największe w pobliżu ołtarza (artysta uzyskał przez to efekt jednakowej wielkości poszczególnych osób przy oglądaniu dzieła w pobliżu wejścia do kaplicy). W prostokątnych polach (patrząc od ołtarza) przedstawione są następujące sceny:
* Bóg oddziela światło od ciemności
* Bóg stwarza słońce i księżyc
* Stworzenie Adama (jeden z najbardziej znanych fresków Michała Anioła)
* Stworzenie Ewy
* Grzech Pierworodny (zerwanie owocu i wypędzenie z raju)
* Potop
* Synowie Noego (Cham wyśmiewa pijanego ojca, dwaj inni synowie okrywają go)

Boczne pola sufitu i lunety Michał Anioł ozdobił 12 postaciami proroków i sybill. Postać proroka Jeremiasza to autoportret mistrza, który w ten sposób podpisał swoje dzieło.

Sąd Ostateczny
Na ścianie na wprost wejścia Michał Anioł namalował fresk "Sąd Ostateczny". Dzieło powstało na zamówienie Pawła III w latach 1535 - 1541. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa - sędziego karzącego za grzechy z Matką Bożą u boku. Wokół zgromadzeni są święci najczęściej trzymający narzędzia swojej męczeńskiej śmierci.

Po prawej stronie ukazany jest św. Piotr z kluczami, poniżej św. Bartłomiej z nożem w ręku i własną skórą (skóra twarzy to autoportret Michała Anioła), na lewo od Bartłomieja - św. Wawrzyniec z rusztem. W górnej części obrazu unoszą się aniołowie trzymający narzędzia Męki Pańskiej. Poniżej centralnej sceny artysta umieścił 11 aniołów bez skrzydeł. Dmą oni w trąby budząc umarłych, którzy ukazani w dole po stronie lewej, budzą się w przy pomocy aniołów, pomagając sobie nawzajem wznoszą się coraz wyżej.

Dół po stronie prawej ukazuje scenę strącania do piekieł potępionych przewiezionych na łodzi Charona. Król piekieł to postać z oślimi uszami (Midas), owinięta wężem. Twarz Charona Michał Anioł namalował podobną do Biaggio Martinelli z Cesny. Ten mistrz ceremonii na dworze Pawła III ostro potępiał nagość na freskach Bounarottiego, zatem mistrz zemścił się na nim umieszczając go w ten sposób na swoim malowidle.

Mimo jego licznych skarg, papież nie kazał wprowadzić zmian odpowiadając: "mam władzę na ziemi, mógłbym wiele załatwić w niebie, ale moje wpływy nie sięgają piekieł, przeto nie mogę cię wybawić".

Papież Paweł IV zażądał zniszczenia dzieła, uznając je za nieprzyzwoite. Po namowach, zgodził się na zamalowanie intymnych fragmentów. Zgodnie z postanowieniem soboru trydenckiego, uczeń Michała Anioła Daniele da Volterra wprowadził poprawki na miesiąc przed śmiercią Michała Anioła (przez to został nazwany "majtkarzem").

źródło: Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!